Hej Mindhelper
Hvad kan jeg gøre når jeg er ordblind og ikke har det godt med mig selv jeg føler at alle er ligeglad med mig og at ikke kan lide mig som den jeg er.

(Pige, 14 år)
Kære du,
Hvor er jeg glad for, at du har skrevet ind til os og delt dine tanker. For det kan gøre helt vildt ondt, hvis vi ikke har det godt med os selv og føler, at andre ikke kan lide os for den vi er.
Det lyder som nogle rigtig svære tanker, og dem skal du ikke gå med alene.
Alle mennesker har perioder, hvor de føler sig usikre
Vi mennesker har alle perioder, hvor vi har det mere eller mindre godt med os selv.
Vi kan have perioder, hvor vi føler os som gode, dygtige og elskelige mennesker. Og omvendt, kan vi have perioder, hvor vi måske ikke har helt ligeså positive følelser omkring os selv.
Men det kan være rigtig opslidende og tungt, hvis man, som du beskriver, ofte går med en følelse af, at vi ikke har det godt med os selv, og også føler, at andre ikke rigtig kan lide os, for den vi er.
Jeg synes det er super sejt, at du har opdaget, at det faktisk er de tanker, du går med for tiden. Og jeg er rigtig glad for, at du har valgt at dele dem med os.
For når vi tør dele de svære tanker, der fylder i os, så er det også meget lettere at gøre noget ved det.
Og selvom du lige nu føler, at alle er ligeglade med dig, så skal du vide, at jeg bestemt ikke er ligeglad.
Vores selvværd hænger sammen med, hvordan vi har det
Du beskriver, at du lige nu ikke har det godt med dig selv. Den måde vi har det på med os selv har ofte noget at gøre med det, man kalder ens selvværd. Måske har du hørt om det før.
Hvis ikke, så handler selvværd helt konkret om, hvilken værdi vi selv føler, at vi har som menneske.
Så hvis du har et stærkt selvværd, så ved du helt grundlæggende, at du er et godt og værdigt menneske, blot fordi du er til. Du skal ikke præstere noget for at være god nok.
Men omvendt, hvis dit selvværd ikke er helt ligeså stærkt, så kan du gå med en følelse af, at du ikke er god nok. Og du kan føle, at du skal gøre eller være noget bestemt for at være god nok.
Det skal siges, at det er helt normalt, at ens selvværd svinger. Så du kan sagtens have perioder, hvor det er mere stærkt, og perioder, hvor det kunne trænge til lidt forstærkning.
Og når vi har perioder, hvor vores selvværd ikke er helt ligeså stærkt, så er der heldigvis ting, som vi kan gøre ved det.
Hvordan får man et stærkere selvværd?
Så, hvordan får man så et stærkere selvværd?
Det vil jeg uddybe for dig i mit svar her. Og hvis du gerne vil læse endnu mere om det, så kan du prøve at læse vores artikel om selvværd. I den går vi nemlig endnu mere i dybden med det.
Sæt en stopper for de negative tanker
Et tegn på lavt selvværd kan blandt andet være, hvis man har mange negative tanker.
Det kan være du kan genkende tanker som: “Jeg er slet ikke ligeså pæn som hende”, “Jeg kan heller ikke finde ud af noget”, “Jeg gør altid noget dumt”. Eller de tanker du selv nævner, som fx at ingen kan lide dig, som den du er.
Det er nogle virkelig hårde tanker at gå med. Og jeg tør godt vædde min hat på, at alle mennesker som hver dag går med sådan nogle tanker, også har det dårligt.
Og netop derfor er det en rigtig god idé at lære at stoppe de tanker, når de kører afsted i ens hoved.
Udfordrer sort-hvide tanker
Én måde at få det bedre med tankerne, og nå at stoppe dem, inden de bliver alt for hårde, er at udfordre dem.
Det kan du gøre ved især at lægge mærke til de tanker, som er meget sort-hvide. Fx tanker hvor du bruger ordene ‘altid’, ‘aldrig’, ‘ingen’ eller ‘alle’.
Et eksempel kunne være, at du havde tanken: “Jeg kan aldrig finde ud af noget”.
Her kan du udfordre tanken ved at spørge, “Kan det virkelig passe, at jeg aldrig kan finde ud af noget?”.
Svaret er formentlig, nej, nogle gange gør du faktisk ting, som er rigtige og gode.
Fx har du skrevet ind til os og bedt om hjælp. Det er da rimelig godt gået, hvis du spørger mig.
Hvis du vil læse om flere måder til at stoppe de negative tanker, så kan du læse vores artikel: Sådan udfordrer du negative tanker om dig selv.
Find frem til dine styrker
En anden ting du kan gøre, er at finde frem til, hvad dine styrker er.
For ALLE mennesker har styrker. Det er bare lidt forskelligt, hvad vi er gode til.
Der er flere måder at finde dine styrker på. Det kan både være ved at spørge en ven eller en i din familie, hvad de synes, at du er god til.
Det kan også være ved at se på vores liste over 24 styrker. Hvilke kan du genkende dig selv i?
En anden måde at finde frem til sine styrker kan også være ved at tænke over, hvad man har let ved. Har du fx let ved at trøste og hjælpe dine venner, når de er kede af det? Eller er du måske god til at holde overblikket over ting? Eller er du måske god til at huske regler i brætspil?
Tit kan vi finde mange af vores styrker i de ting, som falder os helt naturligt.
Del dine tanker med din familie
Og til sidst her, vil jeg altså også lige slå et slag for, at det er en rigtig god ide, hvis du får fortalt din familie om de her tanker, du går rundt med.
For de tanker du har lige nu, er ikke nogen, som du skal gå med alene.
Og ens familie er ofte dem, som elsker en højest. Og derfor er de også ofte rigtig gode at tale med, når svære tanker fylder utroligt meget.
Og husk, svære tanker er lidt ligesom en ballon. Nu mere vi holder tanken inde i os selv, nu større bliver den. Og den eneste måde at gøre den mindre på, er ved at sige den højt til andre. På den måde kan man tage lidt luft ud af ballonen.
Jeg forstår godt, hvis du synes, at det er svært at skulle sige de her tanker højt. Men jeg tror på, at du kan, og jeg hepper rigtig meget på dig!
Du er mega sej, husk det.
Kærlig hilsen Stephanie