Hej
Jeg har snakket med min studievejleder om det før, og hun sagde, at alle har det på samme måde her i slutningen af 3.g. Men jeg vil bare spørge: Hvad kan man gøre?
Det handler om, at jeg har mistet lidt håbet og er træt af skolen. Jeg ved godt, at jeg skal arbejde de sidste tre måneder, så jeg kan klare mig godt til eksamenerne. Men det er ikke sikkert, at jeg klarer mig godt, selvom jeg prøver.
Jeg har ikke givet op, men en lille del af mig har lidt. Jeg ved ikke, hvad der sker, det hele kører bare i ring.

(Pige, 19 år)
Kære du
Det kan godt føles som om det hele kører i ring, når man går i 3.g.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Din studievejleder har ret
Jeg ved godt, det er den kedelige nyhed, men din studievejleder har ret: Næsten alle som går i 3.g og har tre måneder tilbage, har det ligesom dig.
Man har brugt snart 3 år med afleveringer, eksamener, karakterstress, terminsprøver og så videre og så videre.
Man er træt og udmattet.
Og det er helt forståeligt.
For selvom det heldigvis også er rigtig sjovt for mange, så er det også rigtig hårdt at gå på gymnasiet. Så selvom jeg ikke vil tage noget fra dig, så skal du vide, at det er helt naturligt, hvis du er udmattet og ikke orker mere.
Hvad kan du gøre?
Som du selv skriver, så er der 3 måneder tilbage.
Du har klaret 1. og 2.g, og nu er du næsten i mål med det hele. Sådan!
Nu skal vi bare lige finde ud af, hvordan du bedst muligt kommer igennem de sidste 3 måneder. Derfor vil jeg nu komme med nogle gode råd til det.
Snak med dine lærere om det
Et rigtig godt sted at starte, er at snakke med dine lærere om det.
Fortæl dem, hvordan du har det. Fortæl dem, at du er helt vildt udmattet og har svært ved at holde gejsten oppe de sidste 3 måneder.
De fleste lærere har haft elever før, som har det på samme måde som dig.
Derfor kan det også være, at de har nogle rigtig gode råd til dig eller nogle opmuntrende ord, som du kan få med på vejen.
Snak med dine klassekammerater om det
Mit andet og måske bedste råd er, at du snakker med dine venner i dit gymnasie om det.
Som du måske har regnet ud, så er der en stor chance for, at de har det på samme måde som dig.
Og når man synes noget er hårdt, så er noget af det bedste man kan høre, at andre også synes, det man laver er hårdt.
Så hvis du ikke allerede har snakket med dine klassekammerater og venner om det, så tænker jeg, at det er et rigtig godt sted at starte.
Det kan også være, at I kan lægge en fælles plan om, hvordan I kommer igennem den sidste hårde tid på gym.
Gør dit bedste
Du skriver også, at det ikke er sikkert, at du kommer til at gøre det godt, selvom du prøver.
Her vil jeg sige til dig og alle andre, der går med de tanker: Du kan ikke gøre mere end dit allerbedste.
Hvis du efter det er slut tænker tilbage og tænker “Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne under omstændighederne”, så kan du ikke gøre mere.
Sådan er det.
Karakterers betydning
Jeg kan allerede godt høre, at det her måske runger lidt hult eller ikke giver så god mening, når man går i 3.g og skal til at have sine sidste karakterer.
Men dine karakterer er ikke altafgørende.
Jeg forstår godt, hvis du tænker meget på din fremtid og betydningen af dine karakterer lige nu. Det er helt naturligt.
Men her er det særligt vigtigt at huske på, at dine karakterer ikke definerer dig, eller siger noget om dig som menneske.
De siger intet om, at du måske er en god ven, en fantastisk søster eller den sjoveste i klassen.
Så selv hvis du ikke klarer det lige så godt som du havde håbet, så er dine drømme og håb om fremtiden ikke ødelagt.
Det er altid en mulighed at søge kvote 2 på uddannelser. Og der er næsten altid en løsning på, hvis  karaktererne ikke blev vejen til ens drømme uddannelse eller karriere.
Udviser du selvomsorg?
Her til sidst, vil jeg lige slå et slag for, at du husker at være lidt sød ved dig selv.
For når vi er mega pressede fra vores omgivelser, så hjælper det ikke, at vi også selv presser os selv. Så kan det faktisk være rigtig smart at gøre det modsatte.
Nemlig give noget plads til noget selvomsorg og nogle flere pauser.
Giv dig selv flere pauser end du plejer, og sørg for at tage dig godt af dig selv.
Gør ting du godt kan lide, brug tid med mennesker du elsker, spis lækker mad, se en god film, dyrk sport du godt kan lide. Osv.
For jo bedre du passer på dig selv, jo bedre kan du også præstere her de sidste tre måneder.
Hvis det lyder som noget for dig, så prøv at læse vores artikel om selvomsorg. Her har vi samlet en masse god råd og viden om hvorfor, at det er vigtigt at passe på sig selv.
For selvom det hele kan føles som om, at det kører i ring, så håber jeg også at mit svar har givet noget håb. Jeg sender de bedste tanker din vej og ønsker dig held og lykke med den sidste tid på gym.
De bedste hilsner fra en Mindhelper