Hej Mindhelper
Siden at min eks slår op med mig giver det bare ned af og jeg bliver mere og mere ked af det og jeg kan man ikke siger det til nogen så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg håber at i kan hjælpe mig og giver et kort svar da jeg er ordblinde.

(Pige, 14 år)
Hej 14 årig
Det er aldrig rart at blive slået op med af sin ekskæreste.
Derfor forstår også godt, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre.
Et breakup gør ondt
For som du nok allerede har lagt mærke til, så kan et breakup gøre rigtig ondt.
For nogle går det over efter noget tid, og for andre så føles det som om, at det bare bliver ved og ved.
Men heldigvis, så er det fælles for alle, at det godt kan blive godt igen.
Det er normalt
Det er nemlig både helt normalt og naturligt at blive ked af det efter et breakup.
Det er noget, som de fleste mennesker oplever i løbet af deres liv. Enten at de slår op med nogen eller bliver slået op med.
Begge dele kan gøre ondt.
Og faktisk så er der rigtig mange, som har skrevet herind til os, med de samme følelser som dig.
Hvis du har lyst til at læse nogle af dem, så kan du prøve at læse brevkassespørgsmålene: Jeg føler mig snydt og forrådt og Jeg bebrejder mig selv for, at vi er slået op
Smerten går væk med tiden
Når man er blevet slået op med og føler at alt går nedad, så kan det være rart med nogle gode råd til, hvad man kan gøre.
For når man er ked af det efter et breakup, så kan man måske mest have lyst til at ligge i sin seng og vente på at det går over.
Det kan også være rart og dejligt i noget tid, men hvis du gerne vil have det går lidt hurtigere, så kommer der her nogle råd til, hvad du kan gøre.
Snak med nogen om det
Du skriver, at du ikke kan snakke med nogen om det.
Det forstår jeg godt, du føler. Det kan være rigtig sårbart eller ubehageligt at snakke om sit breakup med andre.
Men jeg vil nu alligevel anbefale dig at gøre det.
For selvom det kan være ubehageligt, så er det ofte sådan, at når man får sagt sine følelser højt, så hjælper det én med at sænke skuldrene og tage noget luft ud af hele situationen.
Det kan for eksempel være dine forældre, du snakker med, eller nogle af dine venner.
Det kan være, at de selv har prøvet det før og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre.
Gør ting som gør dig glad
En anden rigtig god måde at få det bedre på er at bruge noget tid på det, som gør dig glad.
Det kan være at dyrke noget sport, se din yndlingsfilm, tage en gåtur med vennerne eller noget helt andet.
Det vigtigste er bare, at det er noget, som gør dig glad.
For selvom det er helt okay, at man giver sig tid til at være ked af det. Så er det også rigtig vigtigt at huske at bruge tid på alt det, som gør en glad.”
Hvis du har brug for flere råd til få det bedre, så prøv at læse vores artikel: Sådan kommer du dig over kærestesorger.
For når ens ekskæreste har slået op, så kan man godt føle, man bliver mere og mere ked af det.
Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som kan hjælpe dig på den rette vej. Jeg sender de bedste tanker din retning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper