Hej.
Jeg står pt med en tvivl ift. mit studie.
Jeg flyttede hjemmefra i sommers og startede også på studie i sommers. Jeg er kommet i tvivl, om jeg er/var klar til at starte studie og om det egentlig er det rigtige for mig.
Jeg syntes det har været svært at finde motivationen til at læse op til undervisningen og eksamerne samt at finde balancen mellem studie, bo ude, arbejde og være social.
Jeg får altid læst det jeg skal, men kun lige til tiden.
Hvordan ved jeg, om jeg skal droppe ud og evt søge ind igen til sommer eller om det måske bare er uddannelsen der ikke er den rigtige?
Det sociale på min uddannelse er super godt, så det er ikke der problemet ligger.
Udover det døjer jeg også med hukommelsen og har gjort det noget tid nu, så har tænkt om der måske er noget stressrelateret evt. i forbindelse med studie?
Jeg syntes det hele er lidt svært at finde rundt i, så kunne godt bruge nogle råd fra andre.

(Pige, 22 år)
Kære dig,
Når man starter på et nyt studie, kan der dukke rigtig mange tanker op. For selvom det måske er nyt og spændende, så kan man stadig blive i tvivl. Er studiet noget for en? Har man valgt rigtigt?
Det er normalt
Jeg kan godt forstå, at det kan være virkelig svært at finde rundt i, hvad der er det bedste at gøre, når man tvivler på sit studie.
Men det er også vigtigt for mig at fortælle dig, at du bestemt ikke er alene om at have de tanker og følelser.
Faktisk er det sådan, at hver fjerde studerende stopper på deres første videregående uddannelse indenfor de første to år.
Så det er altså bestemt ikke unormalt, at ens første valg ikke nødvendigvis er det rette.
En tilvænningsperiode
Men samtidig kan det også være svært at vurdere, om det så er fordi, at ens uddannelse ikke er den rette. Eller om det måske mere handler om, at man skal bruge noget tid til at falde til ro i sin nye hverdag.
Du skriver, at det er svært at finde balancen mellem studie, social liv og arbejde.
Det giver god mening. For der vil stort set altid være en periode, når man prøver noget nyt, hvor man skal finde sin måde at være i det på.
Du er også i gang med en masse nye og store omvæltninger. Du er flyttet hjemmefra og startet på studie. To store omvæltninger, som de fleste ville skulle bruge tid på at falde til rette i.
Og det kan være rart at huske på, at man godt kan være overvældet og stresset i starten af noget nyt. Men at det ofte også bliver bedre med tiden.
Hvordan træffer du det rette valg?
Du spørger også, hvordan du kan vide, om det er den rette uddannelse for dig eller ej.
Det kan være svært at finde ud af med sikkerhed, og jeg kan desværre ikke give dig den perfekte løsning til at finde ud af det. For i sidste ende, er det noget du må mærke efter indeni dig selv.
Men jeg kan anbefale dig at læse vores artikel om at træffe svære valg. Det kan være at nogle af vores råd og overvejelser, kan lede dig i den rigtige retning.
En af rådene er fx at skrive en for- og imod-liste. For nogle gange kan det hjælpe rigtig meget at få skrevet fordelene og ulemperne ned på skrift, så man kan se det visuelt foran sig.
Du kan også prøve at læse vores artikel om at vælge uddannelse. For selvom du allerede går på én, så kan du formentlig stadig få noget ud af de forskellige råd og overvejelser.
Snak med dem på dit studie om det
Jeg tænker også, at det kunne give super god mening at tale med nogen af dem fra dit studie om det.
For det kan være, at der er nogle af dem, som går med de samme eller lignende tanker og måske kan genkende det, som du står i.
Nogle gange kan det også være rart at høre, hvad andres motivation for uddannelsen er. Fordi det kan sætte ens egne tanker i gang ift. hvad man selv tænker og føler.
Tal med en studievejleder
Her til sidst er et af mine vigtigste råd til dig også at tale med en studievejleder.
Det kan både være, at I har en tilknyttet din uddannelse. Hvis du er i tvivl om, hvem det er, så kan du prøve at spørge din underviser eller en i jeres administration. Så kan de pege dig i retningen af, hvem du skal tale med.
Du kan også kontakte Uddannelsesguidens eVejledning. Her sidder vejledere nemlig klar til at hjælpe dig på vej. De kan både rådgive, når det handler om at tvivle på sit valg, men også ift. at føle sig stresset eller presset på studiet.
Du kan både ringe til dem, chatte med dem, booke et videomøde eller sende dem en mail. Og det er helt gratis.
Det kan være rigtig rart at få talt med nogen, når man er i tvivl om ens uddannelse er den rette. Så kan man blive klogere på, hvad det rette er at gøre.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så håber jeg, at du finder ud af, hvad det rigtige er for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper