Mine tanker kredser om min matematikeksamen for tiden. Jeg ved nemlig slet ikke, hvad jeg skal gøre, hvis jeg dumper den.
Hej Mindhelper
hvad skal jeg gøre vis jeg dumper min matematik eksamen?

(Dreng, 15 år)
Kære 15-årige dreng
Det er aldrig sjovt at dumpe et fag. Så jeg kan godt forstå, at du kan være i tvivl om, hvad du skal gøre, hvis det sker.
Det betyder ikke, at det er slut
At dumpe er desværre en del af det at gå i skole og på uddannelser. Faktisk er det de færreste, der kommer igennem hele uddannelser uden at dumpe bare én gang. Men det behøver ikke at betyde, at man er helt tabt på gulvet, hvis det sker. Så længe man rejser sig igen og giver det endnu et skud.
På grund af din alder tænker jeg, at den eksamen, du mener, må være den på folkeskolen. Jeg har lige taget mig lidt tid til at læse om det. Så vidt jeg kan forstå, skal du gerne have et karaktergennemsnit over 02 for at kunne komme videre på en ungdomsuddannelse. I hvert fald hvis du skal direkte. Det er altså dine karaktere for både dansk og matematik, der skal give det her gennemsnit. Så hvis du får 4 i dansk, kan du i princippet få 00 i matematik og stadig nå et gennemsnit på 02. Og hvis det skulle ske, at du rammer under 02, så tror jeg, at du ikke engang der bliver helt udelukket fra ungdomsuddannelser.
Læs artikler om eksamen
Herinde på Mindhelper har vi faktisk en artikel, om det at være nervøs til eksamen. Jeg ved godt, at det ikke som sådan handler om at dumpe. Men jeg tror nu alligevel, at du godt vil kunne bruge nogle af rådene. Hvis uheldet er ude, så har vi også en artikel om tips til, hvad du kan gøre, hvis du er dumpet. Giv dem et kig og brug det, der giver mening for dig.
Snak med nogen omkring dig
Det kan være hårdt at være bange for at dumpe. Og bestemt også at dumpe. Derfor er det vigtigt at snakke med andre om, hvordan man har det. Så det er egentlig det, jeg synes, du skal gøre allermest af. Når du snakker med andre, kan de støtte dig. De kan komme med gode råd til dig. De kan måske endda fortælle om et tidspunkt, hvor de selv dumpede. Og hvad de gjorde for at komme videre. Så hold dig endelig ikke tilbage. Snak, snak, snak!
Hvem kan du så tale med?
Nu har jeg jo understreget, at jeg synes, du skal tale med nogen. Men hvem, man kan snakke med, kan straks være værre. Så derfor kommer jeg med nogle forslag her nedenunder:
• Dine forældre
De tætteste på dig er dine forældre. Og jeg tror på, at de gerne vil støtte dig og hjælpe dig. De vil sikkert gerne lytte til dig. Og lur mig, om de ikke også kan fortælle om dengang, de dumpede noget. Og hvad de gjorde for at komme ovenpå igen.
• Din lærer
Det kan for nogle hjælpe at fortælle deres lærer, at de frygter at dumpe. Det kan lette lidt for tankerne. Din lærer kan på den måde få mulighed for at hjælpe dig. Enten ved at fortælle dig, hvad du måske skal fokusere på i forberedelsen til matematikeksamen. Men vedkommende kan også fortælle dig, hvis du ikke behøver at frygte eksamen. Og at du måske egentlig klarer dig okay? Jeg synes også, at du skal spørge din lærer om, hvad det vil komme til at betyde for dig, hvis du dumper. Så kan du få et helt klart svar på, hvad du kan forvente, hvis det sker.
• Dine venner (også dem fra klassen)
Måske er der nogle af dine venner, der har prøvet at dumpe før? Snak med dem. Hør dem ad, hvad de har gjort. Hvordan kom de videre? En anden ting, du kan gøre, er at høre dem ad, hvad du skal fokusere på, før du skal til eksamen. Hvad skal du bare have styr på? Alt det kan du bruge til at give dig selv de bedste odds for at bestå.
Jeg håber, at du giver den gas. Og at du består. Jeg hepper i hvert fald på dig og krydser mine fingre!
De bedste hilsner fra en Mindhelper