Hej jeg har bruge for hjælp inden det går galt for mig. Jeg går på Sosu og er på grundforløb 2 god klasse ik det, men har svært ved sociale ting og lider af meget angst, da stopper mig for mange ting. Kommer ikke rigtig ud kun hvis jeg er i skole. Bor hos min far sammen med min lille søster, har ikke noget godt forholde til hende, jeg kan snakke med min far men det er virkelig sværet og det påvirker ham at jeg har det så sværet min søster har det heller ikke så nemt bare på andre måder. Har Ptsd efter at min mor har lavet psykisk og fysisk vold på mig så ser hende ikke. Jeg har svært ved mad og har en eller anden form for spiseforstyrerse. Er ordblinde så skole har ikke altid været nemt. Er alene det meste af tiden. Har været til psykolog inde for kommunen det har ikke fungeret følger bare de bruger mine ord i mod mig, jeg ved ikke længere hvem jeg skal komme til. Min far ved ikke hvad han skal gøre han prøver virkelig alt hvad han kan, vi har snakket om at komme til en psykolog vi selv betaler for, men det bliver kun en gang om måneden og har bruge for mere ind det. Jeg ved ikke hvor jeg skal finde odenlig hjælp, er konstant stresset og angst hvad skal jeg gøre

(Pige, 17 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig frustrerende, når man ikke ved, hvordan man skal få ordentlig hjælp. Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet til os. Så kan vi sammen finde ud af, hvad du kan forsøge at gøre.
Der er meget der fylder
Når jeg læser dit spørgsmål, så får jeg en fornemmelse af, at der er rigtig mange ting der fylder i dit liv lige nu.
Og når der er rigtig meget som fylder, så kan det føles helt uoverskueligt. Derfor kan jeg virkelig også godt forstå, hvis du føler dig overvældet, og ikke kan finde ud af, hvad du skal gøre.
For det at finde hjælp kan i forvejen være en kæmpe jungle, og så bliver det altså ikke nemmere, hvis man i forvejen har meget at slås med.
Godt du rækker ud
Og lige præcis derfor synes jeg også, at du er virkelig sej.
Det er tydeligt, at du allerede har gjort meget for at prøve at få hjælp. Og at du skriver til os her, viser endnu engang, at du gør meget for at prøve at finde ud af, hvad du kan gøre.
Samtidig går du også på SOSU uddannelsen, selvom du har angst, og har svært ved sociale ting. Sådan! Det er virkelig godt gået.
Det er bestemt noget, som er rigtig godt at gøre. For hvis der er noget, som kan hjælpe en med at få det bedre med sin angst, så er det at udfordre den, og stadig gøre ting der er vigtige for én, selvom det er ubehageligt.
Få hjælp de rette steder
Når der er mange ting som fylder, så kan det være helt vildt forvirrende, hvor man skal få hjælp henne.
Det er der rigtig mange som oplever. Og derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du får en idé om, hvor du kan få hjælp henne.
For du skal vide, at der er hjælp at hente, og det kan blive bedre!
Få hjælp på skolen
Først og fremmest skal du vide, at alle skoler har vejledere tilknyttet, som kan støtte og hjælpe deres studerende.
Så hvis du ikke allerede får hjælp og har kontakt til en vejleder, så kunne det være første sted at starte.
De kan både hjælpe dig med din angst, men de kan også hjælpe dig med støtte fagligt ift ordblindhed.
Hvis du ikke ved, hvem der er vejledere på din uddannelse, så kan du altid spørge en af dine undervisere. For så kan de hjælpe dig med at finde ud af det.
Alle psykologer er ikke ens
Du skriver også, at du faktisk allerede går ved en psykolog. Men at du ikke føler, at det hjælper.
Det kan være helt vildt frustrerende, når man egentlig gerne vil have hjælp, men man næsten føler, at det gør det modsatte.
For når man går ved en psykolog, så er det vigtigt at man føler sig forstået og får den rette hjælp.
Men nogle gange matcher man ikke med den psykolog, man får. Og så er det helt okay at skifte.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du mon kan skifte psykolog i det tilbud du allerede er i hos kommunen? Eller spørge, om de har andre tilbud, du kunne få gavn af?
Husk, psykologen er til for at hjælpe dig, og hvis ikke det er tilfældet, så er det altid okay at spørge, om man kan få lov at få en ny.
Tag til lægen
Du skriver, at din far og dig har snakket om, at du kan starte til en psykolog, hvor I selv betaler.
Men jeg kommer her til at tænke på, om det overhovedet er nødvendigt?
Det er nemlig sådan i Danmark, at når man er under 25 år, så kan man komme gratis til psykolog.
Det gør man ved at få en henvisning fra sin læge.
Derfor kan jeg anbefale dig at tage til din læge, og tale med dem, om du kan få en henvisning.
Herefter kan du finde alle psykologer, som har en aftale med staten om gratis behandling til unge inde på Sundhed.dk.
Det kan din læge også hjælpe dig med at finde.
Du skal i hvert fald vide, at der er mange muligheder for at starte i behandling, uden at det behøver at koste penge.
Tag fat i Psykiatrifonden
Her til sidst vil jeg også gerne lige pege dig i retningen af Psykiatrifonden.
De ved nemlig helt vildt meget om, hvad man kan gøre, når man går igennem en hård periode og har oplevet svære ting.
Som navnet peger på, så ved de meget om diagnoser, altså fx PTSD og angst, men de ved også bare generelt rigtig meget om at hjælpe mennesker, som har det svært.
For som jeg nævnte tidligere, så er der vildt mange mennesker, som ikke ved, hvor de skal få hjælp, når de har brug for det. Og her er Psykiatrifonden virkelig gode at få råd fra.
De er utroligt søde og støttende, og jeg kan klart anbefale dig at tage fat i dem.
De har nemlig både en chat, telefonrådgivning og en brevkasse.
Når der er meget som fylder, så er det vigtigt, at man få den rigtige hjælp. Derfor håber jeg også, at du kan bruge mit svar, og at det leder dig i den rigtige retning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper