Hej Mindhelper
Jeg ved ikke hvordan jeg har det længere. Ville ikke sige jeg er trist eller glad hele tiden, kan generelt bare ikke føle noget længere. I januar 2024 slog mig og min kæreste på 1,5 år op. Det gjorde ikke så ondt som jeg troede det ville gøre. Jeg savner ham ikke men jeg savner følelsen af kærlighed og bare at føle mig vigtig for en person. Mit hjerte banker stadig for ham, bare ikke på samme måde som før. Det ikke fordi jeg savner ham fordi han behandlede mig ikke godt og vi var ikke gode for hinanden. Jeg er bare tom indeni. Ikke på grund af ham, det her er ikke hjertesorg. Jeg tror bare jeg har givet op. Mine følelser er væk.

(16 år)
Kære dig,
Det lyder som nogle svære tanker og følelser at gå rundt med, derfor er jeg rigtig glad for at du har skrevet ind til os, for dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er normalt at vores følelser kan svinge
Det er normalt, at vores følelser svinger, og at vi kan have perioder, hvor vi er mere glade end andre. Det kan hænge sammen med en masse forskellige ting, for eksempel de ændringer der sker i vores liv i forskellige perioder.
Du skriver at dig og din kæreste slog op i januar, men at du efterfølgende ikke savner ham, men godt kan savne følelsen af kærlighed. Det synes jeg giver rigtig god mening.
Når vi er i et forhold, så har vi en person i vores liv, som vi ofte er meget sammen med, og som vi elsker og omvendt. Det er en rigtig rar følelse. Som du selv skriver, så er det rart at føle, at man er vigtig for et andet menneske.
Derfor synes jeg også det giver rigtig god mening, hvis du efter I slog op kan have en følelse af, at du faktisk har svært ved at mærke, hvad du føler. For selvom du måske ikke har hjertesorg over ham, så kan det stadig føles rigtig omvæltende og mærkeligt pludselig at stå uden en kæreste.
Når livet vendes på hovedet
Din ekskæreste og dig var kærester i 1,5 år. Nu har I slået op, og det betyder måske også, at I ikke har den samme kontakt, som I havde før. Det kan nogle gange være voldsomt, når ens hverdag ændrer sig fra den ene til den anden dag, fordi man ikke længere er sammen med sin kæreste.
Det kan godt påvirke én, selvom man godt ved, at det var det rigtige at slå op. Derfor giver det også god mening, hvis ens humør ændrer sig efter man slår op, for det er alligevel en stor ændring.
Du nævner, at du har følt dig tom indeni, og at det føles som om, at dine følelser er helt væk.
Følelser som at være lidt ligeglade med os selv og omverdenen og at have en følelse af tomhed indeni, kan være et tegn på depression. Når vi er deprimerede, så føles det hos mange som en følelse af tomhed og tristhed, som bliver ved i længere tid.
Selvom tomhedsfølelse kan være et tegn på depression, betyder det ikke, at du nødvendigvis er deprimeret, men du kan prøve at læse vores artikel: Depression: 13 typiske tegn du skal holde øje med. Her kan du læse mere om, hvad depression er, og hvilke tegn der kan være på det.
Få tomheden til at forsvinde, ved at fylde den med gode ting
Det er ikke rart at gå med en følelse af tomhed, eller en følelse af, at man slet ikke kan mærke sine følelser. Det gode er, at vi heldigvis selv kan gøre meget, for at fylde vores hverdag med ting som kan hjælpe os ud af tomheden.
En af de ting vi kan gøre, er at lave ting som vi ved, at vi godt kan lide og som giver os glæde. Det kunne fx være at dyrke sport, ses med venner, male, skrive digte, synge, spille computer eller noget helt andet.
Her er det vigtigt at huske, at det kan tage noget tid før tomhedsfølelsen begynder at synke i baggrunden, og vores glædesfølelse kommer tilbage. Men det er vigtigt at huske på, at den med tiden nok skal komme tilbage.
I vores artikel: I kulkælderen? Få 10 gode råd til at håndtere din tristhed, kan du læse en masse gode råd til, hvad du kan gøre for dig selv for at få det bedre.
Tal med dem omkring dig
Jeg får også lyst til at foreslå dig at tale med nogen omkring dig om, hvordan du har det. Tit kan det hjælpe en hel del at dele vores tanker og følelser med andre. Det kan gøre at de fylder lidt mindre og bliver nemmere at håndtere.
Tit vil man opleve, at man bliver en del klogere på sine tanker og følelser når man siger dem højt, og nogle gange vil man også opleve, at man ikke er alene. Ofte kan andre godt genkende de følelser og tanker man selv sidder med, og det kan være rigtig rart at vide, at man ikke er alene.
Tag et smut til lægen
Selvom det er normalt at vores tanker og følelser svinger, så skal det helst ikke stå på i lang tid. Derfor vil jeg anbefale dig at tage et smut forbi lægen, hvis du bliver ved med at have det dårligt.
Læger ved rigtig meget om kroppen, både indeni og udenpå, så de kan være rigtig gode at snakke med, fordi de kan være med til at hjælpe en videre. I vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært, kan du læse mere om, hvordan du kan gribe det an.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på rette vej. Jeg sender dig en masse positive tanker og god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper