Hej Mindhelper
Jeg ser og høre ting som ikke er der og folk tror ikke på mig
Min eneste ven tror ikke på mig og det gør mig rigtigt ondt ligemeget hvem jeg snakker med tager de mig ikke 100% seriøst. Jeg har gjort så meget selvskade og når jeg har prøvet at snakke med min ven om det, sammeligner hun bare hendes problemer med mine og siger jeg ikke har det så slemt

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder til, at det er rigtigt svært at være dig i øjeblikket. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det skal du ikke gå alene med.
Det er godt du rækker ud
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg synes det super flot, at du rækker ud efter hjælp. Både til din veninde, men også til os. For det kan være rigtigt svært. Så giv dig selv et klap på skulderen – det er sejt gjort! Jeg er ked af at høre, at folk ikke troede på det, du sagde. For når man har det svært, så har man brug for at blive lyttet til og støttet. Derfor skal jeg også nok skrive mere om, hvor du kan få hjælp og støtte henne længere nede i brevet i brevet.
Det kan godt blive bedre igen
Du skriver, at du hører og ser ting, som ikke er der. Og du har gjort rigtigt meget selvskade. Det er nogle alvorlige ting, du beskriver. Det viser mig, at det ikke er særligt sjovt, at være dig i øjeblikket. Men det er vigtigt, at du ved, at selvom det er svært lige nu, så kan det godt blive bedre igen. Det kræver bare, at vi får sendt dig i en retning, så du kan få den hjælp, som du har brug for.
Der kan være flere grunde til, at man begynder at se og høre ting, som ikke er der. Og det kan være rigtigt ubehageligt at opleve. Derfor er det også rigtigt vigtigt, at der er en professionel, som kan hjælpe dig med at få det til at stoppe igen. For heldigvis, så er der mennesker, som er uddannet til at hjælpe unge, som oplever de ting, du beskriver. Derfor er det også rigtigt vigtigt, at du får snakket med nogen, så du ikke skal gå alene med problemerne, men kan få professionel hjælp så du kan komme helt på toppen igen.
De voksne skal hjælpe
Du skriver, at din ven ikke tror på dig, eller bare fortæller dig, at dine problemer ikke er så slemme som hendes. Det er ikke særligt rart at få af vide, hvis man har det rigtigt svært. Men jeg tænker også, at din ven er for ung til at kunne håndtere så svære problemer. Især hvis hun også selv har nogle ting, hun bakser med. For når man er 13, så er man stadigvæk så ung, at man ikke skal klare sine problemer alene eller sammen med sine venner. Der skal de voksne hjælpe en og sørge for, at man bliver passet ordentligt på. Det er dine forældres og de andre voksne omkring dig’s ansvar. Derfor er det også vigtigt, at du får snakket med dem igen.
Du skal snakke med en voksen
Du skriver, at der ikke er nogen som tror på dig 100%. Men det er vigtigt, at du forsøger at snakke med en voksen alligevel. Og selv hvis de kun tror på dig 50%, så kan det være, at det stadig er nok til, at du kan få den hjælp, du har brug for.
Snak med dine forældre
Du skriver ikke noget om, om du har talt med dine forældre om, hvordan du har det? Uanset hvad, så er det vigtigt, at du snakker med dem. For dine forældre er måske nogle af dem, som har allerbedst mulighed for at hjælpe dig. Hvis du synes det er svært at få snakket med dem, så kan du prøve at læse vore guide til hvordan man snakke med sine forældre om svære ting. Ellers kan du også altid skrive et brev til dine forældre, hvor du fortæller dem, hvordan det går med dig. Nogle gange er det nemmere end at få sagt tingene ansigt til ansigt.
Snak med en lærer
Det er sådan, at hvis man fortæller på sin skole, at man har det svært. Så skal skolen faktisk sørge for, at man bliver hjulpet. Det står i loven. Derfor kan du også prøve at snakke med en lærer, rektor eller skolesundhedsplejerske om, hvordan det går. Måske har du en yndlingslærer, som du er tryg ved?
Hvis det nu ikke duer at snakke med dine forældre eller dem på skolen, så skal du tage fat i en anden voksen i der er omkring dig. Det kunne være en moster, sportstræner, din vens mor eller en helt 5. person. Det er ikke så vigtigt hvem det er, men det skal være en voksen.
Tag en tur til lægen
Når man ser og hører ting, som ikke er der, så skal man tage en tur til lægen. For lægen kan hjælpe en med at finde ud af, hvordan man kan få det stoppet. Og kan sørge for, at man bliver sendt i retning af den rigtige hjælp. Du må altid tage til lægen, hvis du har det skidt – uanset om det er fysisk eller psykisk. Du kan eventuelt prøve at snakke med dine forældre om, om de vil tage med dig til lægen. Ellers kan du finde nummeret på din læge på dit gule sygesikringsbevis.
Tag fat til Børnetelefonen
Hvis du har lyst til at snakke med nogen om dine problemer, som vil tro på de ting, som du fortæller, så kan jeg anbefale dig, at tage fat i Børnetelefonen. Børnetelefonen er en frivillig organisation, hvor unge kan snakke med deres frivillige om, hvordan det går. Og du er ALTID velkommen til at kontakte dem. Enten på telefon, brevkasse, chat eller sms. De er super søde, og de er vant til at snakke med børn og unge om alle slags problemer. Intet problem er for stort eller småt. De skal nok lytte og gøre deres bedste for at hjælpe dig på en rar måde. Det tror jeg, kunne være en rigtig hjælpsomt for dig. Hvad tænker du?
Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og du skal vide, at selvom det er svært i øjeblikket, så hepper jeg på dig! Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper