Hej Mindhelper
Vi er 11 i min klasse på en meget lille videregående campus. Jeg er på 3 år og bliver færdiguddannet til sommer.
En pige fra min klasse har i alle 3 år haft en utrolig nederen attitude til mig. Hun undgår mig altid hvis vi skal finder partner eller lign til gruppe arbejde, hun har nogle gange lånt mine ting uden at ligge dem tilbage, gået ind i mig eller utrolig tæt på mig, hun taler aldrig til mig med mindre hun “skal”.
Det har altid føltes enormt mærkeligt og ubehageligt. Jeg ved hun selv har det svært og havde også et angst anfald på skolen for et par måneder siden og alle er godt klar over det. Hun har ligesom fået en status af “hende der har det svært” i klassen og derfor er folk meget large med hvad de finder sig af fra hende nogle gange.
Situationen er den at vi arbejder på vores bachelor, og der er blevet en uenighed i vores klasse chat mellem hende og jeg i forhold til hvem der har ret til et lokale. Lokalet er booket til mig men hun vil gerne bruge det, hvilket jeg ikke er interesseret i. Jeg bliver enormt ked af at alle hendes skriv rettet mod mig, bliver sendt i vores klasse chat og ikke privat. Det får også mig til at virke ond fordi jeg ikke bare giver lokalet væk.

(24 år)
Kære dig
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, når der opstår konflikt i ens klasse.
Særligt hvis konflikten foregår foran alle i klassen.
Hvad gør man så?
Det giver mening
Først og fremmest, er det vigtigt for mig at sige, at det du skriver, giver rigtig god mening.
For selvom man måske føler, at man er på den rette side af konflikten, kan det stadig være enormt svært at vide, hvad man skal gøre?
For skal man give op og give de andre ret? Skal man være stædig og ikke give sig? Eller er der en helt tredje løsning?
Lær at sætte grænser
Inden jeg kommer ind på, hvad du eventuelt kan gøre, så vil jeg lige slå et slag for noget andet.
For når jeg læser dit brev, så får jeg også på fornemmelsen, at pigen fra din klasse gør ting, som du ikke synes er okay.
Og når sådan noget sker, så kan det være en god ide at sætte nogle grænser.
Det at sætte grænser for os selv, er mere eller mindre det samme, som at sige fra over fra andre.
Det er en måde at sige til dem: “Du må gå hertil og ikke længere. For så synes jeg ikke, det er sjovt mere”.
Så når hun fx tager dine ting og ikke afleverer dem tilbage, går for tæt på dig eller ind i dig, så kan det være en god ide at få sagt fra.
Hvis du kunne tænke dig at læse mere om, hvorfor det er vigtigt at kunne sætte grænser for sig selv, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Derfor er det vigtigt at sætte grænser
Hvordan sætter man grænser?
Så, hvordan gør man så?
Hvordan starter man med at sætte grænser over for andre?
Et rigtigt godt sted at starte, er ved at læse vores artikel: Pas på dig selv – lær at sætte grænser
Her finder du en masse gode råd, til hvordan du kan øve dig i at sætte grænser og passe bedre på dig selv.
På den måde kan du måske få sat en stopper for, at hun går ind i dig, tager dine ting eller går for tæt på dig.
Hvad skal du gøre?
Nu tænker du måske:
“Hvad hjælper grænser på min konflikt om det bookede lokale?”
Faktisk så hænger konflikten om lokalet og det at sætte grænser rimelig godt sammen.
For når jeg læser dit brev, så lyder det til, at det særligt er det der med, at hun kun skriver i gruppechatten og ikke privat til dig.
Det lyder nemlig som en grænse, der bliver brudt.
Og når der er nogle af ens grænser der bliver brudt, så er det vigtigt at få sagt fra.
For hvis man ikke gør det, så er der en chance for, at situationen ikke bliver anderledes.
Kan du snakke med hende?
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske kunne tage en snak med eller skrive en besked til hende?
Fordi der er ingen grund til, at du skal finde dig i, at hun skriver i gruppechatten, når du ikke har lyst til, at det skal foregå der.
Og hvordan gør man så lige det?
Sådan snakker du med hende
En af de bedste måde at håndtere konflikter og uenigheder på, er ved at holde det hele på egen banehalvdel og ikke pege fingre.
Hvad betyder det?
Det betyder, at i stedet for at pege fingre og sige ting som: “Du gør også bare det og det” eller “Det er også bare fordi, du er sådan og sådan”.
Så siger man: “Jeg føler, at tingene er sådan og sådan” eller “Jeg oplever, at det der er galt er…”.
For jo mindre man peger fingre, og jo mere man deler ud af sin egen oplevelse, jo større chance er der for, at den anden møder en med samme energi.
En klog person sagde engang: Jo mere uenig du er med nogen, jo pænere skal du tale til dem.
Hvis du synes, det lyder rigtigt eller kunne tænke dig nogle andre råd, så prøv at læse vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter.
Her kommer vi med en masse bud på, hvordan man løser sine konflikter bedst muligt.
Snak med dine venner om det
Hvis der er noget man synes er svært eller ubehageligt, så kan det være en rigtig god ide at tale med nogen om det.
I din situation tænker jeg, det kunne være en god ide, hvis du snakkede med nogle af dine venner om det. Måske endda nogle som går i klassen.
For så kender de både hende pigen i din klasse og dig rigtig godt.
Og hvis ikke, så kan ens venner ofte godt genkende situationer som denne eller har prøvet noget lignende.
De fleste venner vil én det bedste, og vil gøre hvad de kan for at hjælpe.
Derfor tænker jeg også, at du skal prøve at snakke med dine venner og fortælle dem om situationen og høre, hvad de synes du skal gøre.
Jeg håber, der er noget i mit svar, som du kan bruge til at sætte grænser og undgå konflikterne med hende i din klasse. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper