Hej
Jeg ved ikke hvad jeg muligvis får ud af at skrive til jer, men det er bedre end at lade vær.
Jeg er i nogle perioder virkelig påvirkelig og man kan ikke spørge mig om noget uden jeg skal holde tårer tilbage.
Jeg er et meget glad menneske og ser det positive i det meste. Er meget ordentligt og har altid været det. Fik sidste år at vide, at jeg har adhd. Får medicin. Har altid følt der var noget anderledes, men altid fået at vide jeg var for stille og rolig og god.
Jeg ved jeg burde gå til psykolog, men jeg kan ikke overskue det. Bor i XX [by], er i gang med en erhvervsuddannelse, træner meget, bruger ikke meget tid på at slappe af, er også social, har en kæreste igennem mange år, vi bor ikke sammen.
Jeg har nogle ting fra mit liv, som jeg ved jeg skal have professionel hjælp til at snakke om og bearbejde, men føler ikke jeg har tid. Jeg tænker virkelig meget.
Nogle gange har jeg bare lyst til at råbe, skrige og græde på samme tid..

(Pige, 25 år)
Kære dig,
Fedt, du skriver – selvom du er lidt i tvivl om, hvad du mon får ud af det. At række ud, spørge om hjælp og at sige tingene højt er altid bedre end at gå med det hele selv.
For når vi går med det hele selv, så kan det nemt vokse os over hovedet.
Du ser på dig selv som glad og positiv, men lige nu har du vist lidt meget på tallerkenen, som påvirker dig, så du gør noget helt rigtigt, ved at tage fat i os!
Livet med en ny diagnose
Du skriver, at du sidste år fik diagnosticeret ADHD, og at du efterfølgende er blevet medicineret – og at du altid har følt dig anderledes, men har fået at vide, at du har været “…for stille og rolig og god”.
De ord, du bruger til at beskrive dig selv, og din rimeligt nylige ADHD-diagnose, får mig til at tænke, at du gennem dit liv har været ekstremt god til at ‘holde på’ dig selv og leve op til andre menneskers forventninger til dig – det tror jeg mange med ADHD i hvert fald vil kunne genkende.
En ny selvforståelse
Nogle mennesker oplever, at det at få en diagnose kan give dem en ny forklaring og en ny forståelse af sig selv. Pludselig forstår de faktisk, hvorfor de har følt sig anderledes hele deres liv. Måske kan du genkende det?
Og måske oplever du nu, at du kan få lov til at være dig selv, fordi måske forstår hvorfor du har haft de følelser og tanker, som du har?
Det kan være en ret overvældende oplevelse og måske gøre at du skal ‘genopdage’ dig selv og lære dig selv at kende lidt på ny med nogle nye forudsætninger… Det er i virkeligheden en spændende ting!
At vælge til og vælge fra
I den situation, du befinder dig i er det godt med noget vejledning og nogle gode råd fra professionelle, som ved hvad de taler om og som kender til dit udgangspunkt.
Faktisk viser forskningen, at medicin ofte ikke bør stå alene som behandling af bl.a. ADHD, og at effekten af medicin og terapi sammen er mere effektiv.
Så selvom du har mange jern i ilden; uddannelse, træning, socialt liv, kæreste – og føler at du ikke har overskud til at gå i terapi, så tænker jeg, at det måske ville give god mening for dig at se, om du alligevel kan skabe plads til det?
Måske handler det om at få et overblik over, hvad du kan vælge til og fra, for at få plads og energi til, for en tid, at bruge noget af din tid hos en psykolog.
For travlt til terapi?
Du skriver, at du ved du har brug for professionel hjælp til at bearbejde nogle ting i dit liv. Det er en super stærk selvindsigt! Det svære kan så være, at tage skridtet videre og faktisk søge den nødvendige hjælp.
Nogle gange kan vi som mennesker, ubevidst undgå og finde på undskyldninger for ikke at tage dét skridt. Måske fordi vi ved, at vi i processen af f.eks. at tale med en psykolog, skal konfrontere nogle svære ting. Så kan vi fylde kalenderen op med en masse andre ting og fortælle os selv, at vi har alt for travlt til terapi.
Find tiden til dig selv
Det lyder som om du faktisk har mange ting i kalenderen – men du er også godt klar over, at du er nået til et sted i dit liv, hvor du skal tale med en psykolog.
En måde at skabe tiden til det, kan være ved at lave en liste og se på, hvilke ting du kan nedprioritere i en periode, for at opprioritere dig selv og dit mentale helbred.
Måske skal du se en psykolog i én time hver eller hver anden uge i en periode. Det håber jeg, du kan finde tid til! Det er ikke meningen at man skal have lyst til at råbe, skrige og græde på samme tid.
Klap dig selv på skulderen
At have mange bolde i luften, have fået en diagnose og være startet på medicin er ikke nogen let sag. Jeg tænker, at det også er netop det pres, som er blevet for stort for dig lige nu.
Men jeg læser også i dit brev, at du er en drevet person med gang i uddannelse, mange sociale relationer og et længerevarende forhold til din kæreste. Igen læser jeg også glædeligt, at du beskriver dig selv som glad og positiv.
Du har altså formået at bygge et rigtig godt liv op, med en masse gode ting! Lige nu er du bare også på en rejse, hvor du lærer dig selv at kende på en ny måde… på den rejse, skal du virkelig huske at have medfølelse med dig selv og huske på alle de gode ting, du gør.
Tal med dine mennesker
Det lyder som om, du har en masse dejlige mennesker i dit liv. Husk, at brug dem til at tale med om de ting, som er svære for dig. At lette sit hjerte til en ven, kæreste eller et familiemedlem kan gøre underværker når man føler sig presset.
Tag fat i Psykiatrifonden
Der findes mange forskellige tilbud, når man har brug for at tale med nogen og hvis du har brug for mere støtte, så vil jeg anbefale at tage fat i Psykiatrifonden.
De er en organisation, som hjælper alverdens mennesker, som kæmper med psykiske udfordringer.
De er megadygtige og vil møde dig med en stor forståelse for, hvor du er og hvad du skal bruge fremover. De tilbyder både telefonisk rådgivning og chat-rådgivning!
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget og finde vej til lidt mere ro i dit liv. Du er tydeligvis et stærkt menneske, men du fortjener også at kunne slappe af, og du fortjener at kunne have det godt!
Alt det allerbedste,
Aske