Hej brevkasse,
Jeg er vokset op i et hjem med misbrug og sygdom, hvilket har gjort det svært for mig at skabe relationer som voksen. Jeg bliver hurtigt fascineret af nye mennesker og vil gerne lære dem at kende, men når de kommer for tæt på, bliver jeg nervøs og trækker mig ubevidst. Jeg er startet på et træningshold, hvor jeg har mødt en sød og betænksom person, men jeg er begyndt at trække mig, fordi jeg er bange for, at de kommer for tæt på. Jeg ved, det er forvirrende for personen, og det gør mig ked af det. Hvordan kan jeg rette op på det og undgå at gentage denne adfærd med nye mennesker? Skal jeg forsøge at genopbygge relationen til personen? Hvis ja, hvordan kan man gøre det hvis personen ikke har lyst til at snakke med en lige fortiden (fuldt forståeligt)? Hvis ikke, skal jeg så fokusere på at komme videre, også selvom det er det mindste jeg gerne vil? Har meget dårligt samvittighed over hvordan jeg har behandlet personen.
Hilsen pige på 20 år

(20 år)
Kære pige på 20 år,
Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation du står i. For hvad gør man, når man egentlig gerne vil have nye relationer, men har en tendens til at trække sig, når de kommer tæt på?
Misbrug og sygdom i familien
Du skriver, at der har været sygdom og misbrug i din familie. Og det har været med til at gøre, at du har svært ved at danne relationer som voksen.
Det giver super god mening.
For når man har oplevet misbrug og sygdom i sin familie som barn, så kan man nemlig have oplevet ting, som påvirker en senere i livet.
For eksempel oplever mange børn fra hjem med misbrug, at de som voksne har svært ved at stole på folk. Og det giver jo god mening, hvis man aldrig helt har kunne stole på de voksne, som skulle tage sig af en.
Og hvis man så også har oplevet, at personer tæt på én har været syge, så kan det også påvirke, hvordan man ser på andre mennesker. Nogle oplever for eksempel, at de kan blive nervøse for at miste vigtige personer i deres liv.
Og hvis man går og er bange for at miste personer, så giver det jo også god mening, at man måske har sværere ved at lukke nye mennesker ind i sit liv.
Det her er blot eksempler på, hvordan man kan blive påvirket. Det er ikke sikkert det passer 100% på dig, men måske er der alligevel noget af det, du kan genkende?
Når vores adfærd spænder ben for os
Det lyder til, at vedkommende du har mødt på dit træningshold, er en du synes er mega sød. Men det lyder også som om, at det spænder ben for dig nu, at du har svært ved ikke at skubbe personer væk, når de kommer tættere på.
Det kan jeg virkelig godt forstå, at du synes er frustrerende.
For det kan være svært, når man egentlig gerne vil én ting. Men det er som om at man alligevel gør noget andet.
Men samtidig lyder det også som om, at du faktisk har gjort dig mange tanker om, hvorfor du trækker dig.
Derfor tænker jeg også, at der er håb for, at det godt kan blive bedre.
Hvad kan du gøre?
Du spørger direkte til, hvad du kan gøre for at undgå at gentage din adfærd overfor andre mennesker. Du spørger også ind til, om du kan genoprette din relation med personen.
Jeg har ikke en direkte opskrift på, hvad du skal gøre. Men jeg vil rigtig gerne komme med nogle bud på, hvad du kan prøve at gøre.
Vær åben og ærlig
Mit bedste råd til dig, er at være åben og ærlig omkring, hvordan du har det.
Det kan lyde virkelig simpelt, men det kan også være virkelig svært.
Men hvis jeg ønskede at beholde nogle personer i mit liv og ikke skubbe dem væk, så ville jeg være ærlig omkring, hvordan jeg havde det.
Det kan du gøre ved for eksempel at sige: “Hey, jeg har det med at trække mig, når jeg bliver tæt med nogen. Men jeg kan virkelig godt lide dig, så det har jeg ikke lyst til at gøre. Det havde jeg bare brug for at fortælle dig.”
Du behøver ikke at fortælle vedkommende om din barndom, eller om hvorfor du har det på den måde. Medmindre du har lyst.
Men bare det, at du fortæller dem, at du har det på den her måde gør, at de får en bedre forståelse for, hvordan du er. Og på den måde ikke går og bliver forvirrede eller usikre på jeres relation.
Vær aktiv om at gøre noget nyt
Udover at det hjælper dem omkring dig til at forstå dig bedre. Så gør du også aktivt noget nyt for dig selv.
Og hvis vi gerne vil ændre den måde vi normalt reagerer på, så kræver det at vi gør noget andet.
Jeg tror du vil opleve, at når du tør sige højt, hvordan du har det, så vil det også være lettere ikke at trække dig ligeså meget i nye relationer.
Så når du opdager, at du er ved at trække dig i nye relationer, også selvom du egentlig ikke har lyst, så fortæl dem det.
Så kan I få en snak om, hvad I sammen kan gøre for, at bevare en god relation.
Hos Headspace kan du dele dine tanker
Hvis du har brug for at tale med nogen, som er mega søde og gode til at lytte, så kan jeg varmt anbefale Headspace.
Headspace er en organisation som tilbyder gratis og anonym rådgivning til unge mellem 12-25 år.
De frivillige er utroligt søde og uddannede i at snakke med unge mennesker.
Man kan både få rådgivning online eller fysisk i et af deres lokaler. De har nemlig kontorer i de fleste større byer i Danmark.
Din læge kan også hjælpe
Hvis du kan mærke at det er svært at håndtere den måde du reagerer på i relationer, og har svært ved at ændre det alene, så kan du søge hjælp hos din læge.
Din læge kan nemlig fortælle mere om, hvilke muligheder der er for hjælp i din kommune. Det kunne for eksempel være en henvisning til en psykolog eller noget andet rådgivning.
Nogle gange kan det nemlig hjælpe at tale med en professionel, hvis ikke man føler, man kan løse det alene.
For det kan være en stor mundfuld at ændre den måde man reagerer på.
Når vi gerne vil beholde mennesker i vores liv, men ved at vi har det med at skubbe folk væk, så er det mega vigtigt at få talt med dem om, hvordan vi har det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender en masse positiv energi din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper