Hej Mindhelper
I’m writing, because it feels harder and harder to be here. I’ve been living here for over a year, but it just gets lonelier. I barely talk to my friends at home and I feel like I lost them too and it feels impossible to actually open up about how I am, because we missed out on each other’s life too much at this point. I have a relationship here and I think I’m ruining it. I don’t feel very good and I think it’s hard to love someone who is always sad. I try not to seem negative, because I hate feeling whiny, but it just ends up in random outburst and crying in front of him. I feel like he is growing distant or at least things changed lately. But I don’t know if it’s just in my head or this is what’s happening. I was never really good in separating reality from my anxious thoughts. I feel myself ungrateful for feeling these things, because that was the life I wished for. I wanted to leave my country, I wanted to go to this education, I wanted to do sports and so on. Most items from my list are ticked.

(Pige, 24 år)
Kære du,
Jeg har valgt at svare dig på dansk, da det er en dansk brevkasse, hvor alle skal kunne følge med. Jeg har indsat en engelsk oversættelse i bunden af dette svar. Jeg håber det er okay.
Du gør dit allerbedste
Det første jeg lægger mærke til, når jeg læser dit spørgsmål er, at du virker til at være meget hård ved dig selv.
Du skriver blandt andet, at du kan tænke, det er svært at elske én, som er ked af det hele tiden. Og at du kan føle, at du er utaknemlig.
Når jeg læser om alt det du har formået, bliver jeg virkelig imponeret.
Det er utroligt modigt at turde flytte til et helt fremmed land for at studere. Det er bestemt ikke alle, der gør det. Det er virkelig sejt klaret.
Og derfor synes jeg også, at det er virkelig ærgerligt, at du tænker meget negativt om dig selv.
Følelser giver ikke altid mening
Noget der kan være rart at huske er, at vi mennesker godt kan føle to modsatrettede følelser på samme tid, uden at der er noget forkert i det.
Vi kan godt være mega taknemlige, for det liv vi har skabt. Men stadig føle os ensomme og kede af det på samme tid. De to ting udelukker ikke hinanden.
Og som jeg ser det, er du hverken svær at elske eller utaknemlig, fordi du har det svært. Alle mennesker kan have tidspunkter i deres liv, hvor de har det svært.
Og så er det vigtigt, at man får den hjælp man har brug for.
Det kan blive bedre
Selvom svære følelser og tristhed kan fylde rigtig meget, så er det vigtigt for mig at fortælle dig, at det kan blive bedre!
I vores artikel om tristhed kan du læse en masse gode råd til, hvad du kan gøre for at få det bedre.
Men jeg vil lige uddybe nogle af rådene for dig her.
Gør mere af det, som gør dig glad
Når man ofte er trist, så kan det være svært at tænke på andet. Og selvom det er vigtigt at give de svære følelser plads, så er det også vigtigt at tænke på andre ting.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du husker at gøre ting, som gør dig glad?
Det kunne være at spise noget god mad, gå en lang tur, se din yndlingsfilm, dyrke sport, spille brætspil, eller noget helt andet.
Et godt sted at starte, for at få det bedre, er at begynde at lave de ting, der gør dig glad.
Følelser er som balloner
Du skriver også, at du prøver på ikke at være negativ. Men alligevel kan du blive rigtig ked af det ud af det blå.
Det synes jeg giver god mening.
For det er sådan med følelser, at de er lidt som balloner. Nu mere vi holder vores følelser inde, nu større bliver de. Og på et tidspunkt er der ikke mere plads indeni os, og så springer ballonen, og følelserne vælter ud.
Derfor kan det være rigtig godt at øve sig i at tale om sine følelser, i stedet for at prøve at holde dem inde.
I vores artikel om at tale med sine venner om svære ting, giver vi gode råd til, hvordan du kan gøre det.
Fortæl din kæreste, hvordan du har det
Et godt sted at starte med at få talt om dine følelser, tænker jeg, kan være med din kæreste.
Hvis man vælger at være i et forhold med nogen, så er det oftest fordi man elsker personen. Og når man elsker nogen, så ønsker man også, at de skal have det godt.
Jeg håber det også er sådan med dig og din kæreste.
Derfor tænker jeg også, at det kunne styrke jeres forhold, hvis du får talt med ham om, hvordan du har det.
Så kan han også lettere hjælpe dig igennem den her svære periode.
Har du hørt om Ventilen?
Du skriver også, at du har været meget ensom, siden du kom til Danmark.
Det kan være helt vildt hårdt at gå og føle sig ensom.
I Danmark har vi en organisation, som hedder Ventilen. Deres mission er at gøre unge mindre ensomme. De har forskellige tilbud, som man som ung under 30 år kan gøre brug af.
De har både gruppeforløb, som man kan komme på. Og så har de også møder, hvor man kan møde op og lære andre at kende.
Det kan jeg varmt anbefale dig, hvis du gerne vil lære nye mennesker at kende, men ikke helt ved, hvor du skal starte.
For det kan være virkelig svært at flytte til et nyt land alene. Og når man så oveni også har det svært, så er det vigtigt, at man får talt med nogen om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
_____________________________________________________________________________________
I’ve chosen to answer you in Danish, as this is a danish site where everyone should be able to follow along. However, I’ve added an English translation here. I hope that’s okay.
You are doing your very best
The first thing i notice, when I read your question is that you seem very hard on yourself.
For example, you write that you dont want to feel ‘whiny’. That you think it might be difficult to love someone who is sad all the time. And that you feel ungrateful for feeling this way, especially when this is the life you intially wanted.
When I read about everything you’ve accomplished, I am genuinely impressed.
It’s incredibly brave to move to a completely foreign country to study. Not everone dares to do that. It’s truly an amazing achievement.
Which is also why I think it’s really unfortunate that you view yourself so negatively.
Feelings dont always make sense
Something that might be comforting to remember is that humans can feel two opposing emotions at the same time, without anything being wrong with neither of them.
We can be deeply grateful for the life we’ve created, but still feel lonely and sad at the same time. The two feelings don’t exclude each other.
So even if it seems strange, it’s not wrong for you to feel both.
And from my perspective, you are neither difficult to love nor ungrateful just because you’re struggling. Everyone has moments in their lives when they experience hardship.
And at times like these, it’s important to get the help you need.
It can get better
Even though difficult emotions and sadness can feel overwhelming, i want to tell you that it can get better!
In out article about sadness, you can find lots of good advice on what you can do to feel better. But I’ll just elaborate some of the tips for you here.
Do more of what makes you happy
When you’re frequently feeling sad, it can be hard to think about anything else. And while it’s important to give room to difficult emotions, it’s also essential to think about other things.
I was wondering, if you are remembering to do thing that make you happy?
It could be eating some delicious food, going for a long walk, watching your favorite movie, playing sports, playing board games, or something entirely different.
A good place to start improving your mood is by doing the thing that make you happy.
Feelings are like balloons
You are also writing that you try not to be negative, but still end up feeling very sad out of the blue. That makes good sense to me.
Emotions are a bit like balloons. The more we hold our feelings inside, the bigger they get.
And eventually, there won’t be any more space inside us, and then the balloon pops, leaving our emotions to burst out.
That’s why it can be really beneficial to practice talking about your feelings, instead of trying to keep them bottled up.
In our article about talking to friends about difficult things, we offer advice on how to do this.
Talk to your boyfriend about how you’re feeling
A good starting point for sharing your feeling could be with your boyfriend.
When someone chooses to be in a relationship, it’s often because they love that person. And when we love someone, we also want them to feel good.
I hope thats also the case with you and your boyfriend.
I think it might strengthen your relationship if you can talk to him about how you’re feeling.
This can also make it easier for him to help you through this challenging time.
Have you heard about Ventilen?
You also mention that you’ve felt very lonely since coming to Denmark.
Feeling lonely can be incredibly difficult.
In Denmark, we have an organization called Ventilen. Their mission is to help young people feel less lonely.
They offer varoius programs for people under 30 years.
They have group sessions that you can join, as well as events where you can meet up and get to know others.
I highly recommend it if you’d like to meet new people, but don’t quite know where to start.
Moving to a new country alone can be incredibly tough. And when you’re struggling on top of that, it’s important to talk to someone about it.
I really hope my answer helps you move forward, and I’m sending you lots of positive energy.
De bedste hilsner fra en Mindhelper