Hej Mindhelper
Min mor siger at det er funktionel angst men jeg synes ikke når jeg søger på angst at jeg passer ind i det. Jeg lever i en slags karrusel inde i mit hoved. Det starter altid med at der er en tanke i mit hoved ligesom når man overtænker men den tanker gå ikke væk lige meget hvad den vokser sig større og større og den bliver slem at gå med og jeg har behov for at gøre et eller andet bestem handling for at den gå væk men den kommer altid tilbage igen og forskellige situationer har forskellige tanker men det er de samme tanker og de samme ting jeg skal gøre og det er aldrig nok at gøre den ting bare en gang

(16 år)
Kære du
Angst kan fylde rigtig meget i ens hverdag. Især hvis tankerne vokser sig større og større.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dem med os. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Når tankerne tager over
Det kan være rigtig hårdt og drænende i længden, hvis man har mange tanker.
For når tankerne fylder mere og mere, og siger du skal gøre det ene eller det andet, så kan det være svært at slappe af.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være både rart og lettende, hvis du fik noget hjælp til at skrue ned for tankerne.
Et rigtig godt sted at starte, er ved at læse vores artikler: Overtænker du? Og Bryd de tunge tanker, når de kører i ring
Her finder du en masse god råd til, hvad du kan gøre, for at få det lettere med tankerne.
Hvad kan du gøre?
Du skriver, at din mor siger du har funktionel angst, men at du ikke synes, det passer til den du er.
Vi kan desværre her hos Mindhelper ikke hjælpe dig med at stille en eventuel diagnose. Det skal der sidde nogle professionelle sammen med dig fysisk og gøre.
Heldigvis er der andre måder at få hjælp på.
Tag et smut til lægen
Mit bedste råd til dig er at tage et smut forbi lægen.
Læger ved nemlig rigtig meget om båden kroppen og hovedet. Derfor kan de også hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp der ville være bedst til dig og dine tanker.
Hvis du ikke helt ved, hvad du skal sige til lægen, så kan du eventuelt vise dem dit brev til os. Her beskriver du nemlig rigtig fint, hvordan du har det.
Ellers kan du også læse vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært. Her kommer vi med gode råd og viden om at gå til lægen.
Du kan også spørge din mor eller en anden voksen, om de vil tage med.
Tag fat i headspace
Hvis du synes det kunne være rart, at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig headspace
Hos headspace bliver du mødt af en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis tankerne bliver ved med at fylde mere og mere.
Du kan ringe til dem eller mødes med dem fysisk i de fleste større byer. Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man føler at man lever i en karrusel indeni hovedet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender positive tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper