Hej Mindhelper
Jeg har meget svært ved at være nøgen med andre. Her efter jul har vi fået ændringer i skemaet så nu har vi idræt midt på dagen så nu SKAL man bade. Vi har haft idræt en gang og jeg spurtede bare gemmen bruseren og gemte mig bag håndklædet. Det er enlig ikk fordi jeg er specielt tyk eller tynd, jeg er bare sådan en helt almindelig pige og jeg aner ikke hvorfor jeg har så svært ved og være nøgen. Det er supertræls at have det sådan. Jeg har en veninde der ikke rigtig har fået bryster endnu og hos hende er det så hendes overkrop hun ikke kan lide og vise. Hos mig er det enlig ikke noget bestemt, bare de ting man ikke lige viser til hverdag, bryster, sprække og numse. Som sagt er jeg helt alm. bygget så ved ikke rigtig hvorfor jeg har det sådan. Gad virklig godt at lære at være nøgen med andre for det er jo noget man får brug for. Jeg skal fx på efterskole hvor man får brug for det, og man har måske soveaftaler hvor man har brug for det og man skal måske være sammen med en dreng eller pige, ja you know (!), hvor man skal være nøgen. Har i nogen tips så jeg kan blive bedre til det? Et eller andet jeg skal ha fokus på for at lære der?

(Pige, 14 år)
Kære dig
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man har svært ved at være nøgen.
Derfor er det også godt, at du skriver herind og spørger.
Det er naturligt
Når man bliver ældre, så er det helt normalt at begynde at tænke mere over, hvordan vi selv er og ser ud ift. andre.
Det kan især også gælde vores krop.
Derfor er det også helt naturligt, at du tænker over, hvordan du ser ud nøgen, og måske har svært ved det omkring andre.
Snak med dine veninder om det
En af mine allerbedste råd til dig er at snakke med dine veninder om det.
Du er formentlig ikke alene.
Nogle kan sikkert genkende den måde, du har det på. Og hvis du har veninder, som ikke har det svært med det, så kan det være, at de har nogle gode råd eller tips til, hvordan du kan gribe det an.
For selvom vi nogle gange har lyst til at løse ting alene, så gør vi det ofte bedre sammen andre.
Jo mere du gør det, jo nemmere bliver det
Et andet godt råd jeg har til dig er at prøve det af og prøve at acceptere, at det måske føles ubehageligt i starten.
Altså, prøve at blive ved med at være nøgen omkring de andre piger til idræt, men også prøve at acceptere, at det er okay, at det ikke føles rart.
For selvom noget er svært og ikke føles rart, så kan vi godt gøre det alligevel.
Og nu flere gange vi gør det, jo lettere vil det også blive for os at være i.
Så jo flere gange du er nøgen over for andre, jo nemmere bliver det måske også med tiden.
Få det nemmere med kroppen
Hvis du synes det kunne være spændende at læse om, hvordan vores kropsbilleder kan påvirke os, så prøv at læse Girltalks artikel om kropsbilleder
Her finder du en masse viden om kropsbilleder og hvad man gøre for, at ændre sit kropsbillede.
Fx at fokusere mere på, hvad ens krop kan i stedet for, hvad den ikke er.
Skriv til GirlTalk
Hvis du synes, det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig om det, så kan jeg varmt anbefale dig at skrive til Girltalk
Her bliver du mødt af søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med piger om nøgenhed og kroppen.
Derfor kan de også være gode at snakke med, hvis man har svært ved at være nøgen overfor andre.
Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan nemlig være svært at vide, hvor man skal starte, hvis man gerne vil øve sig i at være nøgen overfor andre. Derfor håber jeg også, at der er noget mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper