Hej Mindhelper
Jeg vil gerne tabe mig, for jeg er ikke tilfreds med hvordan min krop er, og jeg lever ret usundt. Men hvad skal jeg gøre?
Hvordan kan jeg få aktivitet ind i min travle hverdag?
Hvordan kan jeg spise sundt når det hele er uoverskueligt og man bare gerne vil have sukker?

(Pige, 17 år)
Kære du
Det kan fylde rigtig meget, hvis man ikke er tilfreds med sin krop og føler, at man lever usundt.
Derfor er det også godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Hvorfor sammenligner vi os med andre?
Det er helt normalt at tænke over, hvordan ens krop ser ud, og at man gerne vil ændre på den. Det er noget, langt de fleste af os tænker på eller har tænkt på.
Derfor vil jeg også gerne fortælle dig lidt om, hvorfor vi mennesker har en tendens til at tænke over, hvordan vi ser ud i forhold til andre, og hvorfor vi sammenligner os.
Dengang vi mennesker levede på savannen blandt vilde og farlige dyr, var der en stor fordel i at være en del af flokken.
For var vi alene og ikke en del af flokken, var der større chance for at blive spist af rovdyr.
Derfor ligger det i os fra naturens side, at vi bruger meget tid og kræfter på at sammenligne os med andre og passe ind.
Derfor giver det også rigtig god mening, hvis du sammenligner dig med dem omkring dig og derfor ikke føler dig 100 % tilfreds med din krop.
Kan man blive tilfreds med sin krop uden at tabe sig?
Vi kan godt komme til at forestille os, at hvis vi nu bare tabte os 2 eller 4 kilo eller bare havde lidt mindre mave, så ville vi være mere tilfredse med os selv.
Det er heldigvis ikke altid tilfældet.
Man kan nemlig godt blive mere tilfreds med sin krop uden at ændre på selve kroppen, men ved at ændre måden, vi tænker på den.
I artiklen Kropsbilleder – hvordan påvirker de os? fra Girltalk kan du læse meget mere om, hvorfor vi sammenligner os så meget, og hvad du kan gøre for at blive mere tilfreds med din krop.
Hvordan taber man sig?
Du spørger, hvordan du kan få mere aktivitet i din hverdag, og hvordan du kan spise sundere.
Selvom jeg gerne vil rose dig for at ville bevæge dig og spise sundt, så må jeg desværre sige, at det ikke er noget, vi kan svare på her i brevkassen.
Vi svarer nemlig primært på spørgsmål om svære følelser og tanker.
Derfor ved vi ikke nok om vægttab og kost til, at vi kan hjælpe dig. Det er der nogle professionelle, der skal sidde sammen med dig og vurdere.
Prøv at snakke med dine forældre om det
Jeg kommer til at tænke på, om det er noget, som du snakker med dine forældre om.
Hvis du har mod på det, så synes jeg, det kunne være en rigtig god idé, hvis du fik luftet dine tanker med dem.
Det kan nemlig være rigtig rart og lettende at fortælle andre, hvordan man har det.
Måske kan det være, at de har prøvet at have nogle af de samme tanker eller ved, hvad I kan gøre for, at du får mere tid til at være aktiv i din travle hverdag.
Har du hørt om Girltalk?
Hvis du synes, at det kunne være rart at snakke med nogen om det, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig Girltalk.
Hos Girltalk møder du en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med piger om alt mellem himmel og jord.
Derfor er de også gode at tale med, hvis man er utilfreds med sin krop og ikke ved, hvad man skal gøre.
Det kan nemlig være svært ikke at være 100 % tilfreds med sin krop. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
Jeg sender de bedste tanker din vej og håber, du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper