Hej.
Hver gang jeg bliver tryg, og glad, hos en person. Kommer min sociale angst og spolere det hele, det får mig til at virke ængstelig, mistroisk, ja nærmest jaloux.
Det sker bare, men jeg ønsker virkelig ikke at fremstå sådan. Hvad kan heg gøre for at stoppe det?
Hilsen en uforstående, og frustreret, mig.

(25 år)
Kære du
Det kan være hammerirriterende, hvis ens sociale angst spolerer det hele, når man er glad for en person.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, så lyder det til at hver gang du møder en person som gør dig glad, så kommer din sociale angst og spænder ben for dig.
Du føler dig mistroisk, ængstelig og ja, nogle gange endda jaloux. Det forstår jeg godt, at du synes er rigtig irritende.
Heldigvis er der andre, som har det ligesom dig.
For når man har social angst, så kan det godt påvirke måden man er på, når man er sammen med andre.
Det kan godt blive bedre
Selvom det måske fylder rigtig meget for dig lige nu, og er rigtig irriterende, så kan det heldigvis godt blive bedre.
Det at være social, når man har social angst, er lidt ligesom når man begynder at løbe.
I starten er det rigtig svært og man får tanker som: “det her bliver aldrig nemmere” eller “hvorfor kan jeg ikke finde ud af det her, når andre kan?”.
Men så opdager man, at jo mere man øver sig og jo flere gange man gør det, jo nemmere bliver det.
Man skal bare huske at øve sig.
Hvad skal du gøre?
Det store spørgsmål er så; Hvordan øver man sig?
Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvilke øvelser, som passer bedst til dig. Men jeg vil nu komme med nogle gode råd og forslag til, hvad du kan gøre.
Snakker du med nogen om det?
En af de bedste steder at starte, når man har det svært med noget, er at snakke med andre om det.
For jo længere tid man går med sine svære tanker og følelser alene, jo større kan de vokse sig.
Derfor synes jeg, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du fik snakket med dine forældre eller venner om, hvordan du har det.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe snakken an eller synes det er svært, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Sådan snakker du med dine ven om svære ting.
Fortæl det til nogen du holder af
En anden god ide, kan være at fortælle dem man er glad for, og som man så kan opføre sig ‘mærkeligt’ omkring, at man faktisk har en tendens til det.
Altså fx sige til dem du holder af: “Hey jeg er virkelig glad for at være sammen med dig, men nogle gange kan jeg godt få det sådan her. Men det har ikke noget med dig at gøre.”
På den måde kan det måske faktisk fjerne lidt af angsten omkring det.
Du kan også fortælle nye venskaber og personer, hvorfor du nogle gange gør eller siger noget, der kan virke lidt mærkeligt. Så kan man tale åbent om det. Og ofte gør det, det meget nemmere at håndtere.
Kender du Angstforeningen?
Hvis du synes, at det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan Angstforeningen være gode at snakke med.
Her møder du søde og dygtige rådgivere, som er ved meget om angst. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man har social angst og synes det spænder ben for en.
Du kan ringe til dem tirsdag, onsdag eller torsdag mellem kl. 18-21:00. Det er gratis og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Måske et forløb for dig
Det hjælper ofte på social angst, hvis man har nogle konkrete øvelser eller værktøjer, som man kan øve sig med.
Derfor vil jeg her til sidst anbefale dig at læse vores artikel: 4 typiske tegn på social angst + råd til, hvad du kan gøre. Her kan du ikke kun blive klogere på, hvad social angst er, men også hvad du kan gøre ved det.
I artiklen finder du også vores online-forløb om angst.
Her bliver du, via guidende videoer, taget gennem en masse øvelser og teknikker, som kan hjælpe dig med at få mere ro i hverdagen.
Forløbet er gratis og du kan starte og slutte det, når du vil.
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man har social angst der spænder ben for en hele tiden. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du får det nemmere med din angst.
De bedste hilsner fra en Mindhelper