Hej Mindhelper
Hej Mindhelper. Jeg er bange for at mine venner/veninder faktisk ikke kan lide mig eller syntes jeg er irriterende. Det er lige nu slut sommerferie og jeg har kun skrevet lidt med to af mine venner/veninder. Resten af dem har ikke engang taget kontakt. Og ja, jeg ved godt at jeg burde skrive til dem, hvis jeg gerne vil, men jeg er træt af at være den, som skal række ud hver gang.
Tidligere i dag var vi i gang med at planlægge en strandtur, men det er nok blæst af nu, da det ville regne meget. Det var bare deres svar. De skrev til mig, som om jeg var fatsvag, bare fordi jeg ikke tjekkede vejrudsigten.
I længere tid, har de fået mig til at føle mig alene i deres selvskab. De har mange fælles interesser, som jeg ikke interesserer mig for,
Jeg ved det ikke. Jeg vil bare så gerne føle at de kan lide mig.

(15 år)
Kære dig,
Det kan være virkelig svært, hvis man føler sig alene i sine venskaber. For venskaber skal jo helst være et sted, hvor man føler sig tryg og har det godt. Og hvad gør man så, når det ikke er sådan, man har det?
Når man altid er den der rækker ud
I de fleste venskaber er der ofte et naturligt skift mellem, hvem der rækker ud hvornår. I nogle perioder er man måske selv den primære motor i venskabet, og i andre perioder er ens venner det.
Men det kan blive helt vildt trættende, hvis man altid er den der skal række ud. Både fordi det er energikrævende, men også fordi man kan ende med at have en følelse af, at man står lidt alene med initiativet.
Derfor kan jeg også godt forstå, at det er noget som fylder hos dig.
Når man er alene i venskabet
Lige nu går du også med en følelse af, at du er alene i venskabet. Og at dine venner har nogle interesser, som du egentlig ikke selv interesserer dig så meget for.
Det kan være en virkelig svær følelse at gå med. For man behøver jo ikke nødvendigvis have 1:1 samme interesser som sine venner, men igen, venskaber skal jo helst føles rare at være i.
Jeg tror dog de fleste kan genkende nogle gange at føle sig alene i sine venskaber. Og man kommer nok ikke udenom at have den følelse nogle gange, men den skal helst ikke være der hele tiden.
Det er naturligt at ville høre til
Og dét med gerne at ville høre til og passe ind er faktisk en del af vores natur som mennesker.
For dengang vi mennesker levede på savannen, var der mindre chance for at blive spist af rovdyr, hvis man rendte rundt i store grupper af mennesker.
Derfor er der fra naturens side indbygget et ønske i os om at høre til og være del af gruppe. Fordi så undgår vi at blive spist.
Så selvom vi i dag ikke skal være bange for, om et rovdyr kommer og spiser os, så kan det stadig godt være ubehageligt at føle sig alene i andres selskab.
Hvilket venskab vil du gerne have?
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at der er to følgende muligheder:
Enten så accepterer du situationen, som den er, eller så taler du med dine venner om at ændre måden, I er venner på.
Det hele kommer an på, hvilket venskab du gerne vil have?
Du accepterer situationen som den er
Hvis du vælger at accepetere situationen, som den er, så lyder det til, at det primært er dig som kommer til at tage kontakten.
Det kan for nogle godt være trættende og hårdt i længden, da man nogle gange kan føle, at de andre kun har lyst, fordi man spørger dem.
Men her er det også vigtigt at sige, at nogle bare er dårlige til at tage kontakt. Det betyder ikke nødvendigvis, at de ikke har lyst.
For hvis de reelt ikke havde lyst til at være sammen med en, hvorfor bliver de så ved med at sige ja?
Tal med dine venner
Den anden mulighed er, at du snakker med dine venner om, hvordan du har det.
Fortæl dem hvordan du føler, at det primært er dig der tager kontakten, og at det godt kan være hårdt i længden.
Det kan måske godt være en svær snak at have med sine venner, men hvis man ikke siger det højt, så er der heller ikke noget som ændrer sig.
Hvis du ikke helt ved hvordan du skal gribe snakken an, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter – red venskaberne.
Her får du nogle gode råd til, hvordan du kan gribe snakken an og undgår, at konflikten løber løbsk.
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig og dine venner, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace møder du en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som står i en svær situation.
Derfor kan de være rigtig gode at snakke med, hvis du føler dig alene i dine venners selskab.
Du kan fange dem på telefonen, chatte med dem eller møde op fysisk i de fleste større byer. Det er gratis, og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig ubehageligt at føle, at ens venner ikke kan lide en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker din vej, og håber du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper