Hej jeg er en pige på 19 år jeg kan føle mig alene nogle gange og ikke føle jeg duer til noget og er bange for jeg gør noget forkert nogle gange, jeg er meget følsom og bliver nemt påvirket så jeg er meget forvirret over det de bedste hilsner en 19 årige forvirret pige

(19 år)
Kære forvirret pige
Det lyder til, at der er rigtig mange følelser, som fylder hos dig lige nu.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt det med os. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er normalt
Vi mennesker er meget forskellige.
Nogle af os mærker vores følelser rigtig tydeligt, mens andre af os har sværere ved at mærke dem.
Begge dele er helt normale.
Så hvis du føler, at du er meget følsom og nemt bliver påvirket, så er du ikke alene.
Du er ikke alene
Faktisk modtager vi tit spørgsmål her i brevkassen fra unge, som har det ligesom dig.
Nogle af dem tænker meget over, hvad de gør eller siger, mens andre konstant har en fornemmelse af, at de gør noget forkert.
Hvis det lyder genkendeligt, eller som noget du godt kunne tænke dig at læse mere om, så kan jeg varmt anbefale dig at læse brevkassespørgsmålene: Jeg har konstant en fornemmelse af, at jeg gør alt forkert og Jeg er altid bange for, at jeg siger noget forkert.
Når man er meget følsom
At være meget følsom kan både være en fordel og en ulempe.
For når man kan mærke, hvad man føler, så kan det også være lettere at mærke, hvordan man har det med noget.
Så hvor andre måske er i tvivl om, hvad de synes om ting, der vil du oftere kunne mærke, om du er for eller imod.
Men samtidig kan det også være svært, hvis man føler så meget, at det kan være svært at være i.
Det er normalt med perioder, hvor man er mere usikker
Noget som også kan være vigtigt, er at huske sig selv på, at vores selvtillid og følelser godt kan svinge i perioder.
Det vil sige, at i perioder kan man godt føle sig som Wonder Woman, som kan det hele. Og andre gange kan vi føle os enormt usikre og fuld af fejl og mangler.
Det betyder ikke, at vi er det ene eller det andet.
Det betyder tværtimod, at vi rummer det hele som mennesker.
Styrken ligger i at vide, vi godt kan få det bedre.
Og det kan du. Det er jeg sikker på.
Giv dig selv en pause
Nu tænker du måske: “Ja ja, men hvad skal jeg gøre?”.
En godt sted at starte er, at bryde med de tunge og mørke tanker og lade lyset kommet ind.
Det kan du fx gøre ved at læse vores artikel: Er tankerne for tunge? Få psykologens bedste råd.
Her får du fire gode teknikker, der giver dig luft til dine tunge tanker.
Vær omsorgsfuld
Når jeg læser dit brev, så får jeg på fornemmelsen, at du godt kan være lidt hård ved dig.
Og hvis man går og er lidt hård ved sig selv og føler, at man ikke duer til noget, så er det vigtigt med noget selvomsorg.
For i stedet for kulde og kritik, kan man øve sig i møde sig selv med varme og venlighed.
Hvis det lyder som noget for dig, så prøv at læse vores artikel: Selvomsorg – lær at behandle dig selv som en god ven.
De vil altid lytte hos Girltalk
Her til sidst, vil jeg lige slå et slag for, at du får talt med nogen om, hvordan du har det.
Det kan være en god ven, en familiemedlem eller en helt tredje. Det vigtigste er bare, at du får talt med nogen om det.
Nogle som også kan være rigtig gode at tale med, er Girltalk.
Hos Girltalk møder du søde og imødekommende rådgivere, som er vant til at snakke med piger, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du føler, du ikke duer til noget og er bange.
Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan nemlig være rigtig forvirrende at føle så mange følelser på en gang. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper