Hej mindhelper, er fyldt med constant skyld. Det er lidt som om at skyld tager over hele mit liv, jeg kan ikke sove pågrund af det, jeg bliver syg efter at spise hvergang pågrund af det, kan ikke lave mine lektier. Har så meget skyld bygget op at jeg ikke har energi til at begynde på noget, jeg zoner ud, bider i min hånd for at klare mit hovede, men det gøre det bare tomt og intet sker.
Dette gør at der kommer endnu mere skyld og jeg kan ikke tale op om det, min lektier går kaput og det gør min hjerne også. Det effektere min krop meget, det tager så meget energi at det pludseligt er tungt at rygge mine ben og arme hver eneste dag, det som om jeg bare bære migselv videre igennem dagen, og det er super hårdt. Ved ikke hvordan jeg kan stoppe alt den mængde af skyld i mit hovede, har i måske et tip til at dræne det lidt?

(Dreng, 15 år)
Kære dig
At gå med en konstant skyldfølelse, kan jeg godt forstå er rigtig hårdt.
Og jeg er rigtig glad for, at du har skrevet til os. For det er vigtigt, at du ikke går med alt det her alene. Det er et alt for stort ansvar.
Når skylden tynger en
Det lyder til, at skyldfølelsen tynger dig rigtig meget for tiden.
Endda så meget, at det er svært for dig at klare hverdagen.
Det kan jeg godt forstå, er rigtig svært at være i.
Selvom det måske ikke direkte hjælper din situation, så er det vigtigt for mig at fortælle dig, at du ikke er alene.
Alle mennesker oplever skyldfølelse i løbet af deres liv. For det er en naturlig følelse der ligger dybt i os mennesker. Selvom det ikke fjerner skyldfølelsen, kan det være rart at vide.
Du er ikke alene
Hvis du har lyst til at læse om andre unge, som også har døjet rigtig meget med skyldfølelse, så kan jeg varmt anbefale dig at læse Niclas fortælling eller brevkassespørgsmålet: Jeg mistede et fantastisk venskab.
I Niclas fortælling, fortæller han om den skyldfølelse han bar rundt på, da han var anbragt på en kostskole som barn. Niclas fortæller også, hvordan han håndterede skyldfølelsen, og hvordan den i dag er en følgesvend han godt kan leve med.
I brevkassespørgsmålet, fortæller en 17-årig pige, hvordan hun føler skyldfølelsen over et ødelagt venskab æder hende op. Her kan du også læse det svar, som vi skrev til hende, med gode råd til at give slip på skylden.
Det vigtigste er at få sagt det højt
Der var engang et klogt menneske som sagde: Skyld og skam gror i mørket. Jeg kan ikke huske, hvem der sagde det, men det er faktisk ret sandt.
Det betyder, at når vi går helt alene med skyldfølelser, og ikke deler dem med andre, så har de det med at vokse og vokse og vokse.
Og lidt ligesom du mærker nu, så kan de ende med at fylde alt i vores liv.
Derfor er den bedste måde at give slip på skyld, ved at sige det højt.
Du har allerede skrevet herind til os. Det er jeg virkelig glad for. For skyld er en svær følelse, og den skal du ikke bære alene.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være rigtig godt, hvis du kan få talt med nogen om, hvordan du har det.
Snakker du med dine forældre om det?
Jeg kommer derfor til at tænke på, om det her er noget, som du har talt med dine forældre om?
Hvis ikke det er noget du føler du kan dele med dine forældre, så kan det også være en anden voksen du stoler på. Fx en i din familie, en god ven af familien, en lærer eller en helt fjerde.
Det vigtigste er bare, at det er en du er tryg ved og stoler på.
For skyld er lidt som en ballon. Nu mere vi holder skyld inde i os selv, uden at dele det med nogen, nu større bliver ballonen. Og på et tidspunkt er der ikke mere plads.
Så er det rigtig vigtigt, at vi får lukket noget af luften ud af ballonen. Og det gør vi ved at tale højt om, hvordan vi har det.
Hvordan begynder du samtalen?
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal starte samtalen med dine forældre, eller en anden voksen, så kan du læse vores artikel om at tale med forældre om svære ting.
En anden måde kan også være ved at vise dem, det spørgsmål du har sendt til os her. Jeg synes nemlig, at du beskriver din skyldfølelse rigtig fint, og så kan I tale sammen ud fra det.
Tal med headspace
Hvis du har brug for at tale med en, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale headspace.
Headspace er en organisation, som bruger alt deres tid på at tale med unge, som har brug for nogen at dele deres tanker og følelser med.
Derfor kan de også være rigtig gode at tale med, hvis man går rundt med meget skyldfølelse.
Og det gode ved headspace er, at du både kan chatte med dem, men du kan også få fysiske samtaler med en rådgiver.
Chatten finder du på hjemmesiden, og hvis du vil booke en samtale med dem, kan du enten ringe, skrive eller møde op i det center som er tættest på dig.
Hvordan kan man få noget ro?
Her til aller sidst, vil jeg blot også lige fortælle dig, at vi her i Mindhelper har lavet en app som hedder Ro.
Appen er til for at hjælpe unge med at få mere ro på og slippe svære tanker.
I appen findes der en masse forskellige øvelser, artikler og meget mere.
Den kan jeg varmt anbefale dig at tjekke ud. Måske kan den hjælpe dig med at få lidt mere ro på, så du kan slippe noget af skyldfølelsen?
Du kan hente appen både til Android og til iPhone.
Når man går med rigtig meget skyldfølelse, så er det vigtigt, at man ikke går med det helt alene. Derfor håber jeg også, at du kan få delt dine følelser med nogen, som du stoler på.
Jeg sender dig alle de bedste tanker, og jeg håber, at du kan give slip på noget af skylden.
De bedste hilsner fra en Mindhelper