Hej Mindhelper
Så jeg skriver fordi jeg synes der sker rigtig meget i mit liv lige nu. To der betød rigtig meget for mig er lige døde. Og jeg har mistet den eneste person som jeg følte at jeg kunne snakke med han var min lære og han bliv fyret. Ps jeg går i speciel klasse

(Pige, 15 år)
Kære du
Når mennesker der betyder meget for os dør, så kan det gør helt vildt ondt.
Man kan have svært ved at vide, hvad man skal gøre, og hvordan man får det bedre.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind. Det skal du ikke gå med alene.
Når livet ændrer sig
Vi mennesker kan kontrollere mange dele af vores liv.
Men nogle gange sker der ting, som vi slet ikke kan gøre noget ved. Fx når folk dør.
Og så kan vi stå tilbage og have rigtig svært ved at se, hvad vi skal gøre.
Din lærer er også blevet fyret, og ham stolede du rigtig meget på.
Når sådan nogle ting sker lige efter hinanden, så kan det gøre endnu mere ondt.
Sådan får du det bedre
Sorg kan være en rigtig svær tid at gå igennem. Og det kan gøre rigtig ondt at miste.
Derfor kan jeg også godt forstå, hvis det du går igennem lige nu, føles rigtig svært.
Men selvom det gør ondt, skal du vide, at sorg er helt normalt, og du kan godt få det bedre.
Et godt sted at starte er at læse vores artikel: Min mor eller far er død. Selvom den er til folk, der har mistet sine forældre, er rådene stadig gode, hvis nogle der betød rigtig meget lige er døde.
Du er ikke alene
Selvom det aldrig er rart at nogen dør, så kan det være rart at vide, at man ikke er alene.
I vores interview med med Cecilie, der har mistet sin mor, eller med Mathilde, som har mistet sin mor til kræft, kan du læse om, hvordan andre oplever deres sorg.
Måske kan du genkende noget af det, de oplever? Samtidig kommer de også med gode råd til, hvad der hjalp dem videre gennem sorgen.
Snakker du med dine forældre om det?
Når der sker rigtig meget omkring os, kan det være svært at gå med det hele alene.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det?
Hvis ikke, så synes jeg at du skal gøre det.
De fleste forældre vil gerne deres børn det bedste. Derfor vil de ofte gøre, hvad de kan for, at deres børn har det godt.
Hvad skal du sige?
Og hvis du ikke helt ved, hvordan du skal snakke med dine forældre om det, så kan du fx vise dem dit brev til os.
Her forklarer du rigtig fint, hvordan du har det, og hvad det er, som du synes er svært.
Du kan også læse vores artikel: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting
Her kommer vi med gode råd og tips til, hvordan man griber den svære snak an.
Kender du Sorglinjen?
Når man har mistet nogle man kender, kan det være rart at snakke med nogen, som selv har prøvet det.
Derfor vil jeg varmt anbefale dig at kontakte Sorglinjen
Hos Sorglinjen møder du kun rådgivere, som alle selv har oplevet at miste og derfor ved, hvordan det kan føles.
Du kan ringe til dem, chatte med dem eller sende en sms. Det er gratis, og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være svært, når der sker rigtig meget i ens liv for tiden. Derfor håber jeg også, at mit svar til dig, kan hjælpe på det hele. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper