Hej Mindhelper
Jeg bor på et autisme botilbud men kan ikke lide at at gå der vil gerne flytte til en anden skole men mine forældre mener ikke jeg er nok selvstændig til den skole. Da det ikke giver mening det jeg laver der på botilbudet

(24 år)
Kære du
Det kan være irriterende at bo på et botilbud, som man ikke har lyst til at bo på.
Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind. Fordi så kan jeg prøve at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.
Det giver mening
Når man ikke kan lide det sted man bor, så er det normalt, at man oplever følelser som irritation eller vrede.
Hvis du gør oplever det, så synes jeg at det giver rigtig god mening.
Jeg ville også føle, at det ikke gav mening at bo på et botilbud, hvis jeg ikke kunne lide det.
Tal med andre om, hvordan du har det
En god ide, som jeg synes du skal gøre, er at snakke med nogle du kender om, hvordan du har det med dit bosted.
Det kunne fx være en god ven eller en voksen fra botilbuddet, som du godt kan lide.
Du kan sige til dem: “Jeg kan ikke lide at bo her på botilbuddet. Derfor føler jeg ikke, det giver mening at bo her. Hvad skal jeg gøre?”.
Fordi nogle gange er det nemmere at finde løsninger sammen med andre, når man taler med dem om, hvordan man har det.
Tal med dine forældre om det
De fleste forældre vil ofte gerne have, at deres børn er glade og har det godt.
Men det er ikke altid, at de ved, hvordan deres børn har det.
Derfor tænker jeg, at det kunne være en god ide, hvis du taler med dine forældre om, hvordan du har det.
Du kan fortælle dem, hvordan du har det med at gå på den skole, du går på.
Eller fortælle dem om, hvorfor du ikke kan lide at bo på dit botilbud.
Hvad skal du sige til dem?
Du kan sige til dem:
“Jeg kan ikke lide mit botilbud eller den skole jeg går på. Kan I hjælpe mig?”
Så kan det være, at de har en god løsning til dig.
Hvordan kan du finde mening i at blive boende
Lige nu, synes du ikke, at det du laver på bostedet giver mening.
De fleste mennesker ville synes, det er svært at være et sted, hvor man ikke synes tingene giver mening.
Når du taler med dine forældre, kan I også kan tale om, hvordan du kan få lov at lave noget, du synes giver mening.
Hvad skal du sige til dem?
Du kan sige til dem:
“Hvis jeg skal blive boende her på botilbuddet, så skal jeg lave noget, som jeg synes giver mening. Kan I hjælpe mig med det?”
Det kan være, at de kender andre muligheder på botilbuddet, eller at I kan finde en anden løsning sammen.
Jeg håber mit svar hjælper dig
Det kan være svært at bo på et botilbud, man ikke kan lide.
Eller have lyst til at skifte skole, men at man ikke må for sine forældre.
Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
Jeg håber du finder ud af det og får snakket med dine forældre eller en voksen på botilbuddet.
De bedste hilsner fra en Mindhelper