Hej Mindhelper
Jeg er 19 år, og er normalt en meget glad og livlig ung mand, der er højtpræsterende, udadvendt og generelt ret dygtig til det meste af hvad jeg foretager mig. Her for 14 dage siden efter rigtig dårlig søvn, vågnede jeg med en slags følelse af at være ”disconnected” ikke helt forbundet til verden. Det føltes som om at tingene ligesom bare sker, og jeg har haft det siden. Jeg græder normalt 1-3 gange årligt, men har grædt de sidste 2 dage. Jeg har før døjet med tvangstanker, og tidligere sidste år med nogen panik anfald (hjertebanken osv)
Jeg har aldrig tænkt over det, men det her er lidt ubehageligt, selvom det virker som om det går bedre (det går i bølger)
Omstændighederne er: Jeg skriver Kvote 2, og jeg ses for første gang rigtigt med en pige (jeg er virkelig glad for det, og lidt bange for at det ramler). Hun bor langt væk, og vi kan ikke ses ofte.
Jeg føler mig ikke helt som mig selv, men fungerer fint alligevel. Udenfor i kraftigt lys kan jeg blive lidt konfus / i tvivl om hvor jeg er, selvom jeg har været der 1000 gange.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, og er bange for om det går væk / hvornår det går væk. Det ville være rart med lidt betryggelse. Tak

(Dreng, 19 år)
Hej du,
Det lyder virkelig ubehageligt at føle sig afkoblet eller disconnected på den måde du beskriver. Det lyder som om, at der er meget på spil i dit liv lige nu: videregående uddannelse, kærlighed og spirende voksenliv.
Jeg er glad for, at du har haft overskud til at række ud og skrive ind til os!
Mange bolde i luften
I din besked beskriver du at have gang i mange ting lige for tiden. Sådan nogle perioder vil altid komme, hvor man skal jonglere både relationer, karriere og sig selv på samme tid – og det kan være svært.
Det stråler ud af din besked, at du er en intelligent, selvindsigtsfuld og dygtig ung mand – du bruger også selv ordet “højtpræsterende”. Du er i en tid i dit liv, hvor det måske kan føles som om, der er meget på spil. Og hvis man har høje forventninger til sig selv, kan presset føles stort for at “lykkes” med alting.
Det er godt at kunne præstere! Men lige så vigtigt at kende sine begrænsninger – og huske på, at det ikke kun er dine præstationer, som definerer dig som menneske.
Når vi presser citronen
Som mennesker kan vores kroppe og vores hjerner nogle gange spille os nogle pus. Især i perioder hvor vi er presset! Det siger jeg ikke for at nedspille den følelse, du føler, men for at berolige dig.
Når man først bliver presset – omend bare for en periode – så kan det føre til en følelse af ængstelighed; især hvis man, som dig, har haft oplevelser med panikangst tidligere i sit liv.
Perioder med pres kan ende med at blive lidt en selvforstærkende spiral. Vi er pressede, og derfor fokuserer vi på, at vi er pressede, og det i sig selv gør os mere pressede.
Men selvom det kan føles rigtig overvældende, så skal du vide, at det slet ikke er unormalt at have sådan nogle perioder. Det oplever vi alle nogle gange.
Del det med nogen
I sådan en periode er det vigtigt at gøre det, du gør nu: række ud til nogen, som du kan tale med om, hvad du oplever. Jeg vil opfordre dig til at tale med din familie, tætte venner og måske den pige, du ses med om, hvordan du har det.
Det hjælper ofte at sige tingene højt. På den måde kan man finde ud af, at andre måske har haft lignende oplevelser og på den måde finde noget ro og noget støtte.
Hvad så nu?
Jeg håber at den forbedring, som du har mærket, siden du skrev din besked er forsat, og at du har det bedre.
Hvis du stadig oplever at føle dig disconnected og konfus, så synes jeg, du skal kontakte din læge. Hvis du har mulighed for det, så tag en person, som du stoler på med til lægen.
Det kan både hjælpe til at få dig beroliget yderligere og måske få nogle gode inputs til, hvad du kan gøre for at komme på højkant igen.
Træk vejret
Måske har jeg ikke skrevet så mange ting i det her svar, som du ikke vidste i forvejen: mærk efter, tal med dine kære om dine følelser og ring til din læge.
Det er nogle vigtige ting at huske på, når man har det svært og kan være gode at blive fortalt, selvom de virker indlysende.
Men jeg vil rigtig gerne afslutte med at fortælle dig, at nogle gange kan det føles rigtig mærkeligt at være menneske – af alle mulige forskellige årsager. Og det kan føles virkelig skræmmende at føle, at man ikke er i totalt kontrol over sig selv. Det vil man – desværre – opleve flere gange i løbet af livet.
Det er totalt sejt, at du kan italesætte dine følelser og tanker, som du gør i din besked. Træk vejret dybt og tag fat i de mennesker, du har omkring dig – jeg tror på dig!
De bedste hilsner fra en Mindhelper