Hej Mindhelper
Jeg vil gerne vide, hvorfor jeg forventes at tilgive
folk, der ikke ønsker at blive tilgivet.
som har revet mig fra hinanden indefra
og derefter sagt, at jeg skal holde op med at være et offer.
Jeg vil gerne vide, hvorfor jeg får at vide, at jeg skal glemme det
fordi alle begår fejl.
mens de kommer videre med deres liv,
sidder jeg fast i konstant hjertesorg.
Jeg vil gerne vide, hvorfor de misbrugtes vrede
er mindre vigtig end at tilgive misbrugeren.
hvorfor fortjener de tilgivelse,
når de har skadet mig på måder, jeg aldrig har fortjent.
Jeg vil gerne vide, hvorfor verden bekymrer sig mere om
tilgivelse end om smerten hos dem, der blev såret.

(16 år)
Kære du
Jeg kan godt forstå, at det kan være rigtig svært at tilgive nogen, som har skadet en. For hvordan gør man, og skal man overhovedet gøre det?
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, får jeg på fornemmelsen, at der er nogle som har været ubehagelige over for dig. Er det mon rigtig forstået?
Hvis det er, så giver det rigtig god mening, at det virker forvirrende, hvis du har fået at vide at du bare skal tilgive dem og komme videre.
Hvornår tilgiver man?
Inden du tager stilling til, om du overhovedet har lyst til at tilgive eller ej, kan det være rart at vide, hvorfor man overhovedet tilgiver folk.
Ofte så tilgiver vi andre i forbindelse med, at de har gjort noget forkert.
Det kan være de har sagt noget der gjorde os kede af det, gjort noget vi synes er ubehageligt eller noget helt tredje.
I sådanne situationer har man ofte to muligheder: Bære nag og blive ved med at være sure på dem – eller tilgive dem.
Hvorfor tilgiver man?
Ofte så tilgiver vi folk for at komme af med negative følelser, og for at kunne komme videre i livet.
Tilgivelse er nemlig en handling, som hjælper os med at fjerne det ubehag, som et andet menneske har skabt. Andre gange er det for at genoprette et forhold, som er blevet ødelagt.
Her er det vigtigt at sige, at bare fordi man tilgiver, betyder det ikke, at man acceptere eller glemmer det, som er sket.
Tværtimod anerkender man, at det er sket, og sender et signal om, at man ønsker at komme videre.
Skal man tilgive alle?
Tilgivelse kan nogle gange være det bedste for en selv at gøre. For det kan tage en masse energi at bære rundt på vreden til den anden person.
Men selvom det kan gøre noget godt for en selv at tilgive, så betyder det bestemt ikke, at det er noget man skal gøre.
Tilgivelse kan man vælge, hvis man kan mærke, at det giver mening, og føles som det rette at gøre.
Men hvis ikke det gør det, så er det også okay ikke at tilgive.
Det er altså noget, man selv kan vælge, om man vil.
Snak med nogen om det
Som du selv skriver, så bærer du rundt på en masse vrede. Det er helt naturligt, at vi mennesker føler vrede, når andre har gjort noget mod os, som ikke er okay.
Men vreden kan også ende med at fylde utroligt meget i vores liv. Og selvom der intet er galt i at være vred, så kan de være rart at få afløb for den.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du taler med nogen, om det som er sket?
For når vi taler højt om det som er svært, så bliver det lettere at være med.
Det kan være, at du har en god ven, lærer eller et familiemedlem du stoler på, som du kan tale med?
Tilgivelse kommer nogle gange med tiden
Tilgivelse er ikke noget, vi kan tvinge os selv til. Det er ofte noget der kommer, når vi er klar til det. Hvis vi bliver klar til det.
Og derfor er det også helt okay, hvis du ikke har lyst til at tilgive lige nu.
Det kan være, at når du får talt med andre, om det som er sket, og måske får bearbejdet tingene og de kommer lidt mere på afstand, at du på et tidspunkt får lyst til at tilgive.
Og det er også helt okay, hvis det aldrig sker. Tilgivelse skal give mening for os selv at give, det er ikke noget, som andre skal bestemme, om vi skal give.
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes, det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace møder du en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man har oplevet noget ubehageligt og ikke ved, om man skal tilgive eller ej.
Du kan chatte med dem, ringe til dem eller mødes med dem fysisk i de fleste større byer. Det er gratis og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan være svært at vide, om man skal tilgive eller ej. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper