Hej
jeg er en pige på 18 år (snart 19) jeg er i et forhold med min dejlige kæreste. vi har været sammen i 3,5 år ca. Lige i øjeblikket har jeg det ikke super godt mentalt, jeg går bla. til et stresskursus, som tager rigtig meget energi lige nu. Vi har lige fortiden misforstået hinanden flere gange som har resulterert i at jeg er blevet lidt trist og trukket mig lidt. jeg elsker ham jo og vil gerne have vores gamle knist tilbage igen for vi har det jo godt sammen normalt. Derfor vil jeg gerne hører hvad i ville gøre, måkse for at få den gamle knist tilbage når der sker så mange ting på samme tid?

(18 år)
Kære dig,
Det lyder til, at dig og din kæreste er i en svær periode lige nu. Og hvad skal man gøre, når den gnist man før har følt, nu er svær at mærke? Jeg er glad for du har skrevet ind til os, så vi kan finde ud af, hvad du kan prøve at gøre.
Det giver mening
Det lyder til, at du er i en periode i dit liv lige nu, hvor der er flere ting som er svære. Du har det ikke super godt mentalt, og samtidig går du også på et stresskursus, som tager meget energi.
Når man er presset mentalt, så påvirker det også ofte vores relationer. For når man fx er stresset, så har man meget mindre overskud end normalt.
Og når man har mindre overskud, så kan det også være svært at være i vores relationer, på samme måde som vi plejer.
Og det kan også gøre, at vi misforstår hinanden oftere, end vi plejer.
Følelser er som en rutsjebane
Og nogle gange kan det føles lidt som en lavine, hvor den ene konflikt eller misforståelse, fører til den næste.
Derfor kan det være en rigtig god ide lige at stoppe op og prøve at se tingene udefra.
For lige nu har du ikke særligt meget overskud. Og så er det måske heller ikke mærkeligt, at du og din kæreste har lidt flere misforståelser end normalt?
Men når vi bliver opmærksomme på det, så er det også der, at vi faktisk kan gøre noget ved det.
Fortæl din kæreste om dine følelser
Det første og bedste jeg tænker du kan prøve at gøre, er at fortælle din kæreste om, hvordan du har det.
Om at du har mindre overskud for tiden, fordi stresskurset tager meget af din energi. Og at du har lagt mærke til at, I har flere misforståelser end I plejer.
Her er det vigtigste at huske at blive på egen banehalvdel og huske at I er et team, som skal klare den her udfordring sammen.
Forklar det fra dit perspektiv
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal starte samtalen, så kan du for eksempel prøve at sige:
“Lige for tiden kan jeg mærke, at jeg er mere presset end normalt. Samtidig har jeg lagt mærke til, at vi har flere misforståelser, end vi plejer at have. Det gør mig ked af det, fordi jeg elsker dig, og ikke ønsker, at det skal være sådan. Kan vi tale om det sammen?”.
Hvis du vil læse lidt mere om, hvordan man kan tage en svær samtale, og undgå at den går i hårknude, så kan du prøve at læse vores artikel om konflikter. I den kommer vi med et par tips til, hvordan man kan gribe samtalen an.
Tiden er din bedste ven
Du nævner også, at du gerne vil have gnisten med din kæreste tilbage.
Her tænker jeg, at tiden er din bedste ven. For gnisten kan godt nogle gange blive lidt mindre, hvis vi er pressede og har flere konflikter i vores forhold end vi plejer.
Sådan er det i de fleste parforhold.
Heldigvis oplever rigtig mange også, at i takt med at overskuddet kommer tilbage, og vi får snakket åbent med vores partner om det, så kommer gnisten også naturligt tilbage igen.
Det kan godt blive godt igen
Derfor tænker jeg også, at du med fordel i den kommende tid kan fokusere på selv at få det bedre og få mere overskud.
Du er allerede godt på vej. Du går på stresskursus, og forhåbentlig lærer du en masse gode redskaber der, som med tiden vil give dig mere luft og plads.
Samtidig kan du også fokusere på at være omsorgsfuld overfor dig selv lige nu. Du er mere trist, end du plejer at være, og så er det bedste man kan gøre at huske sig selv på, at man gør det bedste man kan.
Hvis du godt kunne tænke dig at få lidt mere selvomsorg i hverdagen, men ikke helt ved hvordan. Så kan du altid læse vores artikel om selvomsorg. I den kommer vi nemlig med flere tips og eksempler.
Snak med dine venner om det
Her til sidst vil jeg også foreslå dig at tale med dine venner om, hvordan du har det.
For når vi bliver pressede og har mindre overskud, så kan vi have en tendens til at trække os fra dem vi har nær.
Det kan der være mange grunde til, men ofte er det faktisk en ret dårlig ide.
For vores venner og familie er nogle af de vigtigste personer, vi kan støtte os op ad, når vi har det svært.
Hvis du er nervøs for at skulle fortælle dine venner om, at du er presset for tiden, så kan du prøve at vende den om og tænke på, hvordan du selv ville reagere, hvis en af dine venner sagde, at de havde det svært?
Jeg tænker, at I er venner, netop fordi I er der for hinanden, også når det er svært. Og det kan være rart at huske, når det er en selv, der har brug for hjælp.
De vil altid lytte hos Girltalk
Hvis du har brug for at tale med nogen, som slet ikke kender dig, og hvor du kan være anonym, så kan jeg varmt anbefale GirlTalk.
Du kan nemlig både chatte med dem eller skrive til deres brevkasse. De er vant til at tale med piger om alverdens problemer, og de er altid klar til at støtte.
Uanset hvad, skal du vide, at der altid er nogen, som du kan få hjælp hos.
Og hvis du har brug for at skrive herind til os igen, så er du altid meget velkommen.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg sender dig en masse positive tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper