Hej brevkasse , jeg er en pige på 16 år og har gået og døjet med nogle angstsymptomer pt. som jeg har har haft on and off siden 8.klasse, går nu i 1G. Det der “trigger” angsten :fremlæggelser,snak med lærere, mundtlige eksamener og prøver i det hele taget, lægebesøg osv. Oplever for det meste rysten,kvalme&kuldegysninger. Jeg vil virkelig gerne lære at håndtere det på en eller anden måde så jeg ikke kommer i gymnasiet helt rystende og kvalmen fra morgen af. Jeg har en lærer jeg kan hiv fat i hvis jeg gerne vil snakke ,men hun er ikke professionel i det tema. At være angstlig i skolen betyder også at en dag hvor jeg har en prøve sidt på dagen , så vil jeg gå rystende og kvalmen og vil ikke kunne spise normalt pga det, som er noget jeg har lagt mærke til at det kan ske på tiden. Når jeg angstlig har jeg det hårdt ved at få spist noget. Hvis i har nogle råde eller noget som helst som kan hjælpe , vil jeg være rigtig taknemmelig:)
Mvh XXXX på 16 år

(Pige, 16 år)
Kære dig
Vi har slettet dit navn, så du kan forblive så anonym som muligt. Jeg håber det er okay.
Du er ikke alene
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at du ikke er alene.
Der er rigtig mange som dig, som får det dårligt, når de skal fremlægge foran klassen, til eksamen eller snakke med deres lærer.
Du kan fx læse vores brevkassespørgsmål: Jeg lider af voldsom eksamensangst og Jeg er så bange for eksamen, at jeg overvejer ikke at dukke op. Her fortæller de hver især om, hvorfor de har svært ved at gå til eksamen.
Det er helt naturligt, og derfor er der heldigvis også en masse du kan gøre for at få det bedre med det.
Hvad er angst?
Men inden vi ser på hvad du kan gøre, kan det være rart at vide noget om, hvorfor du kan få det så dårligt af at skulle præstere?
Egentlig så er følelser af angst en helt naturlig og medfødt følelse.
For tusinder af år siden, brugte vores hjerne følelsen til at signalere, at nu var der fare på færde.
Måske var en sabeltigre ved at spise os, eller vi opdagede, at der var en giftig slange i græsset.
Ved begge tilfælde tænkte vores hjerne sådan her: Her er noget farligt, det kan gå ud over os, vi må hellere se at flygte.
Angsten for at præstere
Og den følelse af frygt og lyst til at flygte, er det vi i dag kender som angst. Bare uden sabeltigrene og slangerne.
Men hvorfor føler du den så, når der ikke er nogle rovdyr tæt på?
Det er fordi, at ting som eksamener, fremlæggelser og samtaler med lærere kan føles enormt skræmmende.
Derfor fortæller ens krop én, at det er en bedre ide at komme væk.
Det kan den gøre ved at få dig til at svede, give dig ondt i maven, kvalme eller ved at give dig rysteture.
Alt sammen signaler, som skal fortælle din krop, at du skal se at komme væk.
Hvad kan du gøre?
Men hvad kan man så gøre ved de følelser?
Heldigvis er der meget, du kan gøre. Og det kan godt blive bedre igen.
Faktisk har vi samlet vores bedste råd og viden i vores artikel om eksamensangst.
Her handler det første råd om, hvordan du kan slappe mere af i situationen ved at trække vejret på en bestemt måde.
Ved at trække ved stille og roligt, kan du faktisk gøre stressen mindre og måske endda få den helt til at forsvinde. Det er en nem og hurtig øvelse, som du kan have med dig overalt.
Fortæl det til din lærer
Et andet rigtig godt råd kan være at snakke med sin lærer om det.
Fortæl det til den lærer som du skal fremlægge for eller skal til eksamen eller prøve hos på dagen.
Du kan også sige det en uge før. Eller gøre begge dele.
På den måde kommer du angsten lidt på forkant. Og så kan det nogle gange være rart at vide, at ens lærer eller eksaminator ved, at man er nervøs.
Så kan de også bedre forstå og hjælpe en, hvis man får det dårligt.
Tal med andre i din klasse om det
Noget som også kan være en stor hjælp, er at snakke med dem omkring sig om det.
De fleste elever har eller er bange eller nervøse for at skulle fremlægge, snakke med deres lærer eller til eksamen. Det er helt naturligt.
Derfor kan det også være en god ide, hvis du snakkede med nogle af de andre i din klasse om det.
Det kan være, at de har det på samme måde som dig og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at få det bedre?
Tal med en studievejleder
Mit sidste råd til dig er at snakke med din studievejleder om det.
De ved nemlig rigtig meget om eksamensangst og er vant til at hjælpe elever, som kan blive angste og nervøse til prøver, fremlæggelser og eksamen.
Hvis du ikke ved hvem, der er din studievejleder, så prøv at spørg dine lærere. De ved næsten altid, hvem der er klassens studievejleder, og hvordan du får fat på dem.
For selvom det kan fylde rigtig meget at skulle til prøve eller fremlægge, så kan det godt blive bedre. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper