Hej brevkasse, jeg panikker hvis jeg ikke kan sove og jeg ved godt der ikke sker noget ved ikke at kunne sove og blive lidt træt, men det er som om min krop reagerer som om det er verdens undergang. Det fylder virkelig meget og hele dagen går jeg og frygter at skulle gå i seng om aftenen, det lyder mega fjollet men kan ikke styre det. Jeg har prøvet hvor jeg slet ikke faldt i søvn, har prøvet mindfulness og music men føler bare jeg kommer til st tænke mere og mere på ikke at kunne sove. Jeg ved ikke hvordan i skulle ku hjælpe mig men ville bare lige give det et forsøg.

(Pige, 14 år)
Kære du
Det kan være rigtig hårdt og drænende, hvis man ikke kan sove.
Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det giver mening
Søvn er vigtigt, det er der ikke nogen tvivl om.
Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det er noget, som du tænker meget på og er nervøs for, når det ikke fungerer.
Men du skal samtidig vide, at der intet farligt er i at sove dårligt nogle gange.
Faktisk er det sådan, at rigtig mange unge oplever det. Hele 58% af unge mellem 16-24 år får tit ikke nok søvn til at føle sig veludhvilet.
Selvom det ikke er rart, at der er så mange som har problemer med at sove. Så kan det være rart at vide, at man ikke er alene.
Hvad gør du, når du ikke kan sove?
Når jeg læser dig spørgsmål, kommer jeg til at tænke på, hvad du gør, når du ikke kan sove?
En som ved alt om ikke at kunne sove er Albert.
Albert så nemlig søvn som noget praktisk, der bare skulle overstås. Derfor endte det også med, at han havde svært ved at falde i søvn og ofte var helt smadret dagen efter.
I vores artikel om Albert, kan du til sidst læse hans tre gode råd til, hvad han gør for at falde i søvn om aftenen.
Hvad kan du gøre for god søvn?
Heldigvis er der rigtig mange ting, som man selv kan gøre, for at få bedre søvn.
Nogle af de ting, som du bør være opmærksomme på er:
• Har du en fast døgnrytme? Står du op og går i seng på nogenlunde samme tid hver dag?
• Kigger du på skærm før sengetid? Det blå lys fra telefon og tablet skærme holder os vågne om natten. Derfor skal den væk én time inden du skal sove.
• Dyrker du motion? Jo mere aktive vi er, jo nemmere har vores krop også ved at falde til ro om aftenen.
Alle disse ting, er blot nogle af de ting som er vigtige for at kunne falde i søvn om aftenen.
Her er det vigtigt at vide, at man skal være konsekvent med disse. Det hjælper ikke at gøre det en aften og så håbe på det ændre sig. Man skal blive ved med at gøre det over en længere periode.
En god aftenrutine
Jeg vil også gerne slå et slag for, hvorfor en god og fast aftenrutine hjælper en til at sove bedre.
Kroppen har nemlig et indre ur, som også ligger mærke til, hvad vi laver i løbet af en dag.
Så hvis vi lærer kroppen, at cirka en time inden vi skal sove, drikker vi en kop te, så hjælper vi faktisk kroppen med at gøre sig klar til at sove.
Hvis det lyder som noget for dig, så prøv at læse Paulas aftenrutine
Snak med dine forældre om det
Vi kan alle have perioder, hvor vi sover bedre og værre.
Men hvis det bliver ved, så kan det være rigtig hårdt og drænende.
Derfor synes jeg også, at du skal prøve at tage en snak med dine forældre om det, hvis panikken bliver ved.
Hvis den gør det, så prøv at snakke med dem om, at I kan tage til lægen sammen.
Læger ved nemlig rigtig meget om kroppen og søvn. Derfor kan de også hjælpe dig med, hvordan du får det bedre med din søvn.
For selvom det kan drille i perioder, så skal det ikke blive ved i lang tid. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper