Hej, jeg er kvinde og har i nogle måneder nu modtaget bostøtte fra min kommune, pga at jeg døjer med OCD og generelt ikke har det så godt psykisk. Jeg startede ud med at have 1 bostøtte, og fik så for noget tid siden en bostøtte nr. 2. Jeg skriver da jeg er lidt i tvivl om hvad der er ”normalt” i et bostøtteforløb. Mine møder med bostøtte nr. 1 (som jeg har haft i lidt over et halvt år) vare alle 1 time, men mine møder med den anden (mandlige) bostøtte begyndte efter noget tid at vare længere tid. Vi aftaler ikke på forhånd hvor lang tid vi tilbringer sammen, og har haft møder som har varet op til 5 timer. Alle vores møder varer mindst 2 timer, og oftest mindst 3 timer. Er dette normalt? Jeg har et par gange nævnt for den anden bostøtte at mine møder med den mandlige bostøtte kan blive lange, men hun reagerer egentlig som om det er normalt nok? Jeg er i tvivl, og synes at det hele er lidt svært at være i. Jeg forstår at forholdet til en bostøtte ikke er ligeså ”ulige” som f.eks. forholdet til en psykolog. Det virker lidt som om han har en personlig interesse i mig, og at det nok også er derfor vi ses i flere timer ad gangen (han er desuden 30 år). Er det normalt nok?

(25 år)
Hej med dig
Det lyder til at du står i en situation lige nu, som er svær at finde hoved og hale i.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Viden om bostøtteforløb
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at vi her hos Mindhelper, ikke ved så meget om bostøtteforløb og den lovgivning, som støtten hører ind under.
Det skal der typisk sidde en socialrådgiver eller anden person fra kommunen sammen med dig, for at undersøge nærmere.
Hvad er et normalt bostøtteforløb?
Jeg har alligevel prøvet at læse lidt op på tilbuddet om bostøtte og hvordan det normalt fungerer.
Sådan som jeg læser det, kommer bostøtteforløbets varighed an på, hvad man som borger har brug for.
Det vil sige, at dem som har brug for en lille smule hjælp får ofte 1-2 timers støtte om ugen, dem der har brug for lidt mere hjælp får 2-3 timers støtte om ugen, mens dem der har brug for allermest støtte får 4-6 timers hjælp om ugen.
Er dit bostøtteforløb normalt?
Nu ved jeg ikke hvor meget støtte, kommunen har besluttet at du har brug for om ugen. Men afhængig af det, så kan det godt passe at 3-5 timers bostøtte er normalt.
Noget der måske ikke er normalt er, at der ofte er ret strenge regler for at overholde de timer, som kommunen har bestemt.
Det vil sige, at hvis kommunen har besluttet at du skal have 1-2 timers bostøtte, så er det ikke normalt, at det pludselig varer helt op til 5 timer.
Lyt til din mavefornemmelse
Når jeg læser dit brev, så får jeg en fornemmelse af, at det ikke nødvendigvis er det med at du får flere timers bostøtte, som du synes er mærkeligt. Er det mon rigtig forstået?
Det lyder til, at du sidder med en følelse af, at din mandlige bostøtte med vilje forlænger besøgende, fordi han har en interesse i dig.
Hvis det er den følelse du sidder med og du synes det er ubehageligt, så skal du ringe til kommunen og bede om en ny bostøtte.
Tilbuddet om bostøtte er et tilbud, hvis formål det er at hjælpe dig bedst muligt og gøre din hverdag nemmere. Ikke at fylde dig med tvivl eller give dig en følelse af, at det er ubehageligt og svært at være i.
Prøv at kontakt kommunen
Så hvis du sidder med en følelse af, at bostøtte-besøgene føles ubehagelige eller du stadig sidder tilbage med spørgsmål om hvad der er normalt, så kan jeg varmt anbefale dig at kontakte kommunen.
Du kan finde kontaktoplysninger på din kommune ved at søge på “(din kommunes navn) bostøtte”. Så hvis du fx bor i Frederikshavn Kommune, så ville du søge på “Frederikshavn Kommune bostøtte”.
Så er det ofte den første hjemmeside der dukker op, hvor du kan finde telefonnummeret på din kommunes afdeling, som har med bostøtte at gøre.
Har du en kontaktperson?
Mange der får bostøtte har også en kontaktperson eller socialrådgiver, som de snakker med om deres bostøtte.
Hvis du har det, så kan det også være en rigtig god ide at skrive eller ringe til dem. De ved rigtig meget om bostøtte, og kan derfor også fortælle dig hvad der er normalt, og hvad der ikke er.
Når man får hjælp fra kommunen, kan det være rigtig svært at vide, hvad der er normalt og hvad der ikke er. Derfor håber jeg også, at jeg kunne give dig nogle svar og råd til hvad du kan gøre. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper