Hej Mindhelper
Jeg er 22 år og har gennem det sidste stykke tid overvejet at tage til lægen for at få en samtale omkring mit mentale helbred. I min familie er der både ADD og angst, og her på det sidste har jeg set flere af de samme symptomer hos mig selv.
Siden jeg startede på studie, har jeg haft sværere ved at koncentrere mig og holde fokus i lang tid – både i faglige sammenhænge og i samtaler hvor jeg kommer til at zone lidt ud. Men det der helt klart fylder mest er mine tanker. Jeg tænker konstant – jeg har svært ved at finde ro, når jeg skal sove.
Det er katastrofetanker, især ift. offentlig transport, om jeg eller nogle tæt på dør og ikke får lov at sige farvel. Og overtænkning. Hvis det er katastrofetanker, bliver jeg meget panisk og ryster på hænderne, koldsved ned af ryggen.
Men det er også tanker om alt muligt random. Det er som om, at jeg har svært ved at kontrollere dem.
Ovenstående er kun et udpluk af mine tanker – så giver det bedre forståelse.
Jeg har svært ved at vurdere, om det er noget, jeg bygger op i mit hoved, eller om jeg burde tage til lægen og bare få en samtale om det? Hvad tænker I?
Tak for jeres gode arbejde!

(22 år)
Kære dig,
Det lyder ikke rart at gå med tanker konstant og have svært ved at falde til ro, det kan jeg godt forstå, at du synes er frustrerende.
Det er normalt at tænke meget i perioder
Det er helt normalt at have perioder, hvor man har sværere ved at koncentrere sig end andre. Især i perioder hvor der sker store skift for én, som fx når man starter på et nyt studie. Her giver det god mening hvis man begynder at tænke mere over sit liv og sin fremtid.
Faktisk er vi som mennesker programmerede til at bekymre os. Det er gener som er nedarvet helt tilbage fra menneskehedens begyndelse, hvor det var en rigtig god ting at bekymre sig, fordi det øgede vores chance for at overleve.
Men selvom det er helt normalt nogle gange at tænke meget over tingene, så skal det heller ikke gå hen og fylde for meget, eller holde én fra at gøre ting, man gerne vil.
Det er en rigtig god ide at tage til lægen
Du nævner selv, at du overvejer om du skal tage til lægen. Det synes jeg lyder som en rigtig god ide. Der er aldrig noget som er for småt eller for stort til, at vi kan tage til lægen. Læger ved rigtig meget om kroppen, både det psykiske og det fysiske, så der er ofte rigtig god hjælp at hente.
Sammen med lægen, kan du finde ud af, hvad der eventuelt er på spil. Læger har ofte gode metoder der kan hjælpe med at finde ud af, hvad der kan være galt, hvis der er noget galt, og så kan I sammen finde ud af, hvad næste skridt skal være.
I vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært, kan du læse mere om, hvordan du kommer til lægen, og hvordan lægen kan hjælpe dig.
Hvis du er i tvivl om, hvad du skal sige til din læge, så synes jeg sagtens du blot kan vise dem det du har skrevet herind til os. Det giver rigtig god mening og beskriver fint, hvilken situation du står i, og hvordan du har det.
Jeg er rigtig glad for, at du synes vi gør et godt stykke arbejde, mange tak. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og at du finder ud af en god løsning med din læge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper