Hej Mindhelper
Jeg går på efterskole lige nu, men jeg har ikke rigtig fået en plads i fællesskabet, det som om folk glemmer mig, men jeg tror det ku være fordi jeg ikke har en “Bedste veninde” her, altså en hvor vi bare altid er sammen, eller en vennegruppe, så jeg føler tit at jeg bliver glemt, altså at folk glemmer at spørge om jeg vil være med, og det ret svært, jeg har prøvet at snakke med hende jeg stoler mest på, men det som om at det går ind af det ene øre, og ud af det andet. Det slet ikke fordi jeg slet ikke taler med nogen, overhovedet ikke, der er bare ikke så mange jeg er særlig tætte med.
Jeg begynder lidt at tænke at det er mig der er noget galt med, det er der måske også…
Hvad skal jeg gøre?

(Pige, 16 år)
Kære du
Efterskolen kan være en helt fantastisk tid. Men det kan også være svært at vide, hvordan man skal gribe det an, når man føler man bliver glemt i fællesskabet.
Forventninger til efterskole
Måske kan du genkende, at man kan have rigtig mange høje forventninger, inden man starter på efterskole.
Man har måske allerede gjort sig mange tanker om, hvordan det skal være, hvor mange venner man skal have, og alt det man skal opleve.
Forventninger kan være rigtig rare at have, fordi man kan have en masse at glæde sig til. Men det kan også nogle gange være det, som spænder ben for én.
Når tingene ikke er helt, som vi ville have dem
For selvom vi nogle gange kan forestille os, hvordan noget skal være oppe i vores hoved. Så er det ikke altid sådan det er i virkeligheden.
Og så kan man både blive rigtig skuffet, og nogle gange måske også lidt ærgerlig over, at det ikke var, som man troede, det skulle være.
Og på nogle punkter tror jeg godt, at efterskole kan være lidt på samme måde.
Giv slip på de høje forventninger
Måske starter man på efterskole, og har en forhåbning om, at det er her man møder sit livs bedste ven eller veninde. Men sådan er det ikke altid.
Så nogle gange kan det også være rart at prøve at give lidt slip på, hvad man føler efterskole skal være.
Det er ikke alle, som finder deres venner for livet her. Og det er også okay. Men det betyder ikke, at man ikke sagtens kan være en del af fællesskabet alligevel. Og have det helt vildt sjovt, mens man er i det.
Led efter det, som du synes er nice
Jeg tænker derfor, at det måske kunne være rart for dig, hvis du prøver at se lidt bort fra nødvendigvis at skulle finde ‘en bedste veninde’ eller en tydelig gruppe at være en del af.
Du kan i stedet prøve at mærke efter, om der er nogen personer eller aktiviteter, som du kan mærke er virkelig nice.
Og så måske bruge energi på at opsøge det?
Det kan være der er noget sport eller andre ting, du synes er virkelig fedt. Kan du finde nogen, som også synes det? Og bruge din energi på noget og nogen, som du synes er rart og sjovt.
Kan du snakke med din veninde igen?
Du nævner også, at du taler med en pige, som du stoler på. Og at du har nævnt dine tanker for hende, men at det er som om, hun ikke helt hører, hvad du siger.
Her tænker jeg, at det måske kunne være en god ide at blive så konkret som muligt.
Fortælle hende, hvad hun egentlig kan gøre for at hjælpe dig.
For hvis vi blot fortæller andre, hvordan vi har det. Så kan de nogle gange stå tilbage og være meget i tvivl om, hvad de kan gøre for at hjælpe.
Men hvis vi i stedet er meget konkrete og fx siger: “Jeg kunne vildt godt tænke mig at bruge mere tid med dig.”. Eller: “Du snakker meget med dem her. De virker helt vildt nice. Tror du jeg også må være med, næste gang i ses?”.
Når vi er mere konkrete omkring, hvad vi gerne vil, så er det også lettere for andre at hjælpe os ind i fællesskabet.
Vær opsøgende til det du gerne vil
Og lidt i forlængelse af det, så tænker jeg også, at det er vigtigt at huske, at en efterskole ofte har rigtig mange elever.
Og derfor kan det også være svært at huske at have alle med til alt. Det betyder ikke, at de andre ikke nødvendigvis vil have én med, men det kan simpelthen være, at de faktisk har overset, at man ikke var blevet spurgt.
Derfor kan det være godt selv at være lidt opsøgende til det sociale. Det kan være man selv spørger om at være med til noget. Det kan også være, at man selv kan inviterer andre til at være sociale sammen.
Der er intet forkert i at tage handlingen i egen hånd. Nogle gange kan det faktisk være det bedste at gøre. For så viser man også de andre, at man rigtig gerne vil dem.
Efterskole kan være helt vildt fedt. Men nogle gange kan man også føle sig lidt glemt i fællesskabet. Så kan det være en god ide at række ud til andre, så de kan hjælpe en ind i fællesskabet.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi, og håber du finder et godt fællesskab på efterskolen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper