Halløj
Hvad gør man når man mangler mening med hverdagen? Efter at være flyttet til Aalborg med min ekskæreste (2 år siden) har jeg boet alene i snart 3 år og længe døjet med at finde lyst til hverdagen. Lyst til at gå i seng, stå op, tage på arbejde, hobbier eller stort set alt. Jeg har været ved læge og fået at vide at jeg ikke er deprimerede. Jeg har brugt ungerådginving til en del samtaler. Jeg har prøvet med positiv dagbog. Jeg har prøvet at deltage i forskellige sociale arrangementer og frivilligt arbejde. Jeg har lige ramt et punkt hvor de sociale ting jeg deltager i ugeligt er begyndt at føles som ”spild” af tid eller har ihvertfald ikke samme lyst til at skulle ud af døren og deltage i det. Der vildt mange søde mennesker, men som om det heller ej er det jeg mangler for at komme tilbage på sporet. Tilbage til den person jeg var før jeg flyttede til Aalborg. Rolig og ned på jorden. Tog en dag ad gangen og ikke bekymrede mig om ret meget. Jeg kan mærke helt ind i min grundvold hvor meget jeg ikke bryder mig som hamsterhjulet der følger med et vokset liv og vokset arbejde. Er ikke fan af at være voksen. Opvask, vasketøj og gøre rent er fint, men ikke et rutinepræget liv

(25 år)
Kære dig,
Det kan være helt vildt frustrerende, når man har en periode, hvor man mangler mening i hverdagen. Og endnu mere frustrerende, når de ting man så prøver at gøre ved det, ikke virker.
Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind. For du skal ikke stå med de følelser alene.
Det giver mening
De fleste mennesker oplever perioder, hvor livet ikke føles helt ligeså spændende eller meningsfuldt. Det er der egentlig ikke noget forkert i, det er ret normalt.
Men det kan være rigtig frustrerende, hvis man har den følelse i en lang periode og ikke rigtig føler, at noget man gør hjælper.
Derfor kan jeg også godt forstå, at du har svært ved at se, hvad du skal gøre. For du har jo egentlig allerede prøvet at gøre mange ting.
Det er mega sejt gået
Til at starte med, vil jeg også lige sige, at jeg synes det er virkelig sejt, at du har gjort så meget for dig selv, for at få det bedre.
Det er ikke altid let at række ud efter hjælp, når man har det svært, så det er mega godt gået.
Hvad betyder noget for dig?
Når vi mangler mening i hverdagen, så kan det give mening at have fokus på HVAD vi gør, i stedet for HVOR MEGET vi gør.
Med det mener jeg, at det er vigtigt at spørge os selv: “Hvad synes jeg er spændende og meningsfuldt?”.
For vi kan sagtens fylde vores kalender med aftaler og nye hobbier, men hvis det ikke er noget vi egentlig kan lide at lave, så vil det ofte tage mere energi fra os, end det giver os.
Og derfor kommer jeg til at tænke på, hvad der er spændende og meningsfuldt for dig?
Jeg er med på, at det er et ret stort spørgsmål at stille. Og derfor vil jeg selvfølgelig også komme med nogle forslag til, hvordan du kan finde ud af det.
Lav en liste
Det første du kan gøre, er at brainstorme med dig selv. Altså tage et stykke papir og en blyant, og skrive alle de ting ned, som du ved, at du nyder at lave eller gøre.
Husk at det kan være alt fra stort til småt.
Hvis jeg skal give dig lidt inspiration, ville min liste for eksempel indeholde de her ting:
- Være sammen med venner og familie
- Gå en lang tur
- Være i naturen
- Male og tegne
- Spille golf
- Dyrke sport med venner
- Deltage i konkurrencer
- Afslapningsmeditation
- Spille spil, både alene og med andre
- Læse
- Se spændende videoer på Youtube
- Lære noget nyt
Der er intet rigtigt eller forkert, du kan putte på din liste. Så længe det er noget, du selv synes er sjovt, spændende eller meningsfuldt.
Få inspiration fra dine venner
Det kan være du allerede nu tænker: Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg synes er sjovt, spændende eller meningsfuldt?
Hvis du tænker det, er det også helt okay.
Når man har det sådan, kan det give god mening at gøre to ting:
- Tænk på, hvad du ved, at du førhen har elsket at lave
- Spørg dine venner, hvad de tænker
Nogle gange stopper vi med at lave ting, som vi egentlig rigtig godt kan lide at lave. Det kan der jo være mange grunde til, og derfor kan det være smart lige at minde sig selv om det. Det kunne jo være, at man kunne prøve at gøre det igen?
En anden god ting, er at få sine venner til at minde en om de ting, man synes er sjovt og spændende. Nogle gange kan ens venner nemlig huske ting eller vide ting om os, som vi måske selv har glemt.
Kan voksenlivet se anderledes ud?
Du nævner også, at du ikke bryder dig om hamsterhjuls-livet, når man bliver voksen.
Jeg kommer til at tænke på, om der er en mulighed for, om du kan leve dit liv på en måde, som ikke behøver være helt ligeså hamsterhjuls-agtigt?
For det lyder til, at du ikke føler, at du trives i et rutinepræget liv. Men måske har brug for mere omskiftelighed. Er det korrekt forstået?
Når man føler man er ‘fanget’ i hamsterhjulet, så kan det være virkelig rart at tale med nogen, som kan se ens situation udefra med nye øjne.
Her kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i Uddannelsesguidens e-vejledning.
De rådgiver nemlig både om uddannelse, job og karriereveje. Vejlederne taler med forskellige mennesker hver dag, og så ved de bare mega meget om de muligheder der er.
Du kan både chatte med dem, ringe til dem, sende en e-mail eller booke et videomøde.
Ræk ud til dem omkring dig
Og lige her til sidst kommer jeg til at tænke på, om du har fortalt dem du har omkring dig, hvordan du går og har det?
For en af de ting der kan hjælpe allermest, når vi har det svært, er at tale med og få støtte fra de mennesker vi har nær.
Men de kan kun hjælpe og støtte os, hvis vi åbner op og fortæller dem, når vi har det svært.
Så hvis ikke du har snakket med dine nærmeste om det, så vil jeg virkelig anbefale dig at gøre det.
Og husk du ikke behøver have en hel forklaring eller analyse klar.
Det er nok bare at sige: “Jeg har det lidt svært for tiden. Jeg kan mærke jeg ikke rigtig glæder mig på samme måde til ting mere, og ting føles mere meningsløse, end de har gjort før. Lige nu ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre ved det. Er det noget vi kan tale om sammen?”.
Det vigtigste vi kan gøre, når vi har det svært, er at række ud til de mennesker vi elsker og stoler på.
Det kan være rigtig frustrerende, når man ikke føler den samme mening med hverdagen mere. Så er det vigtigt at finde ud af, hvad der er meningsfuldt for en selv, og få talt med andre om det. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper