Hej Mindhelper
Jeg er så håbløs omkring min fremtid. Jeg er en pige på 18. Lige nu går jeg på FGU fordi jeg ikke kan bestå min 9. klasses matematik eksamen, som jeg ikke bestod i folkeskolen eller på efterskolen. Det er mit andet år på FGU, hvilket betyder at jeg kun har nogen måneder tilbage til at bestå min eksamen og jeg er SÅ stresset!
Jeg har altid haft det svært mentalt, og desværre troede jeg, at FGU vil være en god hjælp for mig, men jeg kan mærke at jeg kun har fået det endnu være.
Jeg bryder mig virkelig ikke om at være der. Jeg er en stille pige som let bliver distraheret. Min (privat) psykolog siger at jeg er udiagnosticeret med ADD, hvilket giver mening. Min klasse er relativ lille, så når jeg bare bliver en smule distraheret eller er stille, kommer min lærer efter mig. Hun har også sagt, at hvis jeg ikke havde dumpet min matematik eksamen, vil jeg ikke have fået lov til at komme tilbage efter sommerferien.
Selvom jeg måske består min eksamen, vil jeg stadigvæk have hvad det tager for at kommer videre på f.eks. en erhvervs uddannelse.
Jeg ved ikke hvad der er af muligheder for fremtiden, da jeg også har en frygt for at arbejde. Jeg er så angstprovikerende omkr. alt.

(18 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation, du står i. Det kan være rigtig hårdt, når man går og er nervøs for, om man kommer til at bestå sine eksamener. Og samtidig med det, kan man bagefter stå med en svær beslutning om, hvad man så skal?
Det er normalt at være nervøs
Du har forsøgt at bestå matematik eksamen flere gange, men indtil videre er det ikke lykkedes. Nu står du ved slutningen af FGU og har en chance for at bestå den.
Det er helt normalt at være nervøs for eksamener. Eksamen betyder noget for de fleste. Man vil gerne gøre det godt og komme igennem den. Og det er faktisk også derfor, man ofte kan mærke det i kroppen, inden man skal til eksamen.
Hjernen sender nemlig signaler til kroppen om: så! Nu skal vi præstere!. Og når den gør det, så kan ens puls godt stige, man kan få lidt hurtigere vejrtrækning eller svede lidt mere. Det er alt sammen helt naturligt.
Det lyder også som om, at du har gjort meget for at skulle bestå eksamen i år. Og jeg kan også mærke på dig, at det er noget som betyder noget for dig. Derfor giver det rigtig god mening, at du er nervøs.
Nervøsiteten kan godt blive bedre
Selvom det måske kan føles som om, at nervøsiteten fylder hele kroppen, så er der ting man kan gøre, for at få det bedre.
I vores artikel: Nervøs for eksamen? 9 tips til at få ro på nerverne, kan du læse en masse gode råd til, hvordan det kan blive nemmere at gå til eksamen.
Ét af rådene går blandt andet ud på at prøve at få lidt ro på kroppen med mindfulness. Jeg ved ikke, om du har prøvet mindfulness før, men det handler faktisk om at prøve at fokusere mere på sin krop, end på sine tanker.
Det kan være lidt svært i starten, men de fleste fanger teknikken ret hurtigt. Når man bruger mindfulness, så slapper man ofte mere af og ens puls falder. Og netop det kan være med til at hjælpe én, hvis man er meget nervøs.
Hvis du vil læse endnu mere om mindfulness, kan du gøre det i vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser
Tal med nogen
Du har prøvet at bestå eksamen flere gange, og derfor giver det rigtig god mening, at det er noget du tænker meget over. Når vi har noget som fylder meget indeni os, så kan det være rigtig rart at få sagt det højt til nogen.
Du skriver, at du allerede går hos en psykolog. Hvis du ikke allerede gør det, så kunne det være en rigtig god ide at tale med din psykolog om, hvordan du har det med eksamen og din fremtid.
Psykologer ved rigtig meget om kroppen, følelser og en masse andet, og så kender din psykolog dig også allerede.
Tal med dine venner
Udover at tale med din psykolog, så tænker jeg også på, om du mon kan tale med nogle af dine venner? Når man går og har mange tanker, og er nervøs, så kan det være rigtig rart at få støtte og hjælp fra nogen man kender.
Dine venner kender dig, og derfor kan de støtte dig og måske komme med nogle gode råd?
Det kan være svært at starte en samtale, når det handler om noget som påvirker en meget. Derfor kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Guide: Sådan snakker du med din ven om svære ting
I artiklen kan du læse en masse gode råd til, hvordan du kan starte samtalen med dine venner.
Hvad skal fremtiden bringe?
Du nævner også, at du tænker meget over, hvad du skal i fremtiden. Det er helt naturligt at tænke over, hvad man skal i fremtiden. Især når man er et sted i sit liv, hvor man skal vælge, hvad det næste man skal lave, skal være.
Du skriver også, at du er meget i tvivl om, hvad du skal, og at det påvirker dig. Man kan nogle gange komme til at sidde med tanken: Den beslutning jeg tager nu skal være den rigtige. Den tanke kan jeg godt forstå, men det er også vigtigt for mig at sige, at det er okay at skifte mening.
Man kan sagtens starte med at tage en uddannelse, eller et job eller noget helt tredje, men finde ud af at man hellere vil noget andet.
Så selvom det lige nu kan føles som om, at du skal have planlagt hele dit liv, så husk på, at det behøver du slet ikke.
Hvilke muligheder findes der?
Selvom du ikke behøver at vide, præcis hvad du skal resten af livet, så kan du prøve at tænke over, hvad du synes kunne være sjovt at prøve.
Der findes virkelig mange forskellige muligheder, man kan prøve af. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon kunne lave en liste over ting, som du synes er spændende?
Listen kan handle om alt mellem himmel og jord, så længe du synes det er spændende. For at give dig lidt inspiration, har jeg skrevet en liste herunder:
• Politibetjent
• Snedker
• Bøger
• At gå ture i naturen
• Engelsk
• Tegne og male
Læg mærke til, at listen ikke kun handler om jobs, men også hobbyer. Det kan nemlig være godt også at tænke over, hvad man synes er sjovt at lave. For det kan jo være der er en uddannelse eller et job, der handler om det man også synes er sjovt.
Prøv at snak med nogen, som ved mere end dig
Nogen du også kan prøve at tale med som ved mega meget om uddannelser og job, er din kommune. I alle kommuner sidder der vejledere som kender til kommunens tilbud.
Det kan være rigtig rart at tale med en vejleder. De fleste vejledere har ofte prøvet at tale med andre unge, som også er i tvivl om, hvad de vil. Så de er godt trænede til at hjælpe dig.
På UddannelsesGuidens hjemmeside kan du finde en oversigt over vejledere i alle kommuner i Danmark. Her kan du finde din egen kommune, og se hvem du skal kontakte.
Eksamener og fremtiden er ting, som kan påvirke en meget. Det er helt naturligt og forståeligt. Men det er vigtigt at huske på, at der er hjælp at hente. Det kan blandt andet hjælpe at tale med dem omkring sig om, hvordan man har det.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positive tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper