Hej Mindhelper
Jeg har OCD og er tilknyttet et hold der kunne sige om jeg var ren, men jeg stoppede med at stole på holdet fordi de anbefalede mig medicin og løj om at det ikke havde de bivirnnger de havde, bivikninger jeg havde sagt jeg ikke kunne gå med på. Men jeg har brug for et hold til at fortælle mig om jeg er ren eller ej, og min mor køj om at jeg havde fået et nyt F-ACT hold, men det havde jeg ikke, hun lod som o at hun talte i telefon med dem, og løj om at de havde sagt at jeg ikke var beskidt. Nu er jeg bange for at alt er beskidt og ved ikke om jeg kan tro på noget igen – hvad gør jeg nu?

(22 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation, du står i lige nu. Godt, at du har skrevet ind til os, så vi kan finde ud af, hvad du kan gøre.
Når man føler sig løjet for
Det kan være rigtig ubehageligt at føle, at man er blevet løjet for.
For man kan få en følelse af, at man ikke rigtig kan stole på det, andre fortæller en. Og grundlæggende vil vi mennesker gerne kunne stole på de mennesker, som vi har tættest på os.
Derfor kan jeg virkelig også godt forstå, at du er frustreret og forvirret over, hvad du skal gøre, når du lige nu er bange og ikke rigtig ved, hvad du kan tro på.
Når andre lyver
Når man står i en situation, hvor man føler, at andre har løjet for en, så kan det faktisk nogle gange være en rigtig god ide at få fortalt dem, at det er det, som man føler.
For hvis de reelt har løjet for en, så kan man tale med dem om, hvorfor de gjorde det?
Og i nogle tilfælde viser det sig, at man måske mere har snakket forbi hinanden eller misforstået noget, end at nogle har løjet.
Det betyder ikke, at følelsen af, at nogle har løjet ikke er sand. Sådan kan det virkelig godt føles. Men nogle gange kan det også handle om, at andre kommer til at sige ting på måder, hvor man misforstår hinanden.
Og det kan være rigtig rart at finde ud af, om det mon kan være det, som er sket.
Hvis du føler, at det kan give mening
Hvis du har mod på det, tænker jeg, at det kunne være rigtig fint, hvis du fik fortalt dem, hvordan du føler.
Fortælle dem, at du føler, at du havde sagt, at du ikke var villig til at gå med på de bivirkninger, og at det undrer dig, at de ikke fortalte det til dig.
Forhåbentlig kan de få en bedre forståelse for din side af sagen, men det kan også være, at de kan fortælle dig, hvad de tænker.
Det er slet ikke sikkert, at I skal blive ved med at samarbejde, og det kan sagtens være, at det er bedre for dig at få et nyt hold. Men nogle gange kan det alligevel være rart at få snakket om tingene.
Snak med din mor om det
På samme måde, tænker jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du fik taget en god snak med din mor?
For det kan være rigtig ubehageligt, hvis man ikke føler, at man kan stole på sin mor.
Du kan eventuelt sige til hende: “Jeg føler at du løj for mig omkring F-ACT holdet, og det synes jeg var rigtig ubehageligt. Nu føler jeg, at det er svært at stole på dig”
På den måde kan I få en god snak om, hvorfor hun gjorde hvad hun gjorde, og hvordan I, i fællesskab, kan håndtere det i fremtiden.
Tag fat i din kontaktperson
Du skriver, at du har, eller er, tilkoblet et F-ACT hold. Derfor tænker jeg også, at du har en slags kontaktperson i Psykiatrien, som er tilkoblet dig. Er det rigtigt forstået?
Hvis det er, så tænker jeg at det kunne være en rigtig god ide, hvis du tog fat i dem og forklarede dem, hvordan du har det.
Du kan eventuelt sige til dem: “Jeg føler at I løj omkring bivirkningerne, og det gjorde mig rigtig ked af det. Nu føler jeg mig løjet for og ved ikke, hvad jeg skal gøre.”
På den måde forklarer du dem, hvordan du har det, og at du har brug for hjælp til at komme videre. Og så kan I sammen finde ud af, hvad det bedste næste skridt er for dig.
Tag fat i Psykiatrifonden
Hvis du har brug for at få vejledning af nogen, som hverken kender dig eller dem omkring dig, så kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i Psykiatrifonden
De er nemlig vant til at hjælpe personer, uanset hvad de står i. Og så ved de en del om psykiske lidelser, også OCD.
Du kan både ringe til dem eller chatte med dem. Og så kan de også hjælpe dig med, om der er andre ting, som kan give mening for dig at prøve at gøre.
For jeg kan godt forstå, at du står i en rigtig frustrerende situation, og det kan være svært at vide, hvad det rigtige er at gøre herfra.
Men jeg håber, at noget af det jeg har skrevet til dig her giver mening. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Jeg sender dig rigtig god energi og hepper på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper