Hej Mindhelper
Mig og min kæreste bor sammen men der er så sket det at han er røget ind og sidde og jeg savner ham voldsomt meget jeg ser ham en gang om ugen i 30 minutter og jeg føler lidt at det er min skyld han er ændt der inde selvom jeg indersinde ved det ik er min skyld men ved ik hvad jeg skal gøre med mit savn han er virkelig mit livs kærlighed

(19 år)
Kære dig,
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er rigtigt svært at være adskilt fra din kæreste, mens han er i fængsel. Når man er vant til at bo sammen med sit livs kærlighed, kan det være et enormt hårdt skift, pludselig kun at se hinanden 30 minutter om ugen.
Savn er ikke kun en negativ ting
Når man savner nogen, kan det gøre ondt helt ned i maven, men faktisk er savn ikke kun en dårlig ting. Når vi savner nogen rigtig meget, er det også et tegn på, at vi elsker dem rigtig højt.
Så selvom det føles mega træls lige nu, så kan du også huske på, at det er et rigtig godt tegn, at du savner ham.
På trods af det, kan jeg selvfølgelig godt forstå, at det virkelig ikke er rart at være i savnet hele tiden, derfor vil jeg komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre for at mindske savnet.
Taler med dine venner
Som det første kommer jeg til at tænke på, om du deler dine følelser og tanker med dem omkring dig? Det kan være rigtig hårdt at gå med savnet alene, så kan det komme til at fylde rigtig meget.
Her kan det være rart at sige det højt til nogen. Det kan være der er nogen omkring dig, dine venner eller familie, som måske også kender din kæreste og også savner ham? Kan I mon tale sammen, og dermed dele og gøre savnet en smule lettere at være med?
Skriv breve til hinanden
Jeg kommer til at tænke på, om dig og din kæreste kan gøre noget for hinanden, som I kan bruge, når savnet er virkelig stort.
Jeg får lyst til at foreslå, om I kunne skrive nogle breve til hinanden? På den måde kan I dele jeres tanker og følelser med hinanden, og læse dem, når I har brug for at føle jer lidt tættere på den anden.
Du kan også se, om der er ting som kan minde dig om ham, du kunne få? Her tænker jeg for eksempel på, om han bruger en bestemt parfume, som du kan sprøjte derhjemme, når du savner ham, eller om du kan få en af hans T-shirts med hjem som dufter af ham?
Du kan ikke ændre på, at han er i fængsel, og at I dermed ikke kan ses mere end I gør, så fysiske ting, dufte og ord, kan være rigtig rart at kunne ty til, når savnet bliver stort.
Tal med ham
Du skriver at du føler en skyld over, at han er i fængsel. Jeg kan desværre ikke læse i dit brev, hvad du præcis mener, men jeg kommer til at tænke på, om du har delt dine tanker med din kæreste?
Du skriver at du godt inderst inde ved, at det ikke er din skyld, han er endt der, så måske kunne det være rart for dig at dele dine tanker med din kæreste, så han måske også kan hjælpe dig til at lægge noget af skyldfølelsen fra dig?
Det er ikke rart at gå rundt med en skyldfølelse, den kan tynge rigtig meget, og en af måderne at komme af med skyld på er ved at sige tingene højt.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper