Hej Mindhelper
Hvad kan jeg gøre? Jeg er en ung kvinde på 26 som føler sig helt lost. Jeg har taget en uddannelse som ergoterapeut men der er nu gået to år og jeg har ikke fået et job. Inden da var jeg fordi læreruddannelsen et år. Derfor har jeg næsten ikke mere SU. Jeg fik desværre en hjernerystelse for tre år siden, så derfor lider jeg af lydfølsomhed og lidt tinnitus i venstre side, som dog er blevet meget bedre med tiden. Jeg prøvede et kontor, men fik seneskedehindebetændelse af alt det klikken og skriven (har aldrig haft problemer med det før) og prøvede en børnehave men det gik slet ikke pga. alt larmen. Har ikke lyst til at være ufaglært hele livet. Har ikke rigtig økonomien til en ny uddannelse. Er dygtig og har kun 10- og 12-taller fra ergo og et snit på 9,2 (med bonus) fra gym. Bor ved mine forældre pga. lav sats fra a-kasse.
Jobcenter hjælper slet ikke, siger bare prøv pædagogmedhjælper eller bliv kontorelev. Føler jeg har nogle idéer om hvad jeg gerne vil, men alt er helt uoverskueligt og tager alt for lang tid. Overvejede bibliotekar, men kan se det i alt tager 5 år. Det er lange fremtidsudsigter. Vil gerne være glad igen og stolt over mig selv, og vil gerne klare mig selv.

(24 år)
Kære du
Det lyder til, at der er rigtig meget der fylder lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er bestemt ikke noget, som du skal gå med alene.
Det giver mening
Når der er så meget der fylder, kan det være svært at vide hvor man skal starte henne. Især hvis man ikke har fundet noget job 2 år efter sin færdiggjorte uddannelse.
Sådan tror jeg, de fleste ville have det.
Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du føler dig lost og bare ønsker, at du var glad igen og mere selvstændig.
Det med drømmejobbet
Når man har knoklet i mange år på sin uddannelse og lagt mange kræfter i, kan man have høje forventninger til, hvor man skal arbejde henne og hvad det er, som man skal lave.
Så kommer man ud på arbejdsmarkedet og oplever, at der måske ikke lige lå det drømmejob som man ønskede sig, og ventede på en.
Når sådan noget sker, kan det nogle gange hjælpe at sænke ens forventninger, indtil man har fået noget erfaring.
For jo mere erfaring man har, jo større chance er der for, at man kan få sit drømmejob.
Udvid dine horisonter
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du eventuelt kunne søge jobs uden for din kommune? Nogle gange kan det hjælpe med at finde et job, hvis man er villig til at pendle lidt eller flytte til en ny by?
Selvom det måske ikke er dit drømmejob eller er et job, som ligger langt væk, så kan det være en god start. Og som nogle kloge mennesker sagde engang: Det er nemmere at søge job, når man er i job.
Der er håb endnu
Hvis det derimod viser sig, at du gerne vil noget andet (fx bibliotekar), så skal du vide, at SU lån og slutlån altid er en mulighed.
Hvis du ikke har hørt om det før, så er SU-lån kort sagt et lån, som du kan tage mens du modtager SU.
Slutlån er ligesom SU-lån et lån, du tager gennem dit SU. Forskellen er bare, at du kan tage det i op til 2 år, hvis du ikke har flere SU-klip tilbage.
Du kan læse mere om SU-klip, SU-lån og slutlån på Borger.dk’s infoside om SU.
Det betyder, at der stadig er håb og gode muligheder for dig, hvis du ikke har særlig meget SU tilbage, og gerne vil prøve heldet med en ny uddannelse
Der er professionel hjælp at hente
Hvis du synes det lyder spændende med SU-lån og en ny uddannelse, kan det være en god ide, at tage en snak med en studievejleder, kommunen eller jobcenteret igen.
Du kan prøve at høre dem om der er andre muligheder, hvis du fx godt kunne tænke dig at tage et lån gennem din SU?
Studievejledere ved rigtig meget om uddannelser og SU generelt. Derfor kan du også bede dem om at guide og vejlede dig ift. SU-klip, slutlån og SU-lån. Hvis det lyder som noget for dig, kan jeg varmt anbefale dig UddannelsesGuidens eVejledning.
Du kan også prøve at høre jobcenteret om der er jobs i andre kommuner/byer, som du måske kan søge?
Det kan også være, at de kan hjælpe dig med at komme i virksomhedspraktik som bibliotekar? Her får man lov til at prøve kræfter med et job, som man måske synes er spændende.
Snak med nogen om det
Når der er meget der fylder, kan det være rigtig rart og lettende at snakke med nogen om det. Det kan nemlig være enormt hårdt og drænende at gå med det alene.
Derfor synes jeg, at det ville være en rigtig god ide, hvis du snakkede med dine venner om det. Det kan være at de har prøvet at stå i samme situation og har erfaring med at finde drømmejobbet eller starte nye uddannelser.
Det vigtigste er bare, at du får snakket med nogen om det. For ofte så kan vores venner bedre se løsningen på vores situation, end vi selv kan.
Når alt virker uoverskueligt og man føler sig helt lost, kan det være svært at vide hvad man skal gøre. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg håber du finder ud af det og bliver glad igen og stolt over dig selv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper