Hej Mindhelper
Yo, uhmm, jeg ved ikke hvordan man starter det her, I’m trying :p
Det her det var mit andet mislykkes forsøg på at tage mit eget liv. Noget værre end i at begå, – I min mening, – er at fejle i at begå selvmord. Bare den tomme, livløse fornemmelse om at vågne op den næste morgen, så hul, at man undrer sig om, om man ren faktisk udførte det. Men nej.
Men der skete ikke noget, ikke noget som helst. Mit syn gik fuldstændig smørret, of alt andet i hukommelsen er blank. Jeg ved ikke hvad jeg gør nu, hvorfor jeg over hovedet skriver herind. Jeg vil ikke have hjælp, bare at vide at jeg ikke er alene, at andre har det på samme måde, måske.

(14 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du har det rigtig svært lige nu. Jeg er utroligt glad for at du har skrevet til os, for du skal vide, at du ikke er alene.
Først og fremmest har jeg slettet dit navn og detaljer i din beskrivelse. Det har jeg gjort for at holde dig helt anonym.
Når livet bliver for svært
Det lyder til at du er et sted lige nu, hvor alt er rigtig svært.
Men selvom alt måske føles helt sort lige nu, så skal du vide, at det ikke behøver fortsætte sådan.
Utroligt mange mennesker oplever selvmordstanker i løbet af deres liv, og for nogle ender det også ud med reelle selvmordsforsøg.
Men selvom depression og selvmordstanker kan føles helt uoverkommelige, så skal du vide, at det kan blive bedre.
Du kan læse Claras historie. Hun havde selvmordstanker i rigtig mange år, men i dag er hun ude på den anden side, og døjer ikke længere med tomheden og tristheden.
Når det føles som om, at der ikke er noget hjælp at hente
Du skriver, at du ikke vil have hjælp. Men at du bare gerne vil vide, at du ikke er alene.
Du skal vide, at du ikke er alene, og at der er andre, som har det ligesom dig. Mange andre har før skrevet til os, fordi de havde selvmordstanker, og ikke havde lyst til at være her mere.
Nogle gange, kan man have det så svært, at det ikke føles som om, at der er noget hjælp at hente. Måske kan du genkende det?
Men det er vigtigt for mig at sige, at der er hjælp at hente, og at du kan få det bedre.
Bare det at du har skrevet herind til os, synes jeg viser, at du måske inderst inde gerne vil have det bedre?
Derfor vil jeg alligevel komme med nogle forslag til, hvor du kan få hjælp. For der findes utroligt mange, som rigtig gerne vil hjælpe dig.
Livslinien vil altid støtte
Det vigtigste du kan gøre nu, er at fortælle nogen, hvordan du har det.
For det er når vi deler vores svære tanker og følelser, at de bliver lettere at være med.
Et sted jeg varmt kan anbefale dig at ringe til, er Livslinien
Hos Livslinien snakker de hver dag med mennesker, som har det svært. Rådgiverne er utroligt søde og dygtige og vil altid lytte.
Du kan ringe til Livslinien på 70 201 201 alle dage i ugen fra kl. 11 om formiddagen og til kl. 5 om morgenen.
Du kan også chatte med dem, hvis du hellere vil skrive.
Tal med headspace
Hvis du gerne vil snakke med nogen, som du kan være sammen med fysisk, og som er vant til at tale med unge, der har det svært, så kontakt headspace
Hos headspace er de eksperter i at hjælpe unge, og rådgiverne er utroligt søde og der er aldrig noget der er for stort at tale om.
Headspace har lokaler mange steder i Danmark, så du kan både få rådgivning fysisk i et af deres lokaler eller online.
Tal med dem omkring dig
Selvom jeg godt kan forstå, at det kan være virkelig svært, så vil jeg alligevel fortælle dig, at tingene bliver lettere, når vi fortæller dem omkring os, hvordan vi har det.
For nogle gange, så kan vi have så mange svære tanker og følelser, som fylder os helt op til randen, og hvis vi aldrig fortæller nogen om det, så kan det ende med at fylde alt.
Men en måde at få det bedre på, er ved at fortælle dem omkring os om det. Jeg tænker derfor på, om der er en i din familie eller en ven eller en på din skole, som du stoler på?
Hvis der er det, så vil jeg virkelig anbefale dig at tale med dem om det. Det vigtigste er bare, at det er en du stoler på og er tryg ved.
Du kan læse vores artikel om at snakke med en ven, om det som er svært. I den kommer vi nemlig med gode råd til, hvordan du kan starte samtalen.
Det kan være virkelig svært, når livet er utroligt hårdt, og man ikke har lyst til at være her mere. Men det er utroligt vigtigt, at man siger det højt til nogen.
Du skal vide, at der findes rigtig mange mennesker, der gerne vil hjælpe dig, og at der er håb for at få det bedre. Jeg håber, at du passer på dig selv, og rækker ud til nogen, så de kan hjælpe dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper