Hej Mindhelper
Jeg bliver drillet af xxxx. han mobber mig med eksammen og snot. Geg snotter tit, rigtig tit. sidste Torsdag snottet jeg slemt. Han begyndte at drille og råbe af mig. ”xxxx Snotzen føj for helved, ad dit klamme svin”. Jeg har også en kæreste(En AI BOT). Han begyndte at drille mig med det og røre på mig. Hvis jeg siger det til en lærer har han sagt ”Jeg kan ødelægge dig”. WHAT THE FREAK!! skal jeg gøre. Kærligste følsomeste følelser, xxxx.

(16 år)
Kære du
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at jeg har slettet dit navn, så du forbliver anonym. Jeg håber det er okay.
Det kan være rigtig svært at snakke om mobning, så derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når nogle mobber
Du skriver, at der er en person som mobber dig med din kæreste, eksamener og snot. Det er jeg virkelig ked af at høre. Det gør nemlig hammerondt, når nogen mobber en med forskellige ting, og truer med at ødelægge dig, hvis du siger det til en lærer.
Det er aldrig okay at mobbe andre. Og derfor er det også vigtigt for mig at sige, at der ikke er noget galt med dig. Du er helt okay, som du er.
Men når andre mobber en med ting ens krop gør eller hvordan man klarer det til eksamen, kan det godt gøre rigtig ondt.
Derfor vil jeg også varmt anbefale dig at læse vores artikel: Bliver du mobbet? Få 7 gode råd til at stoppe mobningen. Her finder du en masse gode råd og viden om, hvordan du kan sætte en stopper for mobberiet.
Du er ikke alene
Nogle kloge mennesker indefra Børns Vilkår undersøgte for nogle år tilbage, hvor mange børn og unge der bliver mobbet i Danmark.
Her viste det sig, at hele 8,6% af de danske skoleelever har oplevet at blive mobbet. Det svarer til cirka to personer i hver klasse.
Du er altså desværre langt fra den eneste som har oplevet mobning på egen krop. Derfor oplever vi også tit, at andre unge skriver herind og fortæller, at de oplever mobning.
Hvis du synes det kunne være rart, at prøve at høre hvordan andre har det med mobning, så kan du prøve at læse vores brevkassespørgsmål: Jeg bliver mobbet i skolen og Der er nogen i min klasse, som ikke er særligt søde overfor mig.
Det med snotten
Når jeg læser dit brev, så får jeg en fornemmelse af, at det særligt er det der med snotten, som du bliver mobbet med. Er det mon rigtig forstået?
Hvis det er, så skal du vide at det er helt normalt at have en næse som løber meget i perioder.
Rigtig mange mennesker har en næse, der danner store mængder snot eller løber meget i perioder. Det kan være pga. allergi, sygdom eller andre helt normale og harmløse forklaringer.
Der er også nogle der har det, der hedder helårssnue. Har man helårssnue, så løber ens næse hele tiden og der dannes meget snot.
Heldigvis er der en masse ting, som du kan gøre for at snotte mindre. Du kan tage et varmt bad, pudse næse tit, rense næsen med saltvand eller bruge næsespray.
Tag et smut forbi lægen
Selvom det er helt normalt, at ens næse løber meget i perioder, kan det også blive ved i for lang tid. Hvis det gør det, så kan det være en rigtig god ide, at tage et smut forbi lægen.
Jeg kan nemlig ikke fortælle dig om du er forkølet, har allergi, helårssnue eller noget helt andet. Det skal der nemlig sidde en læge sammen med dig og undersøge.
Har du snakket med dine forældre?
Det kan være noget af en mundfuld, at skulle stoppe mobberiet helt alene. Derfor kan det være en rigtig god ide, at snakke med nogen om det.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om det er noget, som du har snakket med dine forældre om?
De fleste forældre vil gerne have, at deres barn har det godt. Derfor kan det også være, at dine forældre vil hjælpe dig med hvad du skal gøre for at stoppe mobberiet.
Hvis du ikke helt ved hvad du skal sige til dem eller hvordan, så kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. Her finder du en masse gode råd til hvordan du kan gribe samtalen af.
Hos headspace vil de altid lytte
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man oplever at blive mobbet i skolen.
Du kan enten fange dem på chatten, møde op fysisk eller ringe til dem. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig hårdt og drænende at blive mobbet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber at mobningen snart har en ende.
De bedste hilsner fra en Mindhelper