Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 24 år..
Ved dårligt nok hvor jeg skal starte henne..
Hver dag er en kamp for mig at tage til og fra arbejde med offentlig transport. Jeg har svært ved at være i rum med mange mennesker, især hvor der er stille. Jeg planlægger nøje, hvordan jeg skal komme igennem turen, og sørger altid for at have nogen at tale med i telefonen for at undgå fysisk ubehag. Hvis jeg ikke kan tale med nogen, går jeg rundt i toget for at føle mig tryg. Hvis jeg sidder ned, er det fordi folk omkring mig har høretelefoner på, hvilket hjælper mig til at slappe af.
Denne udfordring påvirker også mit arbejdsliv og sociale liv negativt. Jeg undgår møder på arbejdet og familiearrangementer, fordi jeg ikke kan håndtere stilhed. Jeg trives kun, når der er baggrundsstøj. Jeg føler mig misforstået og konstant nødt til at forsvare mig selv, hvilket er udmattende. Jeg deltager heller ikke længere i pauser med mine kolleger. Dette problem har stået på i flere måneder, og det påvirker mig meget. Kan I hjælpe mig?
En anden ting er Jeg har en tendens til at overreagere, når folk kigger på mig eller kommer tæt på mig. Jeg føler mig i fare og bliver bange uden at forstå hvorfor. Dette påvirker mig

(24 år)
Kære du
Det lyder som om, at du går igennem en rigtig svær periode lige nu, med mange svære ting. Jeg er rigtig glad for at du har skrevet til os, for sådan skal ingen have det.
Jeg kan virkelig godt forstå, hvis det er meget overvældende og svært, at dit liv har ændret sig meget på få måneder. Det kan være virkelig frustrerende, når man pludselig ikke kan leve sit liv, som man har lyst til og det påvirker ens hverdag.
Ubehag kan være et angst symptom
Du beskriver hvordan du har svært ved at tage offentlig transport, har svært ved at håndtere stilhed, være til familiearrangementer og på arbejde, fordi du føler fysisk ubehag.
Du beskriver ikke yderligere hvad dit fysiske ubehag indebærer, men du skriver blandt andet, at du gør ting for at føle dig mere tryg og slappe bedre af.
Når jeg læser dit brev, så kommer jeg til at tænke på, om du har læst om hvad angst er? Der findes flere forskellige former for angst, og de kan optræde på forskellige måder. Symptomer på angst kan være ting som; bekymringer, uro i kroppen, hurtig vejrtrækning, overtænkning og flere andre ting.
Symptomerne kan blive så voldsomme og ukontrollerbare, at man begynder at undgå steder og/eller personer, fordi man kan være bange for, at det kan starte angsten, eller at angsten pludselig vil komme mens man er i situationerne.
Når det sker, så bliver angsten virkelig en benspænder for ens liv.
Angst er normalt, men den kan blive en modstander
Angst-symptomer er helt normale. Alle mennesker kan opleve i forskellige situationer, at de fx bliver nervøse og overtænker helt vildt. Fx hvis man er rigtig nervøs for at klare det godt til eksamen, så kan man opleve at få svedige håndflader og at ens tanker bare suser derudaf.
Men selvom angst er normalt, så kan det godt tage overhånd og ende med at være noget som spænder ben for os i vores liv. Sådan skal det selvfølgelig ikke være.
I vores artikel: Angst: 14 gode råd og 5 steder, du kan få hjælp, kan du læse mere om hvad angst er.
Grunden til jeg nævner angst, er at du nævner at du får det ubehageligt i bestemte situationer, og at du er nået til et punkt, hvor ubehaget gør, at du undgår helt bestemte situationer. Du beskriver samtidig, at det er kommet til et punkt, hvor det går ud over din hverdag og påvirker dig negativt.
Jeg kommer derfor til at tænke på, at det kunne være nogle angst-symptomer som er på spil hos dig? Diagnoser som angst, er selvfølgelig kun noget en professionel kan finde ud af sammen med dig.
Derfor vil jeg foreslå nogle steder, hvor jeg tænker det kunne være effektivt for dig at søge mere hjælp og viden.
Snak med din læge
Et rigtig godt sted at søge hjælp og viden er hos egen læge. Læger ved rigtig meget om kroppen, og de ved meget om hvilke muligheder der er for at få hjælp.
Nogle gange kan ens egen læge hjælpe én, og ellers kan de sende dig videre til nogen som ved mere om dine problematikker.
I vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært, kan du læse meget mere om hvordan du kan gribe et lægebesøg.
Internetpsykiatrien arbejder med angst
Et andet sted der arbejder rigtig meget med mennesker som har svært ved at være steder med mange mennesker og som kan føle et kæmpe ubehag ved det, er Internetpsykiatrien.
Internetpsykiatrien arbejder nemlig både med angst og depression, og der sidder et kæmpe team af professionelle klar til at hjælpe.
Det kan være du læser ordet ‘psykiatri’ og tænker at det måske kan lyde lidt skræmmende, men her er det vigtigt for mig at sige, at Internetpsykiatrien arbejder med mange forskellige mennesker, og det er slet ikke så farligt som det måske kan lyde.
Hvis du vurderer at Internetpsykiatrien måske kunne være et sted for dig at søge hjælp, så kan du altid ansøge.
Du kan læse meget mere om Internetpsykiatrien på internetpsykiatrien.dk
Mindhelpers angst-forløb
Jeg ved ikke om du allerede ved det, men vi hos Mindhelper har faktisk vores eget angstforløb. Angstforløbet er gratis og du kan tage det i dit eget tempo.
Her lærer du en masse om hvad angst er, og får en masse redskaber og øvelser så du kan få lettere ved at håndtere din angst.
Du kan læse meget mere om vores angstforløb og gå i gang med det allerede i dag.
Lige nu er du et sted, hvor du er helt vildt begrænset af det ubehag, du føler i fx situationer med stilhed og mange mennesker. Det er bestemt ikke rart, og sådan skal du selvfølgelig ikke have det.
Derfor håber jeg at der er noget i mit svar som kan hjælpe dig på rette vej. Jeg sender dig mega god energi og hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper