Hej.Jeg kæmper ret maget med tvangstanker og handlinger.jeg har f.eks. maget med tallet 4 jeg har mange ritualer og impuls tanger. Det dræner mig maget og føler jeg hele tiden er i alarmberedskab. Jeg har maget med klokken alså det må ikke stå på det dårlige tal x for ellers skal jeg gøre det holde om når det kommer på et godt tal. Og har mange flere ting med f.eks. mad,spejle,tal,impuls tanker.
Sagen er at jeg har talt med en voksen om det. Og der er blevet holdt møde med mine forældre.men når de spørger mig hvad der er galt kan jeg ikke sige noget fordi jeg er bange. Hver gang jeg har haft et andfald fordi jeg for det så dårligt hvis jeg ikke lytter til mine tanker. Så bliver især min far rigtig sur. Han har også sagt at jeg er mærkelig og dum når jeg gør som jeg gør. Når han kan blive rigtig sur kan han godt trude med at slå. Derfor er jeg bange. Jeg ved godt selv at den eneste måde at jeg kan for hjælp ved er at de skal inddrages Vis jeg skal til læge og skal have behandling skal de indrages og vis den voksne skal gøre noget skal de have det af vide. Men jeg er bange for min mor og far. Vi er ellers en ganske normal kærligfamile. Min krop er også begyndt at reagere På truslere

(Pige, 15 år)
Kære du
Det lyder til, at der er rigtig meget, som fylder hos dig lige nu.
Derfor er det også godt, at du skriver herind og deler det med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Du er sej
Først og fremmest, vil jeg starte med at fortælle dig, hvor sej jeg synes du er.
Det kan nemlig være rigtig svært at fortælle andre, hvordan man har det.
Så det synes jeg er mega sejt, at du tør dele det med os. Tusind tak for det.
Det giver mening
Når det så er sagt, vil jeg også gerne fortælle dig, at jeg synes det giver rigtig god mening, hvis du synes det er hårdt og drænende det hele.
Sådan tror jeg de fleste ville have det, hvis de havde tvangstanker, tvangshandlinger, følte sig konstant i alarmberedskab og ikke følte, at de fik den hjælp de havde brug for.
Derfor er det også vigtigt, at du får noget hjælp.
For du skal ikke blive ved med at have det sådan.
Det er vigtigt du får hjælp
Som sagt, så er det vigtigt, at du ikke går med det her alene.
For når man har tvangstanker og har det svært, så skal man få hjælp.
Og det skal en voksen hjælpe dig med.
Det er nemlig ikke noget man, som 15 årig, skal kunne klare alene.
Hvem kan du få hjælp fra?
Du skriver, at du allerede har talt med en voksen om det, men at det ikke endte med, at du fik nogen hjælp alligevel.
Det lyder godt nok træls.
Men selvom det ikke lykkedes første gang, så synes jeg, at du skal prøve igen.
Og hvis du ikke ved, hvad du skal sige, så synes jeg at det er en rigtig god ide, hvis du viser en voksen din besked til os.
Det kan være fx være din lærer, din faster, din onkel, en håndboldtræner, eller en helt femte.
Det vigtigste er bare, at det er en, som du stoler på og er tryg ved.
For når man går med tvangstanker og får anfald, så skal man have hjælp fra en voksen.
En tur forbi lægen
Du skriver også, at hvis du skal behandles af en læge, så skal dine forældre inddrages. Det er rigtigt nok, så længe du er under 18 år.
Men vidste du, at dine forældre faktisk ikke skal inddrages, hvis du går til lægen og snakker med dem?
Derfor kan du godt tage til lægen, fx med en anden voksen, uden at dine forældre skal have det at vide.
Derfor tænker jeg på, om du eventuelt kan spørge en voksen, som du stoler på, om de vil tage med dig til lægen?
Læger ved nemlig rigtig meget om både kroppen og hovedet, og kan derfor være gode at snakke med, hvis man har tvangstanker og panikker hele tiden.
Du kan læse mere om det i vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen.
Forældre og trusler
Her til sidst, vil jeg også gerne have, at du ved, at det faktisk er ulovligt både at true ens barn om vold eller slå ens børn.
Derfor er det heller ikke okay, at din far truer dig med at slå.
Det må han ikke, og det er ulovligt, hvis han gør det.
Derfor er det også rigtig vigtigt, at du får talt med en anden voksen, så I kan finde en løsning på det.
For sådan skal det ikke blive ved med at være.
Har du hørt om Børnetelefonen?
Hvis du har flere spørgsmål eller ikke helt ved, hvor du skal starte, kan jeg anbefale dig at snakke med Børnetelefonen.
Hos Børnetelefonen møder du en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med børn og unge, om det som er svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man har tvangstanker og er bange for ens forældre.
Du kan chatte med dem, ringe til dem eller skrive et brev. Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til det.
For selvom det hele måske virker svært lige nu, så skal du vide, at der er hjælp at hente. Derfor håber jeg også, at du finder noget i mit svar, som du kan bruge. Tak for dit spørgsmål – jeg hepper på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper