Hej Mindhelper
Jeg har bare ikke lige været på toppen på det sidste. Og jeg kan mærke at det er noget der sker en gang imellem. Jeg bliver trist, let irritable, træt, overstimuleret. Hvad skal jeg gøre?

(17 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du har en periode, hvor overskuddet ikke er helt på samme niveau, som det har været. Jeg er glad for at du har skrevet ind til os, så vi kan finde ud af, hvad der kan være på spil.
Følelser går op og ned
På det seneste har du været mere trist, irritabel, træt og følt dig overstimuleret. Det kan jeg godt forstå kan være svært.
Men faktisk så er det ret normalt at have perioder, hvor vi er lidt mere triste og trætte.
For følelser er ikke noget der forbliver det samme hele tiden. Mennesker er helt vildt komplekse, og det er vores følelser også.
Så selvom det kan være vildt træls at gå og være mere træt, ked af det og irriteret, så er det ikke noget du skal være bange for. Det kan sagtens være, at det er en helt naturligt periode, som går over igen.
Tjek din D-vitamin
En anden ting du kan undersøge, kan måske virke som et lidt kedeligt råd, men det er faktisk vigtigt. Det er om du får nok D-vitamin.
For lige nu er vi på vej ind i vinterhalvåret, og her er solen slet ikke ligeså meget fremme, som i sommeren. Det gør både, at vi kan blive lidt mere triste, men det gør også at vi kan blive meget mere trætte, fordi vi slet ikke får nok D-vitamin.
Og faktisk anbefaler Sundhedsstyrelsen også, at vi tager D-vitamin mellem oktober og april. Så hvis ikke du allerede gør det, så start på det, og se om det har en effekt.
Lav ting der gør dig glad
En anden ting du kan gøre, er at prioritere at gøre ting, som gør dig glad.
For hvis vi går og er lidt trætte og triste, så kan vi ende med at lade være med at gøre de ting, vi faktisk godt kan lide.
Men det gør måske også, at vi faktisk bliver mere trætte og triste.
Derfor kan det være en god ting at planlægge ting man elsker.
Hvis du er lidt i tvivl om, hvad du selv kan lide at lave, så kan et godt sted at starte være at lave en liste.
Skriv alle de ting ned, som du kan huske, du godt kan lide at lave. Du kan også spørge dine venner og familie, hvad de tænker. Det kan jo være, de kan huske nogle ting, som du selv har glemt.
Du kan også prøve at læse vores artikel om, hvad man kan, gøre hvis man er lidt i kulkælderen. Her kommer vi nemlig med vores bedste råd til, hvordan man kan håndtere tristhed.
Tal med dine venner
Til sidst tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du fik fortalt dine venner, hvordan du går og har det.
Både fordi det kan være rigtig rart ikke at skulle gå med de tanker og følelser alene. Men også fordi de meget lettere kan hjælpe dig, når de ved hvad der er på spil.
Hvis du fx er mere irriteret en dag, eller du måske har brug for at de tjekker mere op på dig. Så er det lettere for dem at være gode venner, når de ved, hvordan du har det, og hvad du har brug for.
Og det kan jo også tænkes, at de måske kan genkende den måde, du har det på. Så kan det være, de har et godt råd til, hvad du kan prøve at gøre.
Hvis det fortsætter
Selvom det er helt normalt at have sådan nogle perioder. Så er det vigtigt at du holder øje med, om den fortsætter.
For hvis det bliver ved i lang tid, så kan det være der er noget andet på spil. Og så er det vigtigt, man undersøger det, så man kan få noget hjælp.
Så hvis ikke tristheden og trætheden går over, selvom du har prøvet at gøre noget ved det, så kan det være en god ide at tage til lægen eller tale med dine forældre om det.
Så kan de hjælpe dig med, hvad I så kan forsøge at gøre.
Det kan være frustrerende, hvis man hele tiden er træt og trist. Men så kan man prøve at gøre gode ting for sig selv og tale med sine venner om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper