Hej Mindhelper
Jeg er et donerbarn til en 52 årig mor, det er kun os to i et lille hus. Jeg har haft konstant tinnitus i de sidste 2 uger og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Min mor er lidt gammeldags så jeg tror ikke hun kommer til at forstå mig. Jeg ville prøve at tage til lægen alene men jeg er bange for at hun ville komme hjem og jeg ikke var der. Jeg hved ikke hvorfor jeg har tinnitus men jeg tror det skyldes ørevoks. Jeg har ikke fået en ordenlig nats søvn de sidste 2 uger på grund af det. og jeg hved ikke hvad jeg skal gøre

(13 år)
Kære dig,
Det lyder ikke rart at gå og have tinnitus, det kan jeg virkelig godt forstå, at du er frustreret over.
Det er vigtigt at komme til lægen
Du skriver at du sover dårligt pga. tinnitussen. Det er rigtig vigtigt at vi får en god nats søvn. Søvn er måden vi lader vores batteri op til næste dag, og når vi ikke sover, så kan vi få rigtig svært ved at fungere ordentligt i hverdagen.
Samtidig er det på ingen måder rart at gå med tinnitus. Når man har tinnitus, kan det være rigtigt svært at koncentrere sig, og man kan ende med at bruge rigtig meget energi på blot at holde hverdagen ud.
Derfor er jeg enig i, at det er vigtigt, du får en læge til at kigge på det, så I kan finde en god løsning sammen. Det kan jeg godt forstå, du synes er svært at finde ud af, hvordan du skal gøre, hvis du er bange for din mors reaktion.
Prøv at tal med din mor
De fleste forældre vil gerne deres børn det bedste, og ønsker at de har det godt. Selvom du måske førhen har oplevet, at din mor ikke forstår dig, så er det ikke sikkert at det gør sig gældende denne gang.
Jeg vil derfor foreslå dig at prøve at tale med din mor igen. De fleste mennesker kan godt sætte sig ind i, ikke at have det godt, og have brug for at tage til lægen.
Du kan prøve at nævne for din mor, at du har haft rigtig meget tinnitus de seneste uger, og at du derfor ikke sover godt om natten. Forhåbentlig kan din mor godt sætte sig ind i, at det vil være bedst for dig at tale med din læge.
I vores artikel: Guide til at snakke med dine forældre om svære ting, kan du læse mere om, hvordan du kan gribe samtalen med din mor an.
Tal med en anden voksen du stoler på
Hvis ikke du er tryg ved at tale med din mor, og få hjælp fra hende, så kommer jeg til at tænke på, om du har en anden voksen omkring dig, som du stoler på?
Det kunne være en onkel, mormor, tante, kusine, en god lærer eller en anden person, som kan hjælpe dig.
Det kan være du sammen med dem kan tale med din mor om at komme til lægen. Så behøver du ikke at tage snakken alene. Det kan også være, at den person du stoler på, kan tage sammen med dig til lægen?
Uanset hvad er det vigtigt, du kommer til lægen, så I kan finde en løsning. For det lyder til, at du ikke kan holde ud, at gå med tinnitus og sove dårligt.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper