Hej jeg er en pige på 23 år og jeg har ikke haft sex i nu og jeg ved ikke om jeg vil i nu for jeg er bange for at det skal gør ondt og jeg ved ikke hvad jeg skal gører jeg er super navøs og super bange kan i hjælpe mig

(23 år)
Kære du
Sex første gang kan være spændende og måske også lidt skræmmende. Og hvornår er man lige klar til det?
Det er ikke altid let at finde ud af. Derfor er jeg også glad for, du har skrevet til os.
Det er naturligt
Det kan godt sætte en masse tanker i gang, når man skal have sex for første gang. Gør det ondt, hvordan gør man helt præcis, og hvem skal det være med?
Sådan nogle tanker er helt normale.
Det er tanker, som de fleste oplever eller har oplevet, den første gang de havde sex med nogen. For hvad kan man forvente, og hvordan kommer det til at være?
Du er ikke alene
Heldigvis er du langt fra alene.
Der er rigtig mange, der har skrevet ind til brevkassen og spurgt om præcis det samme som dig.
Hvis du har lyst til at høre deres tanker og overvejelser, kan jeg varmt anbefale dig eksempelvis at læse brevkassespørgsmålene: Jeg skal have sex for første gang nogensinde og Jeg ved ikke om jeg er klar til sex
Her fortæller en dreng og en pige om, hvorfor de er nervøse for deres første gang.
Gør det ondt?
Jeg kan godt forstå, at du tænker meget på, hvordan det mon er at have sex. Og om det gør ondt første gang.
For det er nok også en ret kendt fortælling, at det skulle gøre ondt, første gang man har sex. Men egentlig er det oftest slet ikke sådan. De fleste piger oplever ikke at have ondt, første gang de har sex.
Det kan selvfølgelig godt ske, men så handler det ofte om, at man fx spænder rigtig meget op i sin krop, mens man har sex. Måske fordi man er nervøs. Og når man spænder op, mens man har sex, så kan det godt gøre lidt ondt.
Men for de fleste er det altså ikke smertefuldt at have sex første gang.
Hvornår er man klar?
Lige nu er du meget i tvivl, om du er klar. Og det kan jeg egentlig godt forstå. For sex første gang er en stor ting, og det er noget helt nyt, man skal prøve.
Jeg kan ikke fortælle dig, om du er klar eller ej. Og jeg kan heller ikke give dig en tjek-liste, som du kan krydse af for at vide, om du er kar. Det er noget, du selv skal mærke efter om du er eller ej.
Men husk, at der ikke er noget ‘rigtigt’ eller ‘forkert’ tidspunkt at have sex første gang. Det er helt okay, hvis du gerne vil nu. Det er også helt okay, hvis du gerne vil vente.
Prøv at læs vores artikel om sex første gang. I den har vi også skrevet en masse gode råd. Både om at være klar, men også råd til når du skal have sex første gang.
Snak med andre om det
Og husk, du behøver ikke tage beslutningen helt alene. Tal med dem omkring dig om det. Sex er naturligt, og det er noget stort set alle mennesker har i løbet af deres liv.
Så hvis du føler dig tryg ved det, så snak med dine forældre om det. Og hvis det er lidt for meget, så hiv fat i en af dine venner.
Måske har de et godt råd eller to, som du kan bruge til at blive mindre nervøs. Nogle af dem har måske haft sex før og kan fortælle lidt om, hvordan det var.
Og sommetider kan det også bare være rart at få sagt det højt og delt det med nogen.
Har du snakket med Sexlinien?
Nogle som kan være rigtig gode at snakke med om sin første gang, er Sexlinien
Hos Sexlinien møder du en masse søde og kloge vejledere, som ved en masse om sex. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man er nervøs for sin første gang og har nogle spørgsmål.
Du kan chatte med dem eller ringe til dem på telefonen. Det er gratis, og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig svært at vide, om man er klar til at have sex eller ej. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper