Hej Mindhelper
Jeg har i næsten 3 måneder nu ikke haft det så godt:(
Men i løbet af juleferien har jeg fået det meget værre end jeg havde før ferien. Jeg har en helt masse (negative) tanker som der bare fylder mere og mere. Med (negative) tanker mener jeg: Jeg er tyk, jeg burde tabe mig, jeg er grim, jeg er ikke god nok! og flere til. De fylder især meget når det kommer til at sove om aftenen/natten og hver gang jeg har spist noget, også selvom jeg ikke spiser særlig meget.
Det med at spise har især fyldt meget på det sidste, og jeg er begyndt nærmest at tvinge mig selv til at kaste op, selvom jeg hader at kaste op. Men jeg gør det alligevel fordi jeg føler det er det rigtige at gøre og jeg synes tanker taler sandt!
Jeg er også begyndt at træne en del mere, jeg træner hver dag og tit flere gange om dagen (2-3 gange hver dag) Jeg føler mig tyk og jeg burde tabe mig!
Det med at mine tanker fylder om aftenen/natten er, at de holder mig vågen flere gange om natten og tit mere end 1 time pr. gang, så jeg dermed ikke får så meget søvn. Jeg har tit tænkt over, hvorfor egentlig prøve at sove om aftenen, når jeg alligevel bare vågner og har svært ved at falde i søvn igen. Hvad er så meningen med at prøve?

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Det lyder som om, det er super svært at være dig for tiden. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt på vejen imod at få det bedre.
Slut fred med dig selv og dit udseende
Det lyder som om, der er en masse rigtigt kritiske tanker omkring dig selv og din krop, der er begyndt at fylde rigtigt meget for dig. Det kan være super hårdt, når man kæmper meget med kritiske tanker omkring sig selv og sin krop, men det er også meget normalt. Og det er noget, som der især er mange unge, der oplever. For når man bliver teenager, så begynder man pludseligt at blive mere opmærksom på, hvordan man selv er i forhold til andre. Derfor begynder man også at sammenligne sig mere med andre. Det er helt naturligt, og det er der ikke noget forkert i at gøre.
Problemet er bare, at man tit får lavet nogle super uretfærdige sammenligninger, fordi man kommer til at sammenligne sig med alle de andres gode sider. Og så kan man nemt komme til at glemme, at alle de andre også har noget ved deres krop, som de ikke bryder sig om og er usikker på. Derfor kan de tanker, man får om sig selv og sin krop også komme til at føles meget rigtige. Men der kan det være godt at stoppe op og prøve at huske sig selv på, at det behøver de ikke at være. Hvis du har lyst til det, så kan du også prøve at læse vores artikel om at slutte fred med sin krop og sit udseende. Der er nogle tips til, hvordan man kan begynde at tale lidt pænere om sig selv. Måske er der noget i den, du kan bruge?
Kroppen har brug for mad
Det lyder som om, det især er efter, du har spist, at dine tanker popper op og begynder at skælde dig ud over, hvordan du ser ud. Der er rigtigt mange unge, der har det lidt på samme måde, der fortæller, at de så ikke rigtigt spiser noget eller tvinger sig selv til at kaste maden op bagefter for at få deres tanker til at tie stille. Det giver rigtigt god mening, for det er ikke særligt rart at blive skældt ud af sine tanker på den måde. Det kan gøre en rigtigt ked af det. Derfor er det også helt naturligt, at man vil gøre meget for at få tankerne til at være stille lidt.
Problemet er bare, at det kan være farligt, hvis man ikke spiser nok eller kaster den mad op, som man spiser. For kroppen har brug for mad. Det er det brændstof, som kroppen kører på, så hvis man ikke får mad nok, holder kroppen op med at fungere på et tidspunkt. Præcis ligesom, at en bil holder op med at virke, hvis den løber tør for benzin. Samtidigt så kan man risikere at udvikle en spiseforstyrrelse, hvis man holder op med at spise. For jo mere man for eksempel kaster op for at slippe af med de selvkritiske tanker, jo mere popper tankerne op de gange, hvor man spiser, og så kan det blive en rigtigt ond cirkel. Du kan læse mere om, hvad en spiseforstyrrelse er i den artikel, jeg har linket til.
Det er dog samtidigt vigtigt, at du ved, at selvom ens tanker omkring krop og udseende er kommet til at fylde rigtigt meget, så kan det godt blive godt igen. Nogle gange har man bare brug for hjælp fra folk omkring sig og måske også nogle professionelle. Det skriver jeg mere om i de næste afsnit.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med en voksen, som du er tryg ved om, hvordan du har det. For det er ikke meningen, at du skal have det sådan, at du tvinger dig selv til at kaste op, når du har spist. Så fylder tankerne omkring din krop for meget, og så er det ikke noget, du skal klare alene. Så er det noget, du skal have hjælp til fra de voksne omkring dig og måske nogle professionelle. Men den hjælpe kan du kun få, hvis du fortæller nogen, hvordan du har det.
Derfor tænker jeg også på, om du for eksempel ville kunne snakke med dine forældre? Hvis du kan, så ville det nemlig være oplagt at snakke med dem. For de fleste forældre vil nemlig rigtigt gerne hjælpe, hvis de ved, at man ikke har det godt. Du kan kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting, hvis du har brug for lidt hjælpe til, hvordan du kan starte samtalen. Hvis ikke det dur at snakke med dine forældre, er der så nogle andre voksne tæt på dig, som du er tryg ved? Den kunne for eksempel være en anden fra din familie, en sød lærer på din skole eller en helt tredje person.
De kan også hjælpe hos LMS
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kender til LMS? LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, og de ved blandt andet rigtigt meget om, hvordan det er, når man har en masse hårde tanker omkring ens krop og udseende, som fylder meget. Derfor kan du også altid tage fat i dem, hvis du har brug for nogen at snakke med. For LMS har nemlig en rådgivning, hvor der sidder nogle super søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Du kan være helt anonym hos LMS, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Når du kæmper så meget med dine tanker omkring din krop og dit udseende, at du ikke spiser ret meget og også tvinger dig selv til at kaste op, så skal du også snakke med din læge. For hvis man ikke spiser ret meget og samtidigt kaster op, når man spiser, så kan kroppen godt komme til at mangle en masse ting, som den skal bruge for at fungere. Derfor er det vigtigt at komme til lægen, så ens læge kan holde øje med, at alt er, som det skal skal være. Samtidigt så kan din læge også tage en snak med dig om, hvordan du har det for tiden. Og så kan I sammen finde ud af, om du har brug for noget mere hjælp til at få dine tanker omkring dig selv og din krop til at fylde mindre for eksempel fra en psykolog.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen, så du kan få noget hjælp til at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper