Hej Brevkasse
Jeg er en pige på 15. Jeg er i en venne gruppe på 5 piger og har altid været bedste veninder siden 0. Klasse. Der her hører noget tid nu hvor der er især to af mine venner som jeg vil kalde Mie og Josse som bare er mega meget sammen. Jeg har lige fundet ud af at de skal holde nytår sammen med to random drenge fra klassen. Da jeg konfronterede dem sagde de at hjemme hos hende som skulle holde det måtte hun kun ha fire på besøg. Men jeg forstår ikke hvorfor hun ikke inviterede vores venne gruppe? Jeg var i skole i går hvor det kun var Mie og Josse som var i skole de andre to var syge. Jeg følte mig så udenfor fordi de blev ved med at snakke om deres interne jokes og jeg sad bare ved siden af imens de sad og grinede. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg har gjort er det min skyld? Min mor siger jeg bare skal ignorere dem men hvad synes i jeg skal gøre?
MVH Mig

(15 år)
Kære dig,
Det lyder til, at der på det seneste er sket nogle ændringer i jeres vennegruppe. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvordan du skal gribe det an.
Når man ikke føler man er med i samtalen
Først og fremmest lyder det til, at Mie og Josse måske har trukket sig lidt fra gruppen, og nu bruger rigtig meget tid sammen. Og det gør også, at de har nogle interne jokes, som I andre ikke kan være med på.
Generelt kan det være svært at være en del af en samtale, hvis man ikke rigtig forstår, hvad den handler om. Og så giver det god mening, at man kan føle sig udenfor.
Samtidig har de også valgt at holde nytår uden resten af jeres vennegruppe. Når nogen trækker sig fra en vennegruppe, så giver det god mening, at man kan blive nysgerrig på, hvorfor det sker, og om det har noget med en selv at gøre.
Når man er del af en vennegruppe
Du spørger ind til, om det kan være noget du har gjort, eller om det kan være din skyld.
Jeg kan desværre ikke svare på Mie og Josses vegne, men jeg tænker, det er vigtigt at huske, at vennegrupper sagtens kan ændre sig, når man bliver ældre.
For faktisk er det ret normalt, at man i venskaber kan have perioder, hvor man taler mere og mindre med hinanden. Især hvis man fx får nogle nye venner eller nye interesser. Så er det ret naturligt, at man også vil bruge tid på det, og det kan tage tid væk fra gruppen.
Det lyder som om, at Mie og Josse er begyndt at tale med nogle drenge fra klassen. Og det kan sagtens være, at det er en af grundende til, at Mie og Josse måske bruger mere tid alene eller med dem, i stedet for med jeres gruppe.
Hvad skal du gøre?
Det ændrer selvfølgelig ikke på, at du følte dig rigtig meget udenfor, sidst du var i skolen med Mie og Josse.
Derfor vil jeg også komme med nogle forslag til, hvordan du kan overveje at gribe situationen med dem an.
Du snakker med dem om det
Første løsning jeg kommer til at tænke på, er at snakke med Mie og Josse om det.
Så kan du fx spørge dem ind til, hvordan de har det i jeres venskab for tiden.
Her er det aller vigtigste at huske, ikke at være anklagende. At være anklagende kan fx være, hvis man peger fingre af den anden, og siger at personen opfører sig dumt, eller at tingene er deres skyld.
Det er sjældent en god måde at tale om svære ting på. For så har den anden det med at blive vred eller ked af det.
I stedet kan man tænke på at snakke om det på en nysgerrig måde. Fx kan du spørge Mie og Josse om, hvordan de har det i venskabet med gruppen for tiden.
Du kan altid læse vores artikel om konflikter. I den kommer vi også med nogle råd til, hvordan du kan gribe samtalen an.
Det er ikke sikkert, at de tænker over, hvad de gør
Det kan jo også være, at det viser sig, at Mie og Josse slet ikke har tænkt over, at de kan komme til at holde jer andre udenfor, når de har så mange interne jokes.
Nogle gange kan jokes og samtaler falde helt naturligt. Og så er det ikke altid, at man opdager, at ikke alle forstå, hvad man taler om.
Så hvis du snakker med Mie og Josse, kan du også spørge dem, om de tænker over, at de nogle gange kan have meget interne samtaler, som I andre ikke kan være med i.
Du snakker med nogle andre
En anden løsning kan også være, at du vælger at sidde med nogle andre end Mie og Josse, når de andre fra vennegruppen ikke er i skole.
Det kan også være, at det åbner op for muligheden for, at du kan lære nogle af de andre i din klasse endnu bedre at kende.
En helt tredje løsning kan også være at vælge at sidde med Mie og Josse og bære over med, når de kommer til at tale om interne ting, du ikke helt kan være med på. Også selvom det kan være frustrerende. Så kan det være rart at huske på, at de formentlig ikke gør det med vilje.
Har du hørt om Girltalk?
Hvis du har brug for at tale med nogen andre om, hvordan du kan gribe den her situation an. Så kan jeg varmt anbefale dig at kontakte GirlTalk.
GirlTalk er en organisation, der hver dag hjælper piger i Danmark. Du kan både skrive til deres brevkasse eller chatte med dem.
Hos dem sidder en masse søde rådgivere klar til at hjælpe dig videre.
For det kan være svært, hvad man skal gøre, når ens veninder taler om interne ting, som man ikke rigtig er med på. Så kan det være en god ide at snakke med dem om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender en masse positive tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper