Hej, jeg fatter ikke min mor. Jeg føler, at hun føler, at jeg gør alt for at være bedre end hende. Et eksempel: Jeg ville klippe mit hår, det synes hun ikke var en god ide, men jeg ville gerne alligevel. denne beslutning følte hun var for at trodse hende, altså at jeg var rebel. Hun kan sige ”sid ordenligt”, hvis jeg holder mit hovede ved spise bordet, og det kan brænde mig fuldstændig af. Jeg føler at hun vil vise mig, hvem der faktisk har magten og at jeg ikke skal prøve på noget. Jeg har oplevelsen af at vi begge har det sådan med hinanden. Forskellen er, at jeg føler hun vil have magten over mig og jeg vil gerne bare have magten over mig selv, forstår du? Det er ikke dumme ting jeg beslutter mig for at gøre, det er faktisk bare ting hun er uenig med. Jeg kan ikke komme indtil hende: hun prøver at forklar hvordan hun har det med en vilkårlig situation (noget der nødvendigvis ikke omhandler os) og det dybeste hun kan komme er ”jeg føler bare det er sådan lidt… ja, nej det synes jeg bare ikke. Jeg vil ikke diskutere det”. Jeg er så arrig og irriteret i hendes selskab, fordi jeg bare venter på hendes disapproval. jeg elsker hende. Jeg tror ikke vi passer sammen, er det sygt?

(Pige, 19 år)
Kære dig
Det kan være enormt ubehageligt at føle, man ikke passer sammen med sin mor.
Derfor er det også godt du skriver, så vi kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre.
Det er normalt
Først og fremmest, så skriver du til sidst i dit brev, at du ikke tror I passer sammen og spørger, om det er sygt?
Det er det ikke.
Der er nemlig rigtig mange som oplever, at de ikke fatter deres forældre, når de bor hjemme. Det er helt normalt.
For jo ældre man bliver, jo mere og mere selvstændig bliver man, og i den proces kan man godt komme til at slå sig lidt på sine forældre.
Det har de sikkert også gjort, da de var 19 år.
For hvordan fungerer det, når man gerne selv vil bestemme, men bor hjemme hos ens forældre, som også vil bestemme?
Når man er over 18 år, men bor hjemme
Man hører ofte “når man er over 18 år, så må man bestemme selv”.
Det er også rigtigt nok.
Men så længe man bor hjemme hos begge eller den ene af sine forældre, så er det teknisk set dem der bestemmer hvad der skal ske i deres hjem.
Det betyder selvfølgelig ikke, at de 100% bestemmer over hvordan du klipper dit hår eller går klædt, men ofte så hedder den “my house my rules”.
Sådan er det i hvert fald i de fleste hjem.
Der opstår derfor ofte problemer, når man er over 18 og gerne vil bestemme selv, men bor hjemme ved ens forældre, som bestemmer.
Derfor kan det godt være lidt svært at finde den rette balancegang mellem de to. Og hvordan finder man så den?
Hvad kan du gøre?
Du skriver, at du er så arrig og irriteret i hendes selskab, men at du også elsker hende. Det er helt normalt, og begge dele kan godt være sande.
Men derfor kan det også godt tyde på, at der skal ske noget snart, så det ikke går ud over jeres forhold til hinanden.
Derfor vil jeg nu komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre.
Snakke med hende om det (igen)
Jeg tænker, at du kan være nødt til at snakke med din mor om det igen.
Tag fat i hende i når der er ‘fredstid’. Det betyder når I IKKE er uvenner. Og fortæl hende så hvordan du ser situationen fra din synsvinkel.
Og nemlig det her med at fortælle det fra din vinkel er vigtigt. I vores artikel om at håndtere konflikter, kalder vi det at holde det på egen banehalvdel.
Hold det på egen banehalvdel
Så i stedet for at sige “Du gør også bare det her og det her”, så siger man ting som, “Jeg føler sådan og sådan, og jeg kunne godt tænke mig at vi fandt en løsning sammen”.
På den måde fortæller du hende mere om, hvordan du har det, i stedet for at pege fingre af alt det, som du synes hun gør galt.
Nogle gange handler det nemlig om at prøve at sætte sig i hinandens sted.
Og hvis du ikke helt synes det er let at få sagt, så kan du også vise hende noget af dit brev til os. Her forklarer du det rigtig fint.
Flytte hjemmefra
Når man bliver ældre og begynder at have flere konflikter med sine forældre, så kan en løsning også være at begynde at tænke over, om det giver mening at blive boende sammen med sine forældre.
For mange unge og deres forældre, så bliver det faktisk lettere at enes, når man ikke længere bor under samme tag.
Så bliver begge parter mere selvstændige, og man er ikke lige så intenst sammen, som når man bor sammen.
Det er selvfølgelig en stor beslutning. Derfor kan det også give god mening at tale med dine forældre om det. Så kan I sammen finde ud af, hvornår det giver bedst mening.
Snak med dine venner om det
Mit sidste råd til dig er at snakke med dine venner om det.
Du er formentlig ikke den eneste, som har det sådan.
Mange andre oplever det samme med den ene eller begge forældre. Derfor kan det også være rart at få talt det ud med nogen, som forstår ens situation.
Både så man kan høre, at man ikke er alene, men også høre hvad de gør for at forstå deres forældre bedre.
Det kan nemlig være rigtig ubehageligt at blive uvenner med sin mor hele tiden. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper