Hej Mindhelper
jeg er en pige på 18 år jeg har haft svær ocd lige siden sommer 2023 hvor jeg blev diagnostiseret, og fik hjælp af en privat psykolog, lige siden har det været meget on and off, men nu er jeg inde i en dårlig periode igen. jeg har lige nu det der hedder POCD, hvor jeg hele tiden går rundt med tanker om at jeg måske er pædofil. her til morgen fik jeg en meget ubehaglig tanke med et barn og mig selv men den her gang føltes det faktisk reelt som om jeg kunne lide den, selvom når jeg tænker over det nu ved jeg jo godt det slet ikke er noget der interessere mig. og nu er jeg bare bange for om det betyder jeg er pædofil, jeg skammer mig rigtig meget over den tanke og tanken om at det kunne være virklighed skræmmer mig mere end noget andet

(18 år)
Kære du
Det lyder som om, at de her tanker om pædofili fylder rigtig meget os dig.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dem med os. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Hvad er tvangstanker?
Du skriver, at du har haft svær OCD lige siden sommeren 2023.
Så ved du måske også godt, hvad tvangstanker er. Men hvis du ikke gør, så vil jeg lige kort forklare dem her.
For tvangstanker kan spille en rigtig stor rolle i OCD og særligt også i dit tilfælde med P-OCD.
Tvangstanker er, som ordet så fint beskriver, tanker som vi ikke selv kan styre.
Det vil altså også sige, at det er tanker, som vi ikke selv har valgt at tænke på.
Og når man har OCD og oplever tvangstanker, så er det ofte i form af rigtig ubehagelige scenarier og situationer.
Det kan fx være tanken om voldtægt, at slå en familiemedlem ihjel, at gøre noget ubehageligt ved andre eller i dit tilfælde: pædofile tanker.
Når det føles virkeligt, men ikke er det
Når man får sådan nogle ubehagelige tanker, er det vigtigt at huske på, at de ikke er dine “rigtige” eller “normale” tanker, men tvangstanker.
For når du tænker over det efter, så ved du godt, det slet ikke er noget der interesserer dig.
Men selvom man godt kan tænke sig til, at det ikke er en rigtig interesse, så kan det stadig føles rigtig ubehageligt.
Og hvad gør man så?
Hvad kan du gøre?
Når man har en bestemt form for OCD, så kan det være en rigtig god ide at få hjælp fra nogen, som ved rigtig meget om det.
Derfor synes jeg også, at du skal prøve at finde en psykolog eller en anden, som er specialiseret i OCD.
OCD-foreningen kan hjælpe
Nogle der måske kan hjælpe dig med det, eller andre spørgsmål du har om OCD eller P-OCD, er OCD-foreningen
Hos OCD-foreningen møder du nogle søde og hammerdygtige rådgivere, som ved rigtig meget om OCD og de forskellige underkategorier af det.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du har spørgsmål om P-OCD, eller hvor du finde hjælp til det.
Det er gratis, du kan ringe mandag-torsdag, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Prøv at bruge PsykologeriDanmark
Hvis du hellere vil starte med at kigge efter en psykolog, som er specialiseret i OCD, så kan det være en god ide at starte på PsykologeriDanmark.dk
Her finder du en nem og overskuelig søgemaskine, hvor du kan søge på alle psykologer i hele Danmark.
Du kan både søge efter, hvem der er tæt på dig, hvor lang ventetid de har, men også særligt hvad de er specialiseret i.
Måden du gør det på, er ved først skrive navnet på din kommune. Herefter klikker du på det felt som hedder “erfaringer og fagområder” under “andet” ude i baren til venstre.
Så ruller du bare ned og klikker OCD af. Så dukker alle de psykologer op, som specialiserer sig i OCD nær dig.
Det kan nemlig være svært at gå med tvangstanker om pædofili, hvis man ikke får den rigtige hjælp. Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig på rette vej. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper