Hej
Jeg er en pige som overtænker meget og jeg går på efterskole nu. Men det er ikke gået som jeg havde tænkt da jeg er en meget stille pige fordi jeg tænker så meget over hvad andre tænker om mig, også ender det altid med at jeg ikke siger noget.
Så jeg har virkelig brug for hjælp til at kunne være mere åben og vise hvem jeg er, så jeg kan få nogen venner på efterskolen.
Men problemet er bare jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og om det kunne være social angst?

(Pige, 16 år)
Kære du,
Det kan være mega frustrerende, når man rigtig gerne vil have nye venner, men samtidig også har svært ved, hvordan man skal åbne op og vise, hvem man er.
Det giver mening
Først og fremmest synes jeg, at det du skriver giver super god mening.
For det er helt naturligt som menneske, at man tænker over, hvad andre tænker om en. Men det kan være super frustrerende, når det går ud over ens sociale liv.
Derfor kan jeg også godt forstå, at det kan være rigtig svært, når du på den ene side rigtig gerne vil have flere venner, men på den anden side har svært ved at skulle sige noget til de andre, fordi du overtænker meget.
Og hvad gør man så?
Hvordan bliver man mere åben?
Heldigvis så skal du vide, at man sagtens kan lære at få nemmere ved at tale med andre, og vise hvem man er.
Men det er en proces, som kan tage tid.
Tanker er tanker, ikke sandheden
Når man overtænker meget, så kan det nogle gange føles som om, at ens tanker er sandheden.
Men det kan være rart at huske på, at bare fordi man tænker noget, så er det ikke nødvendigvis sandt.
Måske kan vi have en tanke om, hvad andre tænker om os. Men sandheden er, at det kan vi slet ikke vide, medmindre vi spørger dem. Og så kan vi gå og bruge mega meget krudt på at have en tanke, som måske slet ikke har noget med virkeligheden at gøre.
Derfor kan det være rart nogle gange at huske at tage noget af magten ud af vores tanker.
Fx ved at sige til os selv, at tanker bare er tanker og ikke nødvendigvis sandheden.
Jeg vil også anbefale dig at læse vores artikel om overtænkning. For i den kommer vi med endnu flere råd til, hvordan du kan komme det til livs.
Hvis du er venner med alle, er du venner med ingen
Måske har du før hørt sætningen: “Hvis du er venner med alle, er du venner med ingen”.
Det er et gammelt ordsprog som handler om, at venskab kræver dybde og personlighed. Men i ordsproget ligger også, at vi kan ikke være venner med alle, og det er også okay.
For vi mennesker er forskellige, og derfor vil der både være mennesker, som vi har mega god kemi med, og mennesker som vi ikke fungerer ligeså godt med.
Og det er helt okay og naturligt.
Derfor kan det være godt at huske, at når vi tør vise hvem vi er, så vil vi også finde de mennesker, som passer godt med os. Men det kan vi kun, når vi tør være ægte og ærlige.
Lad ikke tankerne styre
Men, det kræver mod at turde være sig selv.
Og det kan selvfølgelig være rigtig svært i starten, hvis man ikke er vant til at vise, hvem man er.
Men med øvelse og tid, så bliver det nemmere og nemmere.
Derfor handler det også om at turde tage springet og vise, hvem man er, også selvom man kan bekymre sig om, hvad andre mon tænker om en.
Hvad skal du gøre?
Men hvordan begynder man så?
Et rigtig godt sted at starte er at blive bedre til at smalltalke og stille og roligt lære andre at kende.
Vi har faktisk skrevet en artikel om, hvordan man kan øve sig på det. Den kan du prøve at læse.
Smalltalk og at tale med andre bliver lettere og lettere, nu mere man gør det. Og nu mere man lærer folk at kende, nu lettere er det også at udvikle nye venskaber.
Vær aktiv
En anden god ting du kan begynde på, er at være opsøgende i kontakten til andre.
Det hjælper ikke noget at sidde og vente på at vennerne kommer til en. Man må selv opsøge det. Derfor er det også vigtigt, at du gør noget for at skabe relationer. Man kan ikke regne med at de kommer til en, uden at man skal gøre noget.
Mennesker kan også bedre lide mennesker, som viser ægte interesse i dem. Og når vi aktivt opsøger andre, og viser at vi rigtig gerne vil lære dem bedre at kende, så er der også langt større chance for, at man på sigt kan blive venner.
Snak med din kontaktperson
Jeg tænker, at I på skolen formentlig har en form for kontaktperson eller kontaktlærer?
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kunne tale med dem om, hvordan du kan gribe alt det her an.
For når man er genert, og synes det er svært at vise, hvem man er, så kan det være helt vildt rart at have nogen i sit ringhjørne, som kan hjælpe og heppe på en.
Og jeg tænker, om du mon har en god lærer på skolen, som kunne det?
De fleste lærere er også vant til at snakke med elever, og hjælpe dem, når de har det svært med det sociale på efterskolen. Derfor kan det også være, at de har nogle gode råd eller ideer, som kan hjælpe dig på vej.
For det kan være udfordrende at opsøge nye venskaber, når man går på efterskole, men det kan lade sig gøre. Især når man søger hjælp og støtte hos andre.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg håber, at du finder gode nye venskaber, som sætter pris på det menneske du er.
De bedste hilsner fra en Mindhelper