Hej Mindhelper
Jeg har en god veninde i skolen som jeg har kendt i halvandet år nu siden jeg skiftede skole. Vi har det altid rigtig sjovt sammen vi griner og laver fjollede ting. Men på det sidste har det ændret sig. Vi griner stadig men noget er lidt “off”. Jeg snakkede med en anden pige om det. Vi er ikke lige så gode venner, men hun er god til at lytte og give råd. Jeg fortalte hende at jeg med den anden pige har oplevet at hun på en måde kritisere for sjov. Hun siger tit jeg er kræsen eller det er upraktisk jeg ikke har snap. Men hun har sagt det 100 gange allerede og det føles ikke som en “joke” længere. Pigen jeg snakkede med sagde så at den anden pige også havde sagt nogle ting hun havde svært ved med mig. Fordi hun er en god ven ville hun ikke sige hvad og foreslog at vi selv snakkede sammen. Det vil jeg også gerne men jeg tror at enten går det op i grin eller også bliver vi sure på hindanden. Jeg begynder snart at tro vi ikke passer sammen? Jeg har tænkt meget over det og jeg vil gerne tage et skridt mod en løsning men ved ikke helt hvordan?

(Pige, 14 år)
Kære dig
Det kan være svært at vide hvad man skal gøre, når ens veninde føles lidt “off”.
Derfor er det også godt, at du skriver herind og deler dine tanker med os. Så vi kan prøve at hjælpe til dig med at finde ud af det.
Du har gjort dig rigtig gode tanker
Når jeg læser dit spørgsmål, så er det tydeligt, at det her er noget du har tænkt meget over.
Og jeg synes det er virkeligt omsorgsfuldt af dig, at du rigtig gerne vil finde en løsning.
Derfor kan jeg også godt forstå, at det er ret svært, hvordan man tager en samtale om det, uden at blive uvenner eller at det bliver useriøst.
Man kan godt løse konflikter, uden at blive uvenner
Jeg kan godt forstå, at du ikke ønsker at blive sur på din veninde og omvendt. For selvom hun føles off og måske har sagt noget kritisk om dig, så er hun stadig din gode ven.
Heldigvis kan man godt snakke sammen og løse ting mellem sig, uden man behøver at blive uvenner.
Det handler bare om, hvordan man gør det.
I vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter, kommer vi med vores bedste råd til, hvordan du tager den svære snak.
Bliv på egen banehalvdel
En af de bedste råd i artiklen handler om at lade være med at pege fingre af den anden.
For hvis man går ind til en samtale og siger: “Du gør det her, og du gør det her”, så kan den anden godt føle sig angrebet.
Derfor er det ofte bedre at sige ting som: “Jeg går med en følelse af sådan og sådan. Det gør mig ked af det. Er der en måde, vi kan finde en fælles løsning?”
På den måde bruger du mere tid på at fortælle hende, hvordan du har det, i stedet for at pege fingre af hende og risikere at blive unødvendigt uvenner.
Vær nysgerrig og åben
For lige nu lyder det til, at du synes din veninde kritiserer dig tit, og det synes du faktisk ikke er særligt sjovt længere.
Det kan jeg godt forstå.
Og det er helt okay, når man kan mærke at noget er blevet for meget, at sige til personen, at nu har man nået sin grænse.
Det kan man nemlig ofte lidt nemmere, når det er ens gode ven.
Hvordan er man nysgerrig?
Ofte kan det være en god idé, at være nysgerrig på, hvad den anden har tænkt omkring, hvorfor de mon siger som de gør, eller gør som de gør?
Så i stedet for at man selv prøver at regne ud, hvorfor hun mon bliver ved med at kommentere på, at du ikke har Snap, så kunne du fx nysgerrigt spørge hende:
“Jeg har lagt mærke til, at du tit kommenterer på, at du synes det er irriterende, at jeg ikke har snap. Hvordan kan det være?”
For når vi tør være nysgerrige, så kan vi lære mere om hinanden.
Prøv at lave gode aftaler
I kan også prøve at lave nogle gode aftaler, så I kan blive ved med at være venner i fremtiden.
For eksempel kunne I aftale, at din veninde stopper med at kommentere på de ting du nævner, som eksempelvis det med at du ikke har snapchat.
Hvis hun så kommer til at gøre det igen, fordi nogle gange kan vi mennesker godt begå fejl, så aftal, at det er okay, at du lige husker hende på jeres aftale.
Så har I nogle gode aftaler for, hvordan I undgår at blive uvenner fremover.
Få en voksen med indover, hvis I bliver uvenner
Hvis du vælger at snakke med hende og det ender med at I bliver uvenner, så kan det være en god ide få en voksen med ind over.
Det kan være jeres forældre, en klasselærer eller en helt tredje.
Det vigtigste er bare, at I får en tredje person med ind over, som kan hjælpe jer med at blive gode venner igen.
Skriv til GirlTalks chat
Her til sidst, vil jeg høre, om du kender til GirlTalk
For hos GirlTalk møder du super søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med piger, som står i en svær situation.
Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man føler sin veninde er lidt off, og man gerne vil snakke med hende om det.
Du kan chatte med dem alle ugens dage, det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
For det kan godt være svært at finde hoved og hale i det hele, når ens gode veninde føles off og måske har det svært med en. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber I finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper