Hej Mindhelper
Lige nu ved jeg ikke helt om jeg ville leve mere. jeg sover ikke så godt længer og jeg føler mig syg hele tiden og jeg føler ikke jeg har så meget energi lige som før. jeg spiser hel ikke så meget jeg har ikke spiste mad i skolen i 3 uger nu og min mor ved det ikke og jeg bliver ved med at tabe mig jeg vejer 55,7 lige nu men jeg synes jeg er for tyk. jeg træner gymnastik 3 gange om ugen hvis jeg kan og løber om lørdagen hvis jeg ikke har for meget jeg skal. jeg skal på et stort holde til september men jeg ved ikke om jeg kan fordi jeg har social angst og autisme og adhd så det er der få jeg ikke ved om jeg kan klar det. lige en ting jeg har det overså lidt svært i skolen fordi jeg ved ikke hvordan vi fremtid skal være og hvad jeg skal være og nu når jeg er ved at gå ud af 7 klasse er der nogen svære valg jeg skal tage. og lige tilbage til jeg snart giver op er fordi jeg hader mig selv og ikke synes jeg er god nok selv om jeg knokler hårdt så synes jeg stadig ikke jeg er god nok plis hjælp mig inden jeg giver op på det hele

(14 år)
Kære du
Først og fremmest, så har jeg slettet dit navn for at du forbliver anonym, jeg håber det er okay. For det andet, så har vi modtaget to svar, som vi tænker er fra dig. Derfor svarer jeg på begge to her.
Det lyder til, at det ikke er særlig nemt at være dig lige nu. Du beskriver i dit brev en masse forskellige ting, som fylder hos dig. For at du også kan finde hoved og hale i mit svar til dig, så tænker jeg, at det er en god ide at svare på dem i etaper.
På den måde kan du nemt både finde rundt i mit svar til dig, men også sikre dig, at vi kommer det hele igennem.
Når man er træt hele tiden
Hvis man går og føler sig træt hele tiden, er det ofte et tegn på, at kroppen går og mangler noget energi. Vores kroppe fungerer nemlig lidt ligesom en bil; får den ikke noget benzin i sig, så kan den ikke køre.
På samme måde som bilen har brug for benzin til at køre, så har vores kroppe brug for mad for at fungere. Mad er nemlig en af de eneste kilder til energi, vi mennesker har. Spiser vi ikke nok, kan vi få ondt i hovedet, ondt i maven eller føle os trætte og sløve hele tiden.
Det er helt naturlige signaler vores krop sender os, hvis den føler, at den ikke får nok mad. Derfor er det også vigtigt at lytte til den og få den mad, som man har brug for. Især hvis man træner 3-4 gange om ugen.
Nogle gange er vi lidt for hårde ved os selv
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, at du er rigtig hård ved dig selv. Du skriver, at du hader dig selv, at du ikke er god nok og at du synes, du er tyk. Alt sammen ret hårde ord til at beskrive dig selv.
Desværre er der rigtig mange, som har det på præcis samme måde som dig. Rigtig mange går nemlig rundt med en negativ stemme i hovedet. En negativ stemme som plaprer løs dagen lang om, at de ikke er gode nok og skælder dem ud, hvis de laver den mindste fejl.
Jo længere tid den negative stemme taler til en, jo mere slider det på ens selvværd. Vores selvværd er den måde vi har det med os selv på. Når man har højt selvværd, så ved man, at man er et godt menneske også selvom man laver fejl.
Men hvis man har et lavt selvværd, så kan vi have en tendens til at slå os selv i hovedet og tænke meget negativt om os selv. Heldigvis kan vores selvværd godt bygges op igen.
I vores artikel: Lavt selvværd? 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv, finder du en masse gode råd til, hvordan du kan få et bedre selvværd.
Får du den hjælp du skal have?
Du skriver, at du har socialangst, autisme og ADHD. Når jeg læser det, kommer jeg til at tænke på, om det er noget som du får hjælp til? Hvis ikke, så er det rigtig vigtigt, at du tager et smut forbi lægen og snakker med dem om det.
Læger ved rigtig meget om både hovedet og kroppen, og kan derfor være rigtig gode at snakke med, hvis man har det svært eller har brug for mere hjælp.
Hvis du ikke ved, hvordan du kommer til lægen, eller hvad du skal sige til dem, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært. Her kan du læse om og få svar på de typiske spørgsmål om at gå til lægen.
Mit bedste råd til dig
Her til sidst vil jeg give dig mit allerbedste og vigtigste råd: Snak med nogen omkring, hvordan du har det.
Selvom det kan være rigtig svært at fortælle andre, at vi har det dårligt, så er det første skridt mod at få det bedre, at række ud og bede om hjælp. Det at du har skrevet herind og spurgt om hjælp, betyder at du også har et ønske om at få det bedre.
Derfor synes jeg også, at du ikke skal stoppe her, men også fortælle nogle af dem omkring dig, hvordan du har det.
For selvom du skriver, at du har socialangst og at det kun er din ene veninde, som ved hvordan du har det, så er det vigtigt, du får talt med nogen om det.
Det kunne være dine forældre, en anden god ven, en i din familie eller en helt fjerde. Det vigtigste er ikke, hvem du taler med, men at det er en som du stoler på og er tryg ved. For selvom det kan være svært, så er det både rigtig lettende og rart at få luft til sine tanker.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal starte samtalen eller ved hvad du skal sige, så kan du prøve at tage et kig på vores artikler: Sådan snakker du med din ven om svære ting og Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. Her finder du en masse gode råd til, hvordan du tager hul på snakken.
Jeg håber, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du får din energi tilbage.
De bedste hilsner fra en Mindhelper