Hej Mindhelper
Jeg synes mange dage kan være rigtig hårde, og jeg vil gerne have hjælp til at få løst de problemer der foresager det. Jeg har i et stykke tid prøvet at snakke med min mor om, at jeg gerne vil gå til psykolog, men jeg har lidt svært ved at forklare hvorfor. Ved i/du hvad jeg kan gøre? Altså hvordan kan jeg blive sendt til en psykolog?

(16 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig svært, når man har mange dårlige dage. Og det kan hjælpe rigtig meget at tale med nogen. Så jeg er glad for, at du har skrevet ind til os, så vi kan hjælpe dig med at finde én at tale med.
Der er flere måder at komme til at tale med en psykolog
Der er flere måder, man kan finde en god psykolog på. Faktisk har vi lavet en hel artikel, til at forklare, hvordan du finder en psykolog.
Du kan nemlig både finde en psykolog gennem dit uddannelsessted, din kommune, din læge, eller ved blot selv at finde én på nettet. Der er altså mange veje til at få hjælp.
Det kan du læse om i vores artikel: Guide: Sådan kommer du til at tale med en psykolog.
Du kan læse artiklen igennem sammen med din mor eller en anden voksen. Så kan i sammen finde ud af, hvad der er bedst for dig at gøre.
Man behøver ikke vide, hvorfor man vil tale med nogen
Du skriver, at du ikke helt kan forklare, hvorfor du har brug for at tale med en psykolog. Det behøver man faktisk heller ikke vide. Nogle gange kan det være, man bare går med en følelse eller nogle tanker.
Heldigvis er psykologer uddannet til at hjælpe mennesker. Også når de ikke helt selv ved, hvad der er galt. Det kan psykologen hjælpe dig med at finde ud af.
Så selvom du ikke helt ved, hvorfor du har lyst til at tale med en psykolog, så betyder det ikke, at du ikke kan gå til en psykolog. De fleste psykologer er rigtig søde og vil gerne hjælpe.
Headspace er gratis og anonymt
Et andet sted jeg også vil foreslå, at du kan søge hjælp, er Headspace. Headspace er en organisation, der tilbyder rådgivning til unge mellem 12-25 år.
Hos dem kan man både få rådgivning online eller fysisk i et af deres lokaler. De har afdelinger i hele Danmark, og så er deres frivillige helt vildt søde.
Headspace dør står altid åben, uanset om det er store eller små problemer man går med. Du kan finde en af Headspaces afdelinger på Headspace.dk.
Jeg håber mit svar og vores guide kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper