Hej
Jeg cuttede i ca to år, fra jeg var 15 til jeg var 17, og brændte nogle gange mig selv. Jeg har ikke gjort noget i halvandet år, men jeg føler stadig et kaos indeni. Jeg er begyndt at ryge hash ofte. Jeg plejede at ryge hver dag, og nu ryger jeg ca et par gange om ugen. Det hjælper på trangen med at cutte, men på det seneste har jeg lyst til at cutte hele tiden igen. Jeg står nogle gange bare med en saks i hånden, men jeg gør det ikke, for jeg ved jeg vil få det meget værre bagefter igen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg forstår ikke hvorfor trangen kommer tilbage så pludseligt. Jeg føler ellers jeg er et meget godt sted lige nu og har det godt..
Jeg vil heller ikke trække miin familie igennem det hele igen. De ved heller ikke jeg ryger
Hilsen mig

(Pige, 18 år)
Kære dig
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man selvskader og gerne vil stoppe.
Godt du skriver
For selvom man har lysten til at stoppe, kan det være lettere sagt end gjort.
Derfor er det også rigtig godt, at du rækker ud og skriver ind til os.
Det er rigtig sejt, og det er første skridt mod at få det bedre!
Så det synes jeg godt, at du kan klappe dig selv på skulderen for. Det er ikke alle, som tør at gøre det.
Hvorfor selvskader du?
Du skriver, at du startede med at selvskade, da du var 15 år gammel, og gjorde det indtil du var 17 år. Herefter stoppede du, men følte stadig et kaos indeni.
Når jeg læser det, kommer jeg til at tænke på, hvorfor du selvskadede?
Handlede det om det kaos du nævner, eller handler det om noget helt andet?
Det kan være du selv ved det, og det kan også være, at du ikke har nogen som helst ide.
Begge dele er helt okay og normalt.
Hvorfor selvskader man?
Selvom det ofte kan være svært at sætte ord på, hvorfor man selvskader, er der en tendens der går igen.
Kloge mennesker har nemlig fundet ud af, at de fleste mennesker der selvskader, gør det for at fjerne fokus fra svære tanker eller følelser.
For når man selvskader, så giver smerten et kort øjeblik en pause fra alt det svære.
Men kort efter vender de svære følelser og tanker tilbage. Og så har mange det med ofte at føle skam efter selvskaden. Og når den skam kommer, så kommer trangen til at selvskade igen.
Kort sagt: så bliver selvskaden en ond spiral, som er svær at bryde ud af.
Heldigvis er der en masse hjælp at hente.
En af de steder du kan starte, er ved at læse vores artikel: Værd at vide om selvskade. Her har vi samlet vores bedste råd og viden om selvskade.
Hvad hjælper hash på?
Du skriver også, at du er begyndt at ryge hash i stedet for at selvskade.
Det giver god mening.
For selvom hash kan være farligt at ryge, så har hash det også med at skrue ned for følelserne.
Det vil sige, at når man ryger sig skæv, så føler man ikke sine følelser så intenst, som man plejer.
Så hvis du normalt har en masse kaos i hovedet, så har hash det med at skrue ned for det.
Men som du nok allerede har opdaget, så kan hash ikke fjerne den uro og trang til selvskade, som du oplever.
Derfor er det også en god ide at finde en anden løsning på trangen til selvskade end hashen.
Hvorfor kommer trangen igen?
Men hvorfor kommer trangen lige pludselig tilbage?
Nu var den jo lige væk i 1,5 års tid, og du var egentlig stoppet med at selvskade, selvom du havde kaos i hovedet.
Her kan det være rart at vide, at det med at trangen kommer tilbage, er normalt for folk som har selvskadet.
For selvom man måske godt ved, at det ikke er en god ide at selvskade, så var det det engang.
Og sådan noget husker hjernen.
Så selvom du stopper med at selvskade, så kan det godt tage lang tid for hjernen at forstå, at den ikke skal tænke på selvskade mere.
Det kan godt tage lang tid, men det betyder ikke, at det ikke bliver bedre med tiden.
Der er håb
For selvom man får lyst til at falde tilbage i gamle mønstre en gang imellem, betyder det ikke at det hele er tabt.
For husk: to skridt frem og et tilbage, er stadig fremad i den rigtige retning.
Så selvom du får lyst til at selvskade, så gør du det ikke.
Og når jeg læser det, så tænker jeg, at du er på vej i den rigtige retning.
Snak med dine forældre om det
Du skriver, at dine forældre ikke ved, at du ryger, og at du ikke vil trække dem igennem det hele igen.
Selvom det er enormt sødt af dig at tænke på din familie og deres følelser, er det vigtigt, at du fortæller dem det alligevel,
For selvom du ikke vil bekymre dem, er det vigtigt, at du ikke står med alt det her alene.
Det er et alt for stort ansvar.
Derfor synes jeg også, at du skal tage en snak med dine forældre om, hvordan du går og har det. Fortæl dem at tankerne om selvskade er kommet igen, og at du ikke ved, hvad du skal gøre.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe samtalen an, kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting.
Her kommer vi med vores bedste råd til, hvordan du kan gribe samtalen an.
Kontakt foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
Nogle andre som kan være rigtig gode at tale med, er Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade.
Her møder du både søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge om selvskade.
Derfor kan de være rigtig gode at tale med, hvis tankerne om selvskade bliver ved med at komme igen, og du ikke ved, hvad du skal gøre.
Du kan ringe til dem eller skrive med dem på chat. Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
For det kan nemlig være rigtig svært at finde hoved og hale i, hvis man forsat får tanker om selvskade. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du får talt med nogen om det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper